به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر بهمنی، با قدردانی از اساتید دانشگاه تهران، گفت: با توجه به نام گذاری امسال، مبنی بر سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین، ضرورت حرکت به سمت دانش بنیان شدن همه بخش ها احساس می شود تا اثربخشی صاحبان علم و اندیشه نمود بیشتری پیدا کند. بر همین اساس همکاری با دانشگاه برای موسسه بسیار می تواند مفید باشد.
وی، عنوان کرد: کشتی گیلان و فردوس در شمال و جنوب، مرکز فرآوری، پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی و دیگر مراکز تابعه همه در اختیار اساتید دانشگاه هستند تا در راستای همفکری قدم برداریم. اساتید هم در پروژه ها و هم برای پذیرش دانشجو در مقاطع دکترا و پسا دکترا می توانند با موسسه همکاری داشته باشند.
دکتر بهمنی ادامه داد: دانشگاه تهران می تواند فوکال پوینت دانشگاه ها برای همکاری و هم افزایی با موسسه و محققان علوم شیلاتی باشد. در این حیطه لازم است طرحی ساماندهی شود که در آن هر کسی بتواند برای انجام فعالیت های مختلف شیلاتی حضور داشته تا تمام امکانات را در اختیارشان قرار دهیم.
در ادامه محمود حافظیه، با تشریح ظرفیت های مناطق مختلف و پتانسیل هایی که مراکز و پژوهشکده های تابعه موسسه در اختیار دارند، گفت: ارزیابی ذخایر، پرورش ماهی در قفس و معرفی ماهی سوکلا به این صنعت، پرورش صدف، تولید 13 هزار جفت مولد میگوی عاری از عوامل بیماری زا، بیوتکنیک تکثیر و پرورش ماهی سی بس، معرفی نرسری سیستم پرورش میگو، اصلاح نژاد قزل آلا، پژوهش های مربوط به تیلاپیا، تدوین دانش فنی تکثیر و پرورش آرتمیا، شاه میگوی سد ارس، تحقیقات در زمینه آبزی پروری آب های داخلی، پژوهش برای فرآوری محصولات شیلاتی، پژوهش در ارتباط با ماهیان خاویاری، تکثیر ماهی آزاد، تولید مولدین قزل آلای عاری از بیماری، ارزیابی ذخایر ماهیان استخوانی، کیلکا و خاویاری و تحقیقات در زمینه ذخایر آبزیان، بخشی از مهمترین فعالیت های مراکز و پژوهشکده های تابعه موسسه به شمار می رود.
وی، افزود: دستور وزیر جهاد کشاورزی این است که همکاری و هم افزایی موسسات تحقیقاتی با دانشگاه ها افزایش یابد. تجربه های زیادی در دانشگاه وجود دارد و می توان در کمیته هایی که با دانشگاه ها برگزار می شود، از یافته های موجود در پایان نامه ها استفاده کرد و نوآوری ها و ایده ها را از دل آن بیرون کشید.
انتقال نوآوری ها به شرکت های دانش بنیان، همکاری در پروژه های دو مجموعه و برگزاری رویدادهای فناورانه از دیگر مواردی بود که دکتر حافظیه به آنها اشاره کرد.
دکتر رضایی، رئیس گروه شیلات و محیط زیست دانشگاه تهران، گفت ما همه عضو یک خانواده هستیم و گفت خوشبختانه شیلات ما هم با سیاست های جهانی منطبق است و این یک فرصت محسوب می شود.
وی ادامه داد: ما گرفتار آیین نامه های ترفیع و ارتقا هستیم که باعث می شود اساتید تا حدودی از تاثیرگذاری در جامعه هدف فاصله بگیرند. وی در ادامه عنوان کرد لازم است شورای راهبردی تشکیل شود تا سیاست های چند سال آینده از طریق آن تدوین گردد.
به گفته دکتر رضایی، دانشجوهای ارشد و دکترا را می توان در طرح های پژوهشی به اشتراک گذاشت. اساتید دانشگاه در خدمت محققان موسسه هستند تا هم به ارتقای شاخص های تحقیقاتی منجر شود، هم به بخش اجرا کمک شده و هم به ارتقای علمی دانشجویان یاری رسانده شود.
دکتر نعمت الهی استاد دانشگاه تهران، هم در ادامه گفت در همه جای دنیا مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها یک بخش واحد هستند که باید این مسیر در کشور ما هم الگو قرار بگیرد.
دکتر رفیعی استاد دانشگاه تهران، گفت: استراتژی ها باید مبتنی بر سیاست های تعیین شده از طرف وزیر جهاد کشاورزی باشد.
وی، افزود: استراتژی ما باید به گونه ای تدوین و اجرا شود که استفاده حداکثری از نیروی انسانی انجام شود. در این راه نباید به دنبال مقصر بود، بلکه تنها باید به ارتقا و بهره وری حوزه شیلات اندیشید.
توجه به بازارهای داخلی و خارجی، اولویت قرار دادن نوآوری، تمرکز بر نیروی انسان و طبقه بندی آن در بخش های مختلف، همکاری با تمام بخش های متولی و مرتبط، تشکیل جامعه شیلاتی کشور، ایجاد مراکز مهم پایدار حوزه شیلات و عملکرد یکپارچه موسسه و دانشگاه از دیگر مواردی بود که دکتر رفیعی به آنها اشاره کرد.
دکتر بهمنی در جمع بندی مطالب، عنوان کرد: امسال رویداد کسب و کار شیلاتی به همت موسسه در سه بخش با حضور سازمان شیلات ایران، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و حتی وزارت کار برگزار می شود. در این رویداد مشکلات موجود در بخش شیلات را بررسی کرده و از شرکت های دانش بنیان برای حضور دعوت به عمل می آید. در گام دوم راه حل های موثر، انتخاب و در گام سوم، انتقال آن به مزارع بخش خصوصی صورت خواهد گرفت و فناوری هایی که می توان در رویداد ارائه داد از طرف دانشگاه معرفی شود.
وی، افزود: یکی از ضعف های بزرگ این بخش، بحث مکانیزاسیون است که بسیار قدیمی بوده ورشدی در این زمینه صورت نگرفته است. اما دانشگاه های مختلفی به این حوزه ورود کرده اند و کارهای خوبی انجام داده اند.
به گفته دکتر بهمنی، مورد دوم سوق دادن پروژه های دانشجویی به سمت حل نیازهای کشور است. باید دید که اثربخشی ما در صنعت شیلات، چه حوزه هایی را می تواند پوشش دهد تا در همان مسیر قدم برداریم.
این مقام مسئول، ادامه داد: قرارداد چهارجانبه ای با مجموعه های متولی بسته شده که در راستای ارتقای سرانه مصرف آبزیان فعالیت هایی انجام گیرد. در این مسیر، دانشگاه هم می تواند با ما همکاری کرده و موثر واقع شود.
در این جلسه، دکتر تقوی، دکتر سپهداری، خانم دکتر میربخش و دکتر شریفیان نیز حضور داشته و هر کدام نظرات و پیشنهادات خود را برای همکاری با دانشگاه عنوان کردند.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code