چهارشنبه سی ام شهریور 1401 

گزارش عملکرد 6 ماهه نخست مرکز یاسوج در سال جاری

دکتر صلاحی، گزارش عملکرد 6 ماهه نخست مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج در سال جاری را ارائه داد.
اخبار مهم سایت | بازدید: 805 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر میثم صلاحی مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج، گفت: 2 طرح شاخص، 10 پروژه شاخص، در مرکز انجام شده که در این میان 2 پروژه بنیادی و 8 پروژه نیز مقدماتی است.
وی، با اشاره به اینکه برای ایجاد مرکز رشد با مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان و پارک علم و فناوری استان، رایزنی صورت گرفته، افزود: یک یافته قابل ترویج، چاپ 6 مقاله علمی و پژوهشی معتبر داخلی و خارجی، چاپ یک عنوان کتاب، حضور در 5 کنفرانس معتبر بین المللی و 5 کارگاه آموزشی بین المللی خارجی و حضور در 2 کارگاه آموزشی بین المللی داخلی از دیگر مواردی است که جزو فعالیت های مرکز محسوب می شود.
دکتر صلاحی، پس از تشریح پروژه های مربوط به فرآورده های بیولوژیک فناورانه و تولید و تکثیر هسته های اولیه آبزیان، عنوان کرد: دستیابی به فن آوری استحصال تخم به روش پنئوماتیک در مراکز تکثیر ماهی و دستیابی به تکنیک رقیق سازی اسپرم نر ماهی نئومیل و افزایش درصد لقاح و تولید ماهی تک جنس تمام ماده، دو دستاورد مهم مرکز در سال جاری به شمار می رود.
ایجاد 2 سایت الگویی، برگزاری 4 برنامه انتقال یافته های علمی، یک کارگاه آموزشی ترویجی، 8 بازدید طرح یاوران تولید، 6 دوره آموزش کارشناسان پهنه و برگزاری 4 جلسه کارگروه ترویج از دستاوردهای ترویجی مرکز است که دکتر صلاحی آنها را معرفی کرد.
دکتر حافظیه معاون پژوهش و فناوری موسسه، گفت: در آن مرکز ظرفیت ویژه ای برای اصلاح نژاد وجود دارد که محققان می توانند در این راستا از این پتانسیل استفاده کنند.
دکتر حسین زاده معاون ترویج و انتقال یافته های علمی موسسه، از فعالیت های ترویج و انجام پروژه های تحقیقی - ترویجی مرکز تقدیر و ابراز امیدواری کرد تمام مراکز به این امر توجه ویژه داشته باشند.
دکتر بهمنی رئیس موسسه، گفت: مرکز یاسوج علیرغم تمام محدودیت ها دارای نقشی ملی است. به ویژه برای اصلاح نژاد ماهیان سردآبی که لازم است به اجماعی کلی با مجموعه های ذی ربط برسیم و در 6 ماهه دوم با محوریت این مرکز، بحث اصلاح نژاد را آغاز کنیم.
وی ادامه داد: قرارداد مشترک مرکز با سازمان اتکا عملیاتی شده که گامی رو به جلو برای پژوهش های آتی مرکز است و امید می رود با هدایت دکتر صلاحی، این همکاری مشترک به بهترین شکل ممکن پیش رود. چراکه نمود اثربخشی همکاران در این پروژه بسیار مهم است.
دکتر بهمنی، با توجه به وقوع سیل در مرکز تنکابن، تاکید کرد: شرایط انجام پروژه در منطقه تنکابن سخت شده و با توجه به انتقال تعدادی مولد به مرکز یاسوج، حتما از محققان مرکز تنکابن برای اجرای پروژه مشترک با اتکا استفاده شود.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code