به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر قائدی رئیس مرکز ملی تحقیقات آبزیان آبهای شور – یزد، گفت: در این مرکز طی 6 ماهه اول سال جاری 3 پروژه شاخص به انجام رسیده که هر سه در گروه پروژه های کاربردی توسعه ای قرار دارند.
وی، افزود: دستاورد پرورش تیلاپیا در سیستم آکواپونیک و بیوفلاک، از دستاوردهایی است که قابل تجاری بوده و بخش خصوصی می تواند از آن بهره مند شود.
چاپ یک عنوان کتاب معتبر، چاپ یک مقاله علمی ترویجی، چاپ 3 مقاله علمی پژوهشی معتبر داخلی و خارجی، از دیگر مواردی بود که دکتر قائدی به آنها اشاره کرد.
وی در ارتباط با طرح ها یا پروژه های اجرایی در مرکز متبوع خود، عنوان کرد: مقایسه عملکرد رشد و بازماندگی 5 سویه وارداتی تیلاپیا در آب لب شور، اثر سطوح مختلف پروتئین بر کارایی مولدین تیلاپیا در سیستم بیوفلاک و ارزیابی و مقایسه عملکرد تکثیر نژادهای وارداتی تیلاپیای نیل، از جمله پروژه های اجرا شده در مرکز هستند.
برگزاری یک کارگاه آموزشی ترویجی و 2 بازدید طرح یاوران تولید نیز از جمله فعالیت های ترویجی مرکز ملی تحقیقات آبزیان آبهای شور – یزد به شمار می رود که دکتر قائدی، آنها را معرفی کرد.
دکتر حافظیه معاون پژوهش و فناوری موسسه، گفت: اگر مرکز در تحقیقات آینده کاری کند که وزن ماهی را افزایش دهد چه بسا اثربخشی مطلوبی در تولید فیله خواهیم داشت که لازم است به عنوان یک مدل به آن توجه شود.
دکتر حسین زاده معاون ترویج و انتقال یافته های علمی موسسه، در مجموع اسناد بالادستی و ابلاغیه های صورت گرفته، آنچه که طبق قانون و با رعایت مسائل زیست محیطی انجام شود، می تواند به توسعه تیلاپیا منتهی شده و مرکز قادر است در این چارچوب، وظایف خود را انجام دهد.
دکتر بهمنی رئیس موسسه، تاکید کرد: با توجه به شرایط حاکم بر کشور نسبت به تیلاپیا ضرورت دارد مرکز یزد، هم در مطالعات ترویجی و هم تحقیقی، در رابطه با توجیه ارزش های غذایی تیلاپیا، فرآوری و تولید محصولات غذایی جدید با همکاری مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان ورود کرده و نتایج آن به صورت کاملا علمی منتشر شود.
وی، افزود: مرکز یزد، تنها مربوط به تیلاپیا نیست، بلکه به حوزه آبزیان آب های شور نیز می تواند ورود کند. بنابراین باید برنامه ریزی جهت این منظور انجام گیرد. همچنین بحث تعیین تکلیف سیستم بایوفلاگ، سیستم پرورش گلخانه ای و ضرورت پرورش در 4 استانی که مجوز سازمان محیط زیست دارند، لازم است پیگیری شود.
دکتر بهمنی، در ارتباط با شرایط ساختمان مرکز در بافق یزد نیز نظرات خود را مطرح و ابراز امیدواری کرد که این مشکل با تلاش دست اندرکاران، برطرف خواهد شد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code