به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان_ بندرعباس، دکتر بهمنی به همراه دکتر حسین زاده، در سفر به استان هرمزگان و بازدید از پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، مطالبی را عنوان کردند که در این خبر به آنها اشاره می شود.
تقدیر از خدمات صادقانه مهندس دریانورد
دکتر بهمنی در دیدار با مهندس دریانورد، رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هرمزگان، از نقش اثربخش ایشان طی سال ها خدمات ارزنده با اهدای لوح تقدیر و تشکر کرد.
دکتر بهمنی در دیدار با مهندس دریانورد، رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هرمزگان که اخیرا به افتخار بازنشستگی نایل آمده، از نقش اثربخش ایشان طی سال ها خدمات ارزنده با اهدای لوح تقدیر تشکر کرد. دکتر بهمنی خاطر نشان کرد: همراهی و همکاری صمیمانه حضرتعالی نقش موثری در دستیابی به اهداف توسعه پایدار بخش شیلات داشته است. در این دیدار مهندس دریانورد ضمن اشاره به ضرورت اجرای طرح های تحقیقاتی کاربردی در زمینه شیلات و آبزیان، خواستار توسعه فعالیت ها به ویژه در زمینه تحقیقات مرتبط با بازسازی ذخایر، آبزی پروری دریایی و تهدیدات بیولوژیک شد. ایشان ضمن اشاره به نقش کارآمد پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان در کمک به مدیریت چالش های استانی، خواستار تقویت زیرساخت های مرتبط شد.
نشست دکتر بهمنی  با مدیرعامل شرکت تعاونی تکثیرلارو میگوی جاسک سنتدرف
دکتر بهمنی طی نشست مشترک با دکتر گرگیج، مدیرعامل شرکت میگوی سنتدرف جاسک در زمینه همکاری های مشترک به ویژه اجرای طرح های تحقیقاتی در راستای دستیابی به تولید پایدار آبزیان در کشور به بحث و تبادل نظر پرداخت. در این نشست دکتر گرگیج ضمن تشکر از فعالیت های اجرا شده با پژوهشکده اعلام کرد: در سال جاری در دو زمینه تولید تجاری پروبیوتیک بومی و تکثیر و پرورش ماهیان دریایی همکاری های مشترک ادامه خواهد یافت. در ادامه دکتر بهمنی ضمن تشکر از حمایت های شرکت از اجرای طرح های تحقیقاتی، گفت: در سالی که به فرمایش مقام معظم رهبری به عنوان دانش بنیان مزین شده ضرورت دارد تجاری سازی یافته های تحقیقاتی در دستور کار قرار گیرد.
در پایان، به منظور تقدیر از تلاش ها و خدمات ارزنده دکتر گرگیج و حمایت از پژوهش های کاربردی، لوح تقدیر به امضای دکتر بهمنی به ایشان اعطا گردید.
بازدید دکتر بهمنی از مرکز تکثیر و پرورش ماهیان دریایی (محک) قشم
مرکز تکثیر و پرورش ماهیان دریایی جزیره قشم مورد بازدید دکتر بهمنی، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و هیات همراه قرار گرفت. این شرکت که در منطقه سلخ واقع شده در زمینه تکثیر ماهیان هامور و سی باس فعالیت می کند. روبه روی درب ورودی شرکت 6  استخر دایره ای شکل با ظرفیت آبگیری 500 متر مکعب قرار دارد که برای رشد بچه ماهیان در نظر گرفته شده است. در قسمت شرقی نیز دو سالن احداث شده بود که یکی از آنها دارای استخرهای 15 متر مکعبی نگهداری مولدین و تخم ریزی ماهی هامور معمولی می باشد. ماهیان مولد با نسبت 2 به 1 و یا 3 به 1 در مخازن فایبرگلاس نگهداری می شوند. در این بازدید مهندس دودانگه گزارشی از فعالیت های جاری و برنامه های شرکت در زمینه تکثیر ماهیان دریایی ارایه کرد. دکتر بهمنی ضمن تشکر از اقدامات مطلوب شرکت در راستای تامین بچه ماهی مورد نیاز مزارع پرورش ماهی در قفس، آمادگی موسسه را در خصوص اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک به منظور دستیابی به دانش فنی تکثیر و پرورش ماهیان دریایی اعلام داشت.
نشست دکتر بهمنی با محققین و اعضای هیات علمی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان 
دکتر بهمنی، به همراه دکتر حسین زاده، معاون ترویج و مهندس تکریمی، مشاور رئیس موسسه در محل سالن اجتماعات پژوهشکده در نشستی با کارشناسان و محققین پژوهشکده دیدار کرد.
در ابتدا دکتر مرتضوی ضمن خوشامدگویی و تبریک عید قربان، توضیحاتی در خصوص فعالیت های تحقیقاتی پژوهشکده در زمینه های اکولوژی، ارزیابی ذخایر، آبزی پروری و زیست فناوری را ارایه و رویکردهای پژوهشی سال 1401 را اجرای پروژه های حاکمیتی و مشتری مدار، تقویت ارتباطات با سازمان های اجرایی/ تحقیقاتی/ بخش خصوصی و تعاونی های صیادی، فعالیت های مرتبط با تولید دانش بنیان و تجاری سازی دستاوردها، ترویج یافته های علمی مستخرج از پروژه های تحقیقاتی خاتمه یافته، تقویت روابط بین الملل با تاکید بر کشورهای حاشیه خلیج فارس و بهبود کیفیت خدمات آزمایشگاهی بیان نموده و همچنین در خصوص ترکیب نیروی انسانی و تعداد محققین هیات علمی و غیر هیات علمی و بیان این نکته که تا 5 سال آینده حدود 50 درصد از این نیروها بازنشسته می شوند متذکر شد که به جهت انتقال یافته های علمی باید به فکر نیروی جایگزین باشیم. ایشان پروژه های تحقیقاتی جاری پژوهشکده را 30 فقره اعلام و عنوان کرد: از این تعداد 44 درصد در بخش امنیت غذایی، 25 درصد تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی، 21 درصد مدیریت و اقتصاد اجتماعی، 7 درصد منابع طبیعی آب و خاک و 3 درصد در حوزه تغییر اقلیم در حال اجرا می باشند و از کل این پروژه ها 57 درصد سفارش محور است.
وی در ادامه آماری از قراردادهای جاری ارایه و اعلام نمود: بخش عمده ای از قراردادهای جاری با اداره کل شیلات استان، صندوق حمایت از پژوهشگران، شرکت تعاونی تکثیر میگوی سندرف جاسک، طرح توسعه نیکسا و دانشگاه های شیراز و شهید بهشتی در حال اجرا می باشد.
ایشان در ادامه به دریافت کد مصوب برای 5 پروژه، با بروندادهای دارای قابلیت تجاری سازی اشاره و اعلام کرد: برنامه ریزی لازم در خصوص جلب مشارکت شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی به منظور تجاری سازی آنها در دست انجام است.
دکتر مرتضوی در بخش دیگری از سخنان خود به بازدید استاندار هرمزگان از ایستگاه تحقیقات نرمتنان بندر لنگه، معرفی دستاوردهای پژوهشی به پارک فناوری خلیج فارس و شرکت های دانش بنیان تحت پوشش و جلسه مشترک معرفی دستاوردها با دانشگاه علوم پزشکی/ دانشکده علوم دارویی هرمزگان، بازنویسی و ارجاع مجدد طرح کلان سوکلا به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همکاری در توسعه و استقرار سازه های مصنوعی در استان هرمزگان، جلسات مشترک با شیلات استان/ مقامات استانی/ تعاونی های صیادی، مشارکت در کارگروه های تخصصی شیلاتی استان هرمزگان، برگزاری نشست علمی تخصصی در هفته گرامیداشت خلیج فارس، مشارکت در برنامه های گرامیداشت سال جهانی علوم پایه، مشارکت در برگزاری نشست تخصصی گرامیداشت روز جهانی ایمنی غذا و همکاری با مرکز نخبگان استان هرمزگان اشاره کرد.
ایشان چالش های پیش رو را پرورش میگو در استان هرمزگان به ویژه گزارش تلفات میگو در تیرماه سال جاری، صید غیر مجاز و بهره برداری غیر استاندارد از ذخایر آبزیان، چالش های زیست محیطی دریایی ناشی از توسعه و استقرار آب شیرین کن ها، ریزش نفت و مشتقات آن به آب های ساحلی بیان کرد و با اشاره به فعالیت های آزمایشگاهی با وجود 14 آزمایشگاه استاندارد، خرید، نصب و راه اندازی دستگاه ریل تایم پی سی آر (REAL-TIME PCR) و راه اندازی آزمایشگاه جامع سلامت آبزیان را از دیگر اقدامات مهم پژوهشکده در سال 1401 اعلام نمود. در انتها دکتر مرتضوی ضمن تشکر از تلاش ها و حمایت های دکتر بهمنی و مدیران ستاد اظهار امیدواری کرد پژوهشکده در سال جاری نیز بتواند در راستای برنامه های جاری موسسه گام های موثری بردارد.
سپس دکتر بهمنی ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر و تشکر از گزارش مفصل ارایه شده توسط دکتر مرتضوی، تفاهم با وزارت علوم جهت تعامل و ایجاد شرکت های دانش بنیان را از اقدامات مفید انجام شده اعلام نموده و پارک فناوری قشم را به عنوان هاب نشست با دکتر رنجبر جهت ایجاد شرکت های دانش بنیان بیان کرد و رویداد کسب و کار در حوزه شیلات، چگونگی ایجاد شرکت های دانش بنیان، تجاری سازی دستاورد های پروژه های خاتمه یافته و فناوری فرایند های بیولوژیک توضیحات مفید را ارائه نمود. ایشان به حضور فعال موسسه در نشست هایی که در قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی، به صورت هفتگی  برگزار می شود اشاره و اعلام کرد: در این نشست های تخصصی هماهنگی لازم بین ارگان های ذیربط در راستای تامین امنیت غذایی و تولید آبزیان به صورت مستمر پایش می شود.
ایشان با اشاره به وجود چالش های ناشی از تحریم های ظالمانه آمریکا، تولید و ایجاد اطلاعات، داده ها و اخبار را از وظایف مهم در سال جاری دانسته و گفت: این اطلاعات باید در جهت حل مشکلات جامعه بوده و در حوزه کاری و تخصصی همکاران نیز لازم است چالش ها و اولویت بندی لازم صورت گیرد تا برنامه ریزی لازم برای انجام اولویت ها طراحی و در بازه زمانی معینی دستاورد ها و نتایج حاصل شود. وی تاکید کرد: پروژه هایی که در سال 1401 خروجی و دستاورد نداشته باشند و چالش مشخص و هدفی را جوابگو نباشند باید متوقف شوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود کمبود نیروی انسانی را مشکل کل کشور دانسته و وعده جذب سه نفر نیروی هیات علمی در پژوهشکده در سال جاری را اعلام نمود.
ایشان با اعلام رضایت از گزارش  عملکرد سال جاری و تشکر از مدیریت، محققین و کادر پشتیبانی، موفقیت حاصله را نتیجه همراهی، همدلی و وجود روحیه کار تیمی دانست و اظهار امیدواری کرد روند روبه رشد پژوهشکده ادامه یافته و شاهد دستاوردهای شاخص پژوهشکده در سال جاری باشیم.
در ادامه دکتر حسین زاده معاون ترویج موسسه، در رابطه با تجاری سازی، گفت: حکمرانی اقتصادی با تجارت شکل می گیرد و تجاری سازی یکی از مولفه های حکمرانی اقتصادی می باشد و همبستگی میان پیشرفت علمی با پیشرفت اقتصادی در کشور های پیشرفته بسیار بالاتر بوده و کشور هایی که درآمد بالا دارند 80 درصد علم جهان را تولید می کنند. ایشان رتبه بندی پیشرفت در جهان را بر اساس شاخص اقتصاد دانش بنیان KEI، شاخص دستیابی به فناوری TAI، شاخص رفاه THE PROSPERITY INDEX، شاخص تولید گواهی ثبت اختراع (پتنت)، شاخص توسعه انسانی در کشورها HDI و وضعیت زندگی مردم بر اساس نتایج تحقیقات و نظرسنجی موسسه گالوپ بیان و سپس به توضیح هر یک از بندهای ذکر شده در بالا پرداخت.
ایشان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در ديدار شرکت کنندگان در ششمین همایش ملی نخبگان در سال 91 حل مشکلات اساسی کشور را تجاری سازی یافته های پژوهشی با تولید ایده، ارزشیابی ایده تولید شده، توسعه ایده و بررسی کاربردی کردن آن، تحلیل تجاری کالا، تست و بازار سنجی، جنبه های فنی و اجرایی و تجاری شدن بیان کرد. وی رویکرد موسسه و سازمان تات و در کل وزارت جهاد کشاورزی در حمایت از ایجاد شرکت های دانش بنیان را بسیار مفید ارزیابی و در مورد دیدگاه مراکز علمی و دانشگاهی در رابطه با ایجاد شرکت های دانش بنیان و فعالیت های استارت آپی و ثبت اختراعات توسط محققین و پژوهشگران بر اساس قوانین جمهوری اسلامی و شاخص ها و قوانین جهانی توضیحات مبسوطی را ارایه نمود.
در ادامه کارگاه تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی توسط مهندس تکریمی ارایه شد. مهندس تکریمی تجاری سازی را فرایندی پیچیده شامل تبدیل ایده ها و اختراعات به محصولات یا خدمات قابل عرضه در بازار و نهایتا ایجاد شغل و ثروت دانست که تحت تاثیر عواملی نظیر قوانین و مقررات، شرایط اقتصادی اجتماعی و ساختارهای حمایتی قرار دارند. ایشان منطبق نبودن ایده اولیه با نیاز بازار، شفاف نبودن قوانین و مقررات، سهم ناکافی محقق در فرایند تجاری سازی را از موانع تجاری سازی یافته های پژوهشی برشمرد. وی گام های اساسی و مهمی که محقق باید بردارد تا ایده را به نحو مطلوب تجاری سازی کند، در مواردی مانند: تشکیل تیم حرفه ای، ارتقا دانش تخصصی، بررسی خدمات و محصولات مشابه ایده، ثبت ایده، شناسایی رقبا و مشتریان، تدوین دقیق طرح تجاری و ارتقا محصولات، خلاصه کرد.
در پایان مهندس تکریمی به سوالات محققین در زمینه های مرتبط پاسخ داد.
همکاری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با پارک زیست فناوری خلیج فارس
در راستای توسعه همکاری با پارک های علم و فناوری جلسه مشترکی با حضور دکتر بهمنی، رئیس موسسه و دکتر رنجبر، رئیس پارک زیست فناوری خلیج فارس در جزیره قشم برگزار شد. در ابتدای دیدار دکتر رنجبر به محور فعالیت شرکت های مستقر در پارک اشاره و خاطر نشان کرد: در حال حاضر30 شرکت در پارک مستقر شده که عمدتا در زمینه های آبزی پروری دریایی، فرآوری آبزیان و زیست فناوری فعالیت می کنند. ایشان ضمن تاکید بر ضرورت بهره مندی از ظرفیت های علمی محققین موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، آمادگی مجموعه تحت مدیریت و شرکت ها را در خصوص توسعه همکاری متقابل اعلام داشت. در ادامه دکتر بهمنی طی سخنانی به توانمندی های موسسه در زمینه های مختلف شیلاتی شامل آبزی پروری، ارزیابی ذخایر آبزیان، فرآوری آبزیان و زیست فناوری دریایی و اکولوژی منابع آبی اشاره و خاطرنشان کرد: فعالیت های پژوهشی مورد اشاره در قالب 13 مرکز و پژوهشکده تخصصی در جنوب و شمال کشور تعریف و اجرا می شود. ایشان در بخش دیگری از سخنان خود، با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت بهره مندی از فعالیت های دانش بنیان در تولید، آمادگی موسسه در خصوص تجاری سازی یافته های پژوهشی از طریق مشارکت محققین موسسه را اعلام داشته و مقرر شد در این زمینه یافته های با قابلیت تجاری سازی در اختیار پارک قرار گرفته و طرفین در زمینه های کاری مشترک همکاری نمایند. در ادامه واحدهای مستقر در پارک مورد بازدید دکتر بهمنی و هیات همراه قرار گرفت. در این دیدار خانم مهندس دریانورد، رئیس مرکز رشد نمایندگان برخی از شرکت های مستقر در پارک، دکتر حسین زاده، معاون ترویج موسسه، دکتر مرتضوی، رئیس پژوهشکده و مهندس تکریمی مشاور، رئیس موسسه نیز حضور داشتند.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code