چهارشنبه هجدهم خرداد 1401 

تاکید فرماندار شهرستان رشت بر لزوم بكارگیری اقدامات ارزشمند و علمی انستیتو

فرماندار شهرستان رشت نسبت به بكارگیری اقدامات ارزشمند و علمی انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری در راه ایجاد اشتغال، صادرات و حفظ برند خاویار ایران تاكید كرد.
اخبار مهم سایت | بازدید: 576 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری، دوشنبه 16 خرداد 1401 دکتر امام پناهی، فرماندار شهرستان رشت به همراه معاونین برنامه ریزی و عمرانی و همچنین بخشدار شهر سنگر از امکانات و ظرفیت های انستیتو بازدید کردند.
در ابتدای این دیدار دکتر شناور، رئیس انستیتو طی گزارشی، خلاصه ای از امکانات، توانمندی ها و دستاوردهای پنج ساله اخیر شامل: مواردی نظیر تولید هورمون های اختصاصی، تعیین جنسیت ماهیان خاویاری در اوزان پایین، پایلوت بهره برداری بهینه از آب در آبزی پروری، تولید جیره های اختصاصی ماهیان خاویاری در اوزان مختلف را تشریح نمود. در ادامه فرماندار رشت و هیأت همراه از بخش های بوم شناسی، فیزیولوژی و بیوشیمی، ژنتیک و بیوتکنولوژی و آبزی پروری بازدید و در جریان فعالیت های پژوهشی و اقدامات انجام شده قرار گرفت. در این بازدید دکتر حمیدرضا امام پناهی فرماندار رشت، با اشاره به پیشگام بودن ایران در زمینه تحقیقات ماهیان خاویاری، اظهار داشت: توجه به صنعت پرورش ماهیان خاویاری، ضمن حفظ جایگاه کشور در این زمینه در سطح بین‌المللی، می‌تواند جایگزین مناسبی برای صید این گونه ارزشمند از دریا باشد.
فرماندار رشت با تاکید بر دفاع از اعتبار بین المللی و حفظ جایگاه جهانی خاویار ایران، تصریح نمود: باید با ارزش نهادن به پژوهش و تحقیقات تخصصی درباره تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری، زمینه استفاده بهتر از طلای سیاه دریای خزر را به وجود آوریم.
ایشان افزودند: شهرستان رشت با توجه به قرار گرفتن در مجاورت بزرگترین زیستگاه طبیعی ماهیان خاویاری جهان و برخورداری از ساحل ۲۲ کیلومتری، می تواند به قطب مهمی در صنعت پرورش ماهیان خاویاری تبدیل شود.
نماینده عالی دولت در مرکز استان با اشاره به استفاده از محصولات جانبی این ماهیان در تولید محصولات متعدد پزشکی و دارویی، صنایع غذایی، آرایشی و صنعت چرم، خاطرنشان کرد: معروفیت و برند بودن خاویار ایران در سطح جهان و ارزش بالای صادرات و اقتصادی آن، مهمترین تضمین اصل و سود سرمایه گذاری در این صنعت و از جمله راهکارهای مناسب برون‌رفت از اقتصاد تک محصولی است.
امام پناهی با ذکر این مطلب که ماهیان خاویاری خزری امروزه در اثر برداشت غیر اصولی و تخریب زیستگاه ها به دلیل فعالیت‌های انسانی با تهدید نسل مواجه شده‌اند، گفت: ضرورت دارد تا با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان، نسبت به حفظ ذخایر ژنتیکی و تشکیل بانک ژنتیک ماهیان خاویاری ایران اقدام شود.
ایشان افزودند: اقدامات ارزشمند و علمی انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری باید در راه ایجاد اشتغال، صادرات و حفظ برند خاویار ایران به کار گرفته شود.
فرماندار رشت با تاکید بر آمادگی مجموعه فرمانداری در جهت مساعدت برای رفع مشکلات مطرح شده در این مرکز تحقیقاتی اظهار داشت: به زودی با تشکیل جلسه‌ای در محل فرمانداری نسبت به احصاء موانع و مشکلات و رفع آنها اقدام خواهد شد.
در حاشیه این دیدار فرماندار رشت طی مصاحبه ای با خبرنگار واحد مرکزی خبر صدا و سیمای استان گیلان، ضمن قدردانی از فعالیت ها و اقدامات انجام شده در انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری در راستای توسعه صنعت آبزی پروری ماهیان خاویاری و کمک به حفظ ذخایر ارزشمند خاویاری دریای خزر، حسب فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید محصولات داخلی، توجه به نقش آبزی پروری در امنیت غذایی پایدار و همچنین حفظ بانک ژن ماهیان ارزشمند خاویاری را ضروری دانست و تاکید کرد به منظور ارتقای تولید و حفظ جایگاه برند خاویار ایران، نتایج و دستاوردهای حاصل از تحقیقات در اختیار بخش خصوصی و صنعت قرار گیرد. ایشان همچنین قول مساعد دادند فرمانداری رشت از پژوهش های کاربردی در راستای پشتیبانی از صنعت آبزی پروری ماهیان خاویاری حمایت خواهد کرد.
رئیس انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری نیز در مصاحبه با خبرنگار صدا و سیمای گیلان، ضمن بیان تعداد پروژه های تحقیقاتی در دست اجرا تصریح نمود فعالیت های انستیتو در راستای ارتقای کمی و کیفی برند خاویار ایران در عرصه بین المللی انجام می شود. ایشان با برشمردن مهمترین دستاوردهای انستیتو طی سال های اخیر، ضمن قدردانی از اعتبارات تخصیص یافته به زیر بخش خاویاری در سفر اخیر رئیس جمهور و هیات همراه به گیلان، ابراز امیدواری نمود با اجرای پروژه های تحقیقاتی مورد نیاز صنعت و بخش خصوصی در راستای اهداف ترویجی و پشتیبانی تخصصی از صنعت آبزی پروری ماهیان خاویاری گام های مؤثری برداریم.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code