به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان_ یونیدو، روز پنجشنبه مصادف با دومین روز از هفته دولت، مهندس حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران به اتفاق مهندس تقی نصیری، مدیرکل شیلات گیلان و همراهان، از خط تولید و آزمایشگاه‌های تخصصی مرکز بازدید نمودند. سپس نشستی با حضور مهندس حسینی و مهندس تقی نصیری، دکتر حافظیه، معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و سایر همراهان برگزار شد. ابتدا، دکتر جلیلی، رئیس مرکز و مهندس عبودی مدیرعامل شرکت الماس آدرین پارس ضمن خیرمقدم و تقدیر از حضور مقامات عالی شیلاتی کشور و استان، به ترتیب، در خصوص سوابق و پژوهش های انجام شده توسط مرکز در حوزه های هندلینگ و حفظ کیفیت، تنوع بخشی غذاهای دریایی، و تولید محصولات زیستی از منابع شیلاتی، همچنین فعالیت‌های شرکت الماس آدرین پارس در زمینه تولید محصولات متنوع آماده طبخ و مصرف، ترویج آبزی مصرفی، صادرات فرآورده‌های ماهی، با مشارکت مرکز، به اختصار توضیحاتی ارائه گردید. مهندس حسینی در این نشست ضمن تقدیر از اقدامات مشارکتی انجام شده توسط بخش های خصوصی و دولتی که جهت پیشبرد سیاست های کنونی جامعه در ایجاد امنیت غذایی و تولید غذای سالم پیشگام هستند اظهار داشت، مدیریت و تجاری سازی دانش موجود در حوزه آبزی مصرفی از اهم موضوعات می باشد که باید توجه ویژه گردد. همچنین تعیین بازار و سهم بازار کار باید مورد ارزیابی قرار گیرد. با توجه به آمار فائو در تجارت آبزیان، پروتئین آبزیان سهم 49 درصدی دارد و برای تامین غذای بشر، لاجرم باید وارد حوزه آبزیان شویم و در تامین امنیت غذایی بایستی محور ارزان سازی را تقویت کرده، ذهنیت جامعه را از تجملاتی بودن غذاهای دریایی، با تولید فرآورده های دریایی ارزان قیمت تغییر داده و برای جهش تولید و تحول ایجاد شده در جامعه، باید از حالت سنتی غذاها خارج شد و باید به غذاهایی همچون فست فودها بر پایه ماهی (توجه به علائق جامعه) نفوذ کرد. گونه های ارزشمندی همچون ساردین و کیلکا، بیشتر مورد توجه قرار گرفته و باید افزایش سهم مصرف انسانی این گونه ها از اهداف تولید باشد. خوشبختانه صادرات آبزیان در ایران نسبت به دیگر محصولات کشاورزی وضعیت بهتری دارد و ما برای ترویج آبزی مصرفی راهکارهایی شامل: سایت ها و فضاهای مجازی، نمایشگاه های دائم محصولات و در الویت قراردادن ترویج آبزی مصرفی در سندها و تفاهم نامه های منعقده با بخش خصوصی را در اختیار داریم. وی همچنین افزود سرمایه گذارها به عنوان نیروی محرکه قابل احترام بوده و همکاری مراکز تحقیقاتی در حوزه آبزیان با بخش خصوصی و سرمایه گذار باید منطبق برپایداری سرمایه گذاری، جایگزینی غذای سالم و محصول ارزان قیمت باشد و در حوزه فرهنگ سازی آبزی مصرفی در کنار آنها باشیم. در برخی از استان ها که اطلاعات کافی از تنوع طبخ و مصرف ماهی وجود ندارد می توان با برگزاری جشنواره های ملی و اعزام افراد از استان های ساحلی، آبزی مصرفی را ترویج داد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code