یک شنبه هشتم آبان 1401 

کسب رتبه برتر سخنرانی درنشست تخصصی روز غذا

دکتر رقیه محمودی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهربی یاسوج در نشست علمی_ تخصصی روز جهاتی غذا رتبه برتر سخنرانی را کسب کرد.
اخبار مهم سایت | بازدید: 700 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری_ یاسوج، دکتر رقیه محمودی در نشست علمی_ تخصصی روز جهاتی غذا در مورد نقش شیلات و آبزی پروری در امنیت غذایی و تغذیه به ایراد سخنرانی پرداخته و پس از پایان نشست با توجه به ارزیابی کمیته علمی، سخنرانی ایشان موفق به کسب رتبه برتر نشست فوق الذکر گردید. ابتدای سخنرانی با توجه به روند افزایشی جعیت جهان عنوان کرد، پیش بینی می گردد جمعیت جهان در سال 2100 بالغ بر دو میلیارد نفر خواهد رسید و بنابراین بزرگترین بیماری که بشر را تهدید می کند گرسنگی است. تخمین زده شده است که 925 میلیون نفر فاقد تغذیه مناسب هستند. کمبود ریزمغذی ها بیش از 2 میلیارد را تحت تاثیر قرار می دهد. 250 میلیون کودک در معرض خطر کمبود ویتامین A هستند. تعداد مساوی از کمبود مواد معدنی (آهن، روی، کلسیم و غیره) رنج می برند.
ایشان در ادامه افزودند، آبزی پروری عملا توانسته در کشورهای در حال توسعه و مناطقی که از لحاظ اقتصادی قوی نیست به تامین غذا به ویژه پروتئین مورد نیاز اقشار مختلف مردم بپردازد. آبزیان توانسته‌اند عملا بیش از 25 درصد پروتئین حیوانی جهان را تأمین کنند و جمعیتی در حدود یک میلیارد و 250 میلیون نفر در 39 کشور جهان تنها با استفاده از غذای آبزیان زنده هستند. ماهی به تنهایی بیش از 50 درصد پروتئین 400 میلیون نفر انسان در کشورهای فقیر آفریقایی و جنوب شرقی آسیا را تأمین می کند.
خانم دکتر محمودی ضمن تعاریف امنیت غذایی و نقش و اهمیت ماهی در امنیت غذایی عنوان کرد روابط بین ماهی_ امنیت غذایی و تغذیه شامل «مسیرهای» مختلف_ مستقیم و غیرمستقیم است که در سطوح مختلف از خانوارها تا سطح کلان_ سطح جهانی_ قرار دارند.
ایشان همچنین بیان کرد رشد عرضه جهانی ماهی برای مصرف انسان در پنج دهه گذشته از رشد جمعیت پیشی گرفته است و با نرخ متوسط سالانه 3_2 درصد افزایش یافته است که دو برابر رشد جمعیت است و در نتیجه افزایش میانگین سرانه در دسترس را به همراه دارد. طبق گزارش فائو، مصرف ماهی از سال 1990 تاکنون 42درصد افزایش یافته است. میزان جهانی مصرف ماهی به ازای هر نفر در سال، در مناطق جغرافیایی بسیار متفاوت است، که ناشی از بازار محلی کمتر کارآمد و همچنین تفاوت در فرهنگ‌ها، باورها، عادات غذایی و قدرت خرید جمعیت است. همه این عوامل به شدت بر میزان مصرف تأثیر می گذارد. مصرف سرانه ماهی در افریقا 8/9کیلوگرم، در آمریکای شمالی 7/23، در اروپا 6/21، آسیا 1/25، اقیانوسیه 5/27 و آمریکای شمالی 7/10 می باشد. همچنین مصرف سرانه ماهی در افرادی که در حاشیه رودخانه ، دریاها و مناطق آبی زیست می کنند 74 کیلوگرم نسبت به متوسط جانی 19 کیلوگرم به ازای هر تفر می باشد.
خانم دکتر محمودی در ادامه عنوان کردند 6/59 میلیون نفر در سال 2016 در بخش صید و آبزی پروری مشغول بودند که از این تعداد 3/19 میلیون نفر در بخش آبزی پروری، 3/40 میلیون نفر در بخش صیادی و 50 درصد این جمعیت را بانوان تشکیل دادند. از این تعداد 85 درصد در آسیا، 10درصد در افریقا، 4 درصد در امریکای لاتین و 1درصد در بقیه جهان سکنی دارند. ایشان ارزش خالص صادرات از کشورهای در حال توسعه در سال ها قبل بیش از 35 میلیارد دلار بوده که از مجموع صادرات خالص برنج، قهوه، چای، تنباکو و گوشت (تمامی پروتئین های حیوانی دیگر) بیشتر است.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code