به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب های شور_ بافق یزد، دکتر علیرضا قائدی این مرکز را، زیر مجموعه موسسه تحقیقات علو م شیلاتی کشور عنوان کرد و گفت: ماهیت این مرکز در ابتدای تاسیس به عنوان یک واحد قرنطینه ای مطالعات تیلاپیا بوده است که در ادامه با توسعه فعالیت های آبزی پروری به یک مرکز تحقیقاتی توسعه پیدا کرد و کلیه فعالیت های این مرکز در ارتباط با ماهی تیلاپیا، تحقیقاتی است. وی گفت: اولین فعالیت ها در زمینه ورود و مطالعه میگوی "وانامی" در این مرکز صورت گرفت و پس از انجام مطالعات علمی برای تولید انبوه به استان های بوشهر و بندرعباس ارائه شد و میگوی "وانامی" امروزه تنها گونه میگوی پروری کشور است .
قائدی با اشاره به اینکه توسعه پرورش ماهیان خاویاری در آب های داخلی توسط این مرکز کلید خورد افزود: بعد از انجام مطالعات کاربردی ، امروزه مراکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری در اقصی نقاط کشور از دستاوردهای علمی و ترویجی این مرکز بهره مند شده اند. ایشان ادامه داد: استفاده از آب های شور و لب شور نامتعارف غیرقابل شرب و کشاورزی و زمین های شوره زار غیر قابل کشت برای تولید ماهیانی مانند: قزل آلا، خاویاری و تیلاپیا نتیجه تلاش چندین ساله محققین و کارشناسان خدوم این مرکز بوده که سبب ایجاد اشتغال، تولید و دانش فنی در مناطق مرکزی و کویری کشور شده است. همچنین اولین مرکز تحقیقاتی ماهی تیلاپیا در کشور را شهر بافق دانست و خاطر نشان کرد: اثر گذاری این مرکز در توسعه آبزی پروری استان یزد و کشور براساس پروتکل های سازمان حفاظت محیط زیست کاری بزرگ بوده که این رسالت به خوبی انجام شده است. نقش این مرکز در انتقال دانش فنی، آموزش به بهره برداران و تولید علم به دور از تبلیغات رسانه ای همچنان پر رنگ است و نتیجه فعالیت های این مرکز را می توان در توسعه آبزی پروری استان یزد و شهرستان بافق به وضوح مشاهده نمود.
انجام چندین پروژه تحقیقاتی، همکاری با دانشگاه ها و مراکز آموزشی، چاپ چندین مقاله تحقیقاتی، ترویجی و آموزشی، برگزاری دوره های آموزشی حضوری و وبیناری از اهم فعالیت های علمی این مرکز می باشد.
او همچنین به مشکل اساسی امروز و کمبود آب در شرایط فعلی نیز اشاره داشت و خاطر نشان کرد: آبزی پروری پایدار در گرو توسعه گونه هایی است که با حداکثر بهره وری از آب تولید می شود. یکی از بهترین گزینه ها ماهی تیلاپیا است که امروزه در ۴ استان دارای مجوز از محیط زیست با تاکید بر رعایت کامل ضوابط محیط زیستی و پروتکل های مرتبط در سیستم های سازگار با محیط زیست مانند سیستم گلخانه ای آکواپونیک و بایوفلاک توسعه یافته است. در این راستا می توان به مصوبه اخیر سفر استانی رئیس جمهور مبنی بر ایجاد مرکز پایلوت مطالعه پرورش تیلاپیا به روش بایوفلاک در مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب های شور_ بافق اشاره کرد که این طرح با همکاری سازمان شیلات ایران و سازمان جهاد کشاورزی استان یزد دیده شده است.
وی در پاسخ به اینکه آیا دولت از سرمایه گذار حمایت می کند عنوان کرد: که در رابطه با صدور مجوز و پرداخت تسهیلات مساعدت می شود اما در رابطه با بازار، قیمت را عرضه و تقاضا تعین می کند و ماهی تیلاپیا بازار پسندی مناسبی داشته و قطعا با تلاش بیشتر می تواند جای خود را در سبد غذایی خانوار باز کند.
قائدی در پایاین سخنانش با اشاره به اقدامات ارزنده نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی در پیگیری مشکلات عمرانی مرکز از حمایت های فرمانداران فعلی و سابق شهرستان بافق، روسای سازمان جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تقدیر و تشکر کرد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code
پرسش
موافقم 0
مخالفم 0
عباس متین فر   (سه شنبه 17 خرداد 1401)
سلام. کار دکتر قائدی از نظر معرفی مرکز و برخی دستاوردها ارزشمند است ، اما مطالب ایشان در مورد تاریخچه ، ماهیت مرکز و فعالیت های آن نیاز به اصلاح و بازنگری دارد.