به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر هاشمی که روز یکشنبه مورخ ۲۶ تیر ماه ۱۴۰۱ در خصوص صدف بابیلون اسپیرال در برنامه رویش شبکه آموزش مصاحبه داشت با اشاره به اینکه طی دو دهه گذشته، صیادان برای صید آبزیان غیرماکول، تمایل بسیاری داشته اند، گفت: یکی از همین آبزیان غیرماکول، صدف بابیلون اسپیرال یا به اصطلاح عمومی، حلزون دریایی است که می تواند در هر کیلوگرم 2 دلار برای کشور ارزآوری داشته باشد.
دکتر هاشمی افزود با توجه به اهمیت مدیریت صید آبزیانی مانند صدف بابیلون اسپیرال، لابستر و ماهی یال اسبی که در ایران قابل مصرف نیستند، محققان علوم شیلاتی با همکاری اتحادیه صیادان و اداره کل شیلات استان سیستان و بلوچستان، اقدام به ارزیابی ذخایر این آبزیان کرده که در این راستا تعیین پراکنش، مناطق قابل صید و میزان صید به دست می آید.
وی، این ارزیابی را لازم و ضروری دانست و عنوان کرد: 9 تا 10 درصد یا به عبارتی حدود 60 هزارتن میزان صید در آب های جنوب کشور را آبزیان غیرماکول تشکیل می دهند که تقسیم بندی های مختلفی دارند. گردش مالی این آبزیان به بالای 100 میلیون دلار در سال می رسد که طی 20 سال گذشته روندی افزایشی داشته است. با این حال، به طور ویژه، صید صدف بابیلون اسپیرال، سالانه بین 650 تا 750 تن در آب های استان سیستان و بلوچستان برآورد می شود.
به گفته دکتر هاشمی، در سه حیطه از این صدف می توان استفاده کرد؛ یکی صیادی، دوم فرآوری و سوم آبزی پروری. بخشی از صید به صورت خام به کشورهای آسیای شرقی مانند چین، تایلند و کره صادر می شود. در بحث فرآوری می توان محصولات باارزش افزوده بالا مانند لوازم دارویی و آرایشی یا تزئینی تولید کرد. قابلیت آبزی پروری این صدف نیز وجود دارد که محققان علوم شیلاتی در منطقه چابهار در حال مطالعه بیولوژی آن هستند.
وی با تاکید بر شعار امسال مبنی بر تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین، گفت: با هدف کاهش فشار صید آبزیان غیرماکول از دریاها، رویکرد موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، تغییر مسیر به سمت آبزی پروری است که این امر به زودی در مورد صدف بابیلون اسپیرال نیز اتفاق خواهد افتاد تا بتوانیم با ایجاد زمینه های جدید آبزی پروری ساحلی، از فشار صیادی بکاهیم.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code