به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر بهمنی رئیس موسسه، درباره روز جهانی غذا، آبزیان و نقش آن در امنیت غذایی سخنرانی کرد. وی پس از ذکر اهداف روز جهانی غذا توسط فائو، عنوان کرد: سهم پروتئین حیوانی در تولید غذا 40 درصد و پروتئین گیاهی 60 درصد است که 7 درصد از پروتئین حیوانی، به آبزیان با ارزش مالی 49 درصد مربوط می شود.
دکتر بهمنی، ضمن معرفی ارزش غذایی آبزیان برای سلامت انسان ها، افزود: احتیاج غذا در سال 2050 به 60 درصد افزایش می یابد که نقش تولید آبزیان در این مورد بسیار ضروری است. همچنین در سال 2020 حدود 800 میلیون نفر از گرسنگی رنج می بردند که 160 میلیون نفر بیشتر از سال 2016 است. بنابراین توجه به امر تولید غذا بسیار ضروری است.
وی، با بیان اینکه طبق پیش بینی ها سهم مصرف سرانه ماهی در سال 2030 به 21.2 کیلوگرم در جهان می رسد، گفت: این در حالی است که مصرف سرانه آبزیان در ایران در سال 1399 حدود 13.38 کیلوگرم تخمین زده شده بود.
دکتر بهمنی، افزود: در ایران یک درصد تولید محصولات کشاورزی را محصولات شیلاتی تشکیل می دهد که 40 درصد آن عمدتا از طریق صید به ویژه صیادی خرد به دست می آید.
وی، توسعه و متراکم سازی آبزی پروری، مدیریت مناسب صید و بالا بردن کیفیت فرآوری و ایجاد محصولات جدید را سه توصیه مهم برای دستیابی به امنیت غذایی از طرف فائو دانست.
معرفی ماهیان بومی در دو حوزه مهم خلیج فارس و دریای عمان، ماهیان دریای خزر و چالش های اساسی در حوزه تولید آبزیان مهم، از دیگر مواردی بود که دکتر بهمنی به آنها اشاره کرد.
وی در پایان، از برخی اقدامات موسسه در راستای امنیت غذایی مانند حمایت از تولید، انجام تحقیقاتی که منجر به استفاده از آب شیرین کمتر شود، ایجاد تنوع گونه ای، مکانیزاسیون، ظرفیت سنجی مناطق برای پرورش آبزیان، استفاده از تکنولوژی های نوین در فرآوری آبزیان وبرنامه هایی که منجر به پرورش آبزیان از جمله میگو در تراکم بالا می گردد، پرده برداشت.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code