چهارشنبه هجدهم خرداد 1401 

روز جهانی ایمنی غذا

نشست علمی تخصصی به مناسبت روز جهانی ایمنی غذا با حضور کارشناسان و متخصصان این حوزه برگزار شد.
اخبار مهم سایت | بازدید: 592 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، همزمان با روز جهانی ایمنی غذا، نشست علمی تخصصی ایمنی مواد غذایی با تاکید بر محصولات شیلاتی، در روز 17 خرداد (7 ژوئن 2022) با حضور بیش از 150 نفر از متخصصین، پژوهشگران و فعالان بخش خصوصی برگزار شد.
دکتر بهمنی، رئیس موسسه، در سخنرانی آغازین، ضمن گرامیداشت روز جهانی ایمنی غذا، به اهمیت موضوع سلامت و ایمنی غذا در حوزه شیلات و تامین امنیت غذایی پرداخت و به ضرورت نگرش جامع به مقوله تأمين ايمنی در کلیه حلقه‌های زنجيره غذايی تاکید نمود. ایشان اجرای موثر راهكارهای پيشنهادی را نيازمند مشاركت فعال دولتمردان، آبزی‌پروران، مصرف‌كنندگان، نهادهای مردمی و تبادل اطلاعات ایمنی مواد غذایی در سطح ملی بیان نمود.
سپس دکتر مطلبی، رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار آبزیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سخنرانی خود با عنوان "مخاطرات بهداشتی در محصولات شیلاتی" در خصوص انواع مخاطرات مواد غذایی (شامل: مخاطرات فیزیکی، شیمیایی و میکروبی)، توکسین های دریایی، بیوتروریسم و مدیریت ریسک در مواد غذایی پرداخت. وی عنوان کرد: با توجه به فهرست روزافزون مخاطرات منتقله به وسيله غذا، تهديدهای سلامتی يا ريسك‌های مطرح در سلامتی انسان به وضوح آشکار می شود. اين ريسك‌ها علاوه بر تاثير منفی در سلامت مصرف كننده غذا می توانند به عنوان موانعی مهم در تجارت جهانی غذا نيز مطرح شوند.
در ادامه نشست، دکتر حسینی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مشاور پژوهش و فناوری سازمان دامپزشکی کشور، سخنرانی با عنوان "فلزات سنگین در آبزیان" را ارائه نمود و به اهمیت تجمع فلزات سنگین در بافت مصرفی آبزیان و اهمیت آن در سلامت مصرف کننده تاکید کرد. وی افزود: از جمله مهم ترین فلزات سنگینی که در آبزیان مطرح است جیوه و سرب می‌باشد. وی، حد مجاز استانداردهای جهانی تجمع سرب و جیوه را مطرح کرد. ایشان بررسی و اندازه‌گیری فلزات سنگین به ویژه سرب که تجمع زیستی بالایی در آبزیان دارند را بسیار حائز اهمیت دانست.
در ادامه نشست، دکتر مرتضوی، رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان_ بندرعباس، در رابطه با ارزیابی ریسک مصرف انسانی ناشی از آلاینده‌های تجمع پذیر در آبزیان تجاری، سخنرانی کرد. دکتر مرتضوی اعلام کرد: تجمع فلزات سنگین و ترکیبات آلی پایدار مانند هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای و پلی‌کلرو‌بی‌فنیل ها دارای تاثیرات نامطلوب برای موجودات دریایی و سلامتی انسان پس از ورود در زنجیره غذایی است. فلزات سنگین یکی از آلوده‌کننده‌های مهم در زیست‌ بوم‌های آبی می‌باشد که از منابع طبیعی و انسانی همانند فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی و خانگی رهاسازی می‌شوند. تجمع فلزات سنگین در رسوبات، تاثیرات اکولوژیکی منفی روی موجودات دریایی و سلامتی انسان از طریق زنجیره غذایی دارد.
در ادامه، دکتر شریف روحانی، بر شعار آبزیان، غذای سلامتی تاکید نمود و راهکار دستیابی و تحقق این شعار را آبزی‌پروری مسئولانه، نظارت کارشناسان، کاربرد داروها و موادشیمیایی، تصفیه پساب ها و تخلیه ایمن به اکوسیستم‌ها اعلام نمود. در پایان این نشست دکتر میربخش ضمن تاکید بر اهمیت آبزیان به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع تامین پروتئین و اهمیت مدیریت مخاطرات بیولوژیک و شیمیایی مطرح شده در سراسر زنجیره تولید و تامین محصولات شیلاتی، ایجاد بستر مناسب برای اجرای سیاست‌های کلان سلامت در محصولات کشاورزی و اهداف سلامت محور برای ارتقای ایمنی و سلامت جامعه را مسئولیت مشترک بین سازمان های دولتی‌‌‌، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از مزرعه تا سفره دانست و لذا پایش تخصصی، هماهنگ و تعامل بین سازمان غذا و دارو، سازمان دامپزشکی، سازمان شیلات، سازمان محیط زیست، سازمان استاندارد، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها، سایر نهاد‌ها و ارگان‌های مسئول ضروری اعلام کرد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code