به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، پروژه پایلوت پرورش میگوی کروما، با حضور دکتر محمود بهمنی،  رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به همراه آقایان سپاهی، معاون استاندار و فرماندار ویژه چابهار، دکتراشکان اژدری، رییس مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور- چابهار؛ محمود حافظیه، معاون پژوهش و فناوری، دکتر شاپور کاکولکی، مدیر گروه بخش بهداشت و بیماری های آبزیان موسسه و مهندس شهلی بر مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان؛ دکتر حسینی، رئیس دامپزشکی چابهار، در مرحله قرنطینه و ذخیره‌سازی مورد بازدید قرار گرفت.
دکتر بهمنی در حاشیه این دیدار گفت: محققان مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور چابهار، بسته‌های دانشی بسیاری در زمینه های مختلف در اختیار دارند که برای تجاری سازی آنها به حمایت از طرف دستگاه های ذیربط نیاز است.
وی اضافه کرد: امید می‌رود واردات این گونه از میگو، که با همکاری ویژه سازمان شیلات ایران؛ سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان دامپزشکی کشور بانجام رسید، بتواند مانند خون تازه‌ای برای صنعت پرورش میگو عمل کرده و سرمایه‌گذاران با اطمینان بیشتری در این مسیر قدم بگذارند.
لازم به ذکر است میگوی Marsupenaeus Japonicus بومی خلیج فارس و دریای عمان می‌باشد و در شرایط دمایی شش ماهه دوم سال قابلیت پرورش را دارد و در راستای توسعه صنعت پرورش میگو و ایجاد امنیت غذایی و پایداری تولید با ایجاد تنوع گونه‌ای در کشور برنامه‌ریزی شده است.  
در این بازدید، علاوه بر بیان اهمیت این پروژه توسط رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر اژدری نیز توضیحات لازم از وضعیت پروژه و اهداف و برنامه های بلند مدت این پروژه را متذکر شد.
در این پروژه، تعداد ۲۰۰۰ قطعه میگوی ژاپونیکوس ملقب به میگوی کروما به وزن متوسط ۲۰۰ میلی‌گرم از کشور فرانسه با همکاری شرکت مکین دریا به مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور چابهار انتقال پیدا کرده و مقرر شد تا در آینده نزدیک، مولدسازی آن انجام و در سال آینده لاروگیری و در اختیار مراکز پرورشی قرار بگیرد.
لازم به ذکر است میگو کروما از اواخر دهه 1950 در ژاپن پرورش داده شده است و در طول دهه 1980، برای آبزی پروری به تعدادی از کشورهای اروپایی (ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و پرتغال) معرفی شد. در حال حاضر با موفقیت در مدیترانه مرکزی و غربی پرورش داده می شود و در امتداد سواحل اقیانوس اطلس در کشور فرانسه پرورش آن متمرکز شده است .
قیمت میگوی Kuruma Penaeus (Marsupenaeus) japonicus طبق گزارشات، بالاترین قیمت میگو است و در بازارهای ژاپن به صورت زنده تا 70 دلار به ازای هر کیلوگرم قیمت دارد.
این گونه به دلیل رنگ خاص و طعم منحصر به فردش یک غذای دریایی بسیار مورد توجه است. P. japonicus دارای یک ویژگی فیزیولوژیک منحصر به فرد برای زنده ماندن بدون آب برای دوره‌های طولانی است که امکان حمل و نقل زنده آنها را به بازارهای دور فراهم می‌کند. قیمت بالا، تقاضای صادرات و امکان تجارت زنده، آبزی پروری این گونه را به گزینه ای مناسب برای تنوع گونه ها تبدیل کرده است. این گونه به طور گسترده در اقیانوس آرام هند و غربی گسترش یافته و تا دریای سرخ و مدیترانه گسترش دارد.
گفتنی است یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی، پرهیز از اتکا به پرورش تک گونه‌ای جانوران حلال گوشت و ایجاد تنوع گونه‌ای در آنهاست. بر همین اساس، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور نیز به واردات گونه جدید میگو اقدام کرده است. چرا که از سال ۱۳۸۵ که مزارع میگو به دلیل سونامی بیماری لکه سفید، خسارات جبران ناپذیری را متحمل شدند، گونه غالب مزارع، میگوی وانامی بود که آن هم با همت و تلاش محققان موسسه در آن سال‌ها به صنعت معرفی گردید.
لازم به ذکر است رونمایی از این فعالیت ارزشمند در سال مزین به تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین؛ پس از کسب اطلاعات زیستی از این گونه‌ ارزشمند، به زودی به انجام خواهد رسید.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code