به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر بهمنی، در این جلسه ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و تبریک پیشاپیش عید سعید فطر، گفت: نشستی در هفته گذشته با وزیر جهاد کشاورزی و دکتر خیام نکویی داشتیم که اهم موارد مطرح شده در این جلسه، از قرار زیر است:
-اصلاح ساختار سازمان، هرچه سریع تر انجام گیرد. بنابراین برای این منظور ساز و کار پیگیری و نظارت، با دقت انجام و مسئولیت ها هرچه سریع تر مشخص شود و نشست هایی با مجموعه های مختلف برای مشخص شدن چگونگی هم افزایی و مشارکت در کارهای پژوهشی شکل بگیرد.
- محققان باید آینده پژوهی را دنبال کنند. ارتباط پژوهشگران با بهره برداران ضعیف است و در سفرهای استانی، مجموعه های تحقیقاتی حضور ندارند. حضور آنها می تواند شناخت ملی در حوزه تخصصی شان را افزایش دهد.
-نیاز به نوآوری و شاخص هایی که می تواند بهره وری را افزایش دهد، بیش از پیش احساس می شود. در این راستا فاصله بین کشاورزان پیشرو و معمولی با همت تحقیقات می تواند به حداقل برسد. به عنوان مثال، مزرعه ای که 12 تن کپور تولید می کند باید بتواند مزارع معمولی را در این مسیر یاری رساند که نقش تحقیقات در این حیطه بسیار موثر است.
دکتر بهمنی، با اشاره به سخنان وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه موفقیت های مختلف بخش کشاورزی مدیون محققان موسسات است، افزود: دکتر ساداتی نژاد اعلام آمادگی کرد که هر کاری برای تحقق اهداف و سیاست های رسیدن به امنیت غذایی لازم باشد انجام داده و از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه طبق دستور مقامات مربوطه، ظرف دو ماه آینده باید آیین نامه ارتقای اعضا هیات علمی تصویب شود، عنوان کرد: پیشنهاد ما این بود که در کوتاه مدت دغدغه هایی که برای رفع موانع فکری محققان می تواند موثر باشد مشخص شده و در قالب دستورالعمل ابلاغ شود. به عبارتی وقتی نمی توان به هر دلیلی در پروژه هایی از محققان استفاده کرد، می شود در بخش های دیگر از وجودشان بهره برد و این موضوع در امتیاز بندی آنها موثر واقع شود.
وی بخش نامه ابلاغ شده از طرف رییس سازمان را قرائت کرد که نشست هم اندیشی با نخبگان و دانشمندان حوزه های تخصصی و ارائه راهکارهای فناورانه برای رفع موانع ضمن بررسی چالش های موجود و اقدام لازم برای تهیه برنامه های مختلف جهت رفع مشکلات که در این قسمت حضور سازمان های دامپزشکی و شیلات، بسیار مفید خواهد بود، از مهمترین موارد به شمار می رود.
دکتر بهمنی، با توجه به سه مبحث شیلات، دیم و ترویج که از مهمترین مبانی توسعه  است گفت: با توجه به اینکه برنامه هفتم توسعه دریا محور است و در قرارگاه امنیت غذایی، نشست هایی درباره شیلات هم برگزار می شود، لازم است محققان تلاش بیشتری در این مسیر داشته باشند.
وی با اشاره به پیشنهاد دکتر خیام نکویی، مبنی بر تشکیل قرارگاه کشاورزی دانش بنیان، گفت: اگر این اتفاق بیفتد فرصت مغتنمی است که بتوانیم بسته های دانش بنیان را به بخش خصوصی ارائه کنیم. در این راستا هفته گذشته 5 دستاورد از طرف موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور برای ارائه به بخش خصوصی، معرفی شد.
دکتر بهمنی با استناد به سخنان دکتر خیام نکویی، عنوان کرد: موسسات تحقیقاتی، دو گونه مسئولیت دارند: یکی وظیفه های حاکمیتی و دیگری انتقال دانش فنی و مطالعات دانش بنیان. بنابراین موسسات موظف هستند پروژه هایی که اولویت اجرایی ندارند یا در کوتاه مدت اثربخش نیستند، تصویب نکنند. بر این اساس، اعضای هیات علمی یا باید پروژه ای در حال اجرا داشته باشند یا در حال انتقال دستاورد به مزارع باشند.
وی، خط مقدم انتقال دانش فنی موسسات را افرادی دانست که امتیازات بالایی در فعالیت های تحقیقاتی و ترفیع دارند و در ادامه، اضافه کرد: باید سازوکاری فراهم شود که همکاران دارای توانایی افزایش تولید بتوانند به مزارع رفته و به افزایش بهره وری آن مجموعه کمک کنند. بنابراین از هر فردی که می تواند به پیشبرد دانش در بخش خصوصی کمک کند، استفاده می کنیم. ضمن اینکه امسال سال مهمی از نظر نقش آفرینی علم و دانش و تحقیقات است و باید با دانشگاه ها و بخش های خصوصی پیشرو همکاری کرده و به افراد خلاق در مجموعه ها فرصت ابراز وجود و همکاری دهیم.
دکتر بهمنی با اشاره به تشکیل کارگروه در استان ها برای کمیته راهبردی نانو، گفت: جا دارد که پژوهشکده ها و مراکز تابعه موسسه نیز در این نشست ها حضور پیدا کنند. همچنین حضور پژوهشکده ها بیشتر استانی است و باید این تغییر ایجاد شود که به صورت ملی بیندیشند.
وی معتقد است تا یکی دو دهه دیگر، مقیاس اندازه گیری پیشرفت جهان، بر اساس تئوری تغییر است. ما هم باید بتوانیم خود را با شرایط وقف داده و به سمت توسعه دانش و نهادینه کردن آن در مزارع بخش خصوصی حرکت کنیم.
دکتر بهمنی، بر سخنان دکتر مخبر، تاکید و عنوان کرد: ما امروز نیاز به مدیران و محققان خادم داریم. بنابراین باید با یک نگاه جدید این مسیر را پیش ببریم. بر این اساس، نقشه راه تدوین شود و برنامه ریزی مشخصی جهت انجام فعالیت ها صورت گیرد.
در پایان تعدادی از روسا و معاونین پژوهشکده ها و مراکز تابعه و مدیران ستادی، مسائل و موارد مربوطه را عنوان کرده و پیشنهاداتی به منظور پیشبرد بهتر فعالیت ها ارائه دادند.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code