به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر_ ساری، به مناسبت روز ملی دریای خزر نشست تخصصی «گذشته، حال و آینده دریای خزر، آینده پژوهی» بصورت مجازی و با 5 سخنرانی علمی برگزار شد.
این برنامه راس ساعت 9 صبح روز شنبه مورخ 1401/5/22 با سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت کلام الله مجید آغاز شد. پس از ارائه مقدمه ای کوتاه در مورد دلیل نامگذاری این روز بنام دریای خزر توسط مهندس تقوی، مسئول روابط عمومی، دکتر نصراله زاده، رئیس  پژوهشکده ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان و تبریک روز ملی دریای خزر سخنرانی خود را با عنوان: روند سطح تروفیکی و آلاینده های زیست محیطی دریای خزر ارائه کرد.
رئیس پژوهشکده گزارشی از وضعیت تغذیه گرایی دریای خزر در سال های اخیر و تاثیر آلاینده های صنعتی، کشاورزی و شهری در تغییر آن و اقدامات انجام شده توسط محققان پژوهشکده در این زمینه بیان کرد و پیشنهادات و راهکارهایی جهت بهبود و متعادل شدن سطح تروفیکی دریای خزر داشت.
سخنران بعدی دکتر فضلی، رئیس بخش مدیریت و ارزیابی ذخایر پژوهشکده بود که سخنرانی خود را با عنوان ارزیابی و بازسازی ذخایر دریای خزر ارائه کرد. ایشان عوامل تاثیرگذار کاهش جمعیت آبزیان دریای خزر را صید بی رویه و غیر مجاز، آلودگی رودخانه ها، تخریب محل های طبیعی تخمریزی ماهیان، ورود شانه دار، تغییر اقلیم و افزایش دمای سطح آب دریای خزر بیان داشت و در سخنان خود به آمار صید ماهیان استخوانی، خاویاری و کیلکا ماهیان در سال های اخیر اشاره کرد.
در ادامه، دکتر نظری عضو کرسی یونسکو در تجزیه و تحلیل خطر احتمالی مناطق ساحلی، مطالب خود را در خصوص خطرات و احتمال وقوع سونامی در جنوب دریای خزر به استماع شرکت کنندگان رساند و از مطالعات انجام شده در لایه های مختلف زمین های ساحلی، بستر دریای خزر و گسل های شمال ایران از غرب تا شرق این دریا خبر داد. در این گزارش به نحوه حرکت گسل ها طی سال های گذشته و به وقوع پیوستن زمین لرزه های مکرر که باعث ایجاد پستی و بلندی های امروزی و تغییر اقلیم و مهاجرت ساکنان آن زمان این مناطق شد اشاره گردید.
دکتر عوفی،  عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور سخنران چهارم این نشست علمی بود که ضمن اشاره به سند تاریخی کنوانسیون مربوط به وضعیت حقوقی دریای خزر که در تاریخ 12 اوت 2018 به امضای همسایگان دریای خزر رسید و پایه  و اساسی برای اجرای  پروژه های بین المللی بزرگ در منطقه خزر خواهد بود، الگوهای مدیریت حفاظتی زیست بوم های ساحلی دریای خزر را نیز شرح کرد. ایشان از پروژه های برنامه ریزی شده در منطقه خزر و جایگاه زیست بوم های ساحلی_ دریایی در برنامه های مدیریتی و حفاظتی، تهدیدها و چالش های زیست بوم ساحلی و مولفه های موثر در تنوع زیست بوم های ساحلی_ دریایی نیز سخن گفت.
آخرین سخنران این مراسم دکتر روحی از اعضای هیات علمی پژوهشکده ، که اکولوژی موجودات زیستی در دریای خزر را ارائه داد خلاصه ای از پراکنش و نحوه ورود شانه دار به دریای سیاه و دریای خزر و تاثیرات اکولوژیکی آن بر اکوسیستم این پهنه آبی را در سخنان خود گنجاند و از فعالیت های انجام شده توسط محققین پژوهشکده در پروژه معرفی و آداپتاسیون شانه دار Beroe  طی سال های اخیر گفت.
در نهایت این نشست علمی که با استقبال خوب علاقمندان روبرو شده بود با پرسش و پاسخ بین شرکت کنندگان و سخنرانان به پایان رسید.

انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code