شنبه دهم اردیبهشت  1401 

برگزاری جلسه مشترک موسسه با مسئولان هلدینگ مزارع نوین ایرانیان

مسئولان هلدینگ مزارع نوین ایرانیان که یکی از شرکت های زیرمجموعه سازمان اتکا است، برای همکاری در زمینه شیلات، با رئیس و معاونان موسسه، نشستی را برگزار کردند.
اخبار مهم سایت | بازدید: 777 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر بهمنی در ابتدای جلسه ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات حضار و تشکر از مهندس شامخی، مدیرعامل هلدینگ به دلیل همکاری با موسسه، گفت: می توانیم برای ارتقای فعالیت های اقتصادی در حوزه شیلات در سطح کلان از ظرفیت های اتکا استفاده کنیم که امید می رود در این زمینه اتفاقات خوبی رقم بخورد.
سپس دکتر حافظیه معاون پژوهش و فناوری موسسه، گزارش مبسوطی از مطالعه امکان سنجی فاز صفر احداث مجتمع پرورش ماهی در شهرستان درود، ارائه کرد. تعداد نمونه برداری ها توسط ایستگاه ها، هدفگذاری انجام شده روی ماهی قزل آلای رنگین کمان بر اساس دبی آب، مطالعات میدانی صورت گرفته توسط محققان علوم شیلاتی، آنالیزهای آزمایشگاهی، نتایج آنالیز نمونه آب و بازدیدهای میدانی صورت گرفته از مهمترین مسائلی بود که دکتر حافظیه در گزارش خود به آنها اشاره کرد.
در ادامه مهندس شامخی، ضمن قدردانی از دکتر بهمنی، گفت: سازمان اتکا عمری 70 ساله داشته و مورد اعتماد مردم است. این سازمان در طول فعالیت خود انواع محصولات غذایی را به بازار عرضه کرده و عموم مردم با برندهای آن آشنا هستند. همچنین کشت و صنعت هایی که در اتکا وجود دارد، فعالیت های خوبی انجام داده و حدود 30 تا 40 درصد بذور مختلف را تولید می کند. علاوه بر این، گوشت مورد نیاز برای فروشگاه های اتکا توسط خود مجموعه های تابعه تولید می شود.
وی ادامه داد: ما باید در امنیت غذایی تحول ایجاد کنیم زیرا با توجه به تحولات منطقه، آینده تامین غذا برای کشورهای مختلف، نگران کننده است. در زمینه شیلات، همکاران در سازمان اتکا حرکت های جسته گریخته ای داشته اند اما برای ادامه مسیر به همکاران تحقیقاتی نیاز است.
به گفته مهندس شامخی، با وجود 5 هزار و 800 کیلومتر ساحل دریایی در شمال و جنوب کشور، ظرفیت های بالقوه ای در اختیار داریم که می توانیم به نحو احسن از آنها استفاده کنیم. در همین راستا موضوع تون ماهیان هم برای مصرف داخل و هم صادرات بسیار مهم است. از این رو اقدامات موثری برای احداث کارخانه صورت گرفته که نتیجه آن تا قبل از پایان امسال، به منصه ظهور می رسد. می توان با این کار 20 میلیون قوطی ماهی به بازار عرضه کرد در حالی که هم اکنون بین 8 تا 10 میلیون قوطی در بازار توزیع می شود.
مهندس شامخی، با بیان اینکه اتکا می تواند کاتالیزور حرکت های اقتصادی باشد و با مشارکت مردم و سرمایه گذاران کارهای بزرگی انجام دهد، عنوان کرد: به تازگی تفاهم نامه ای با وزیر کلید زدیم و همکاری تنگاتنگ بین سازمان اتکا و وزارت جهاد کشاورزی برقرار شده است. برای راه اندازی و توسعه سایت هلدینگ، در چابهار و پرورش ماهی در قفس در نوار غربی کشور به شدت نیازمند یاری محققان علوم شیلاتی هستیم.
سپس دکتر راعی، از هلدینگ مزارع نوین ایرانیان، معتقد بود که کار مشترکی در حال انجام است که بین 60 تا 70 درصد آن پیش رفته است. با توجه به سهمیه ای که آب منطقه ای در غرب کشور به اتکا اختصاص داده، باید تمام جوانب را سنجید و به امنیت زیستی آن برای سرمایه گذاری توجه کرد. همچنین قصد احداث سایت هزار تنی پرورش قزل آلا در سیمره و همکاری با مرکز تحقیقات یاسوج را داریم تا در صورت فراهم شدن شرایط، از امکانات آنجا در زیرساخت ژنتیک و اصلاح نژاد استفاده کنیم.
وی، افزود: وزیر قول مساعد داده که اعضای هیات علمی موسسات با سازمان اتکا همکاری کنند و در این راستا می شود طرح های تحقیقاتی را بین دو مجموعه با توجه به امکانات هر یک، به اشتراک گذاشت. هلدینگ مزارع نوین ایرانیان نیز قصد دارد از محققان علمی موسسه، به عنوان معین علمی در سایت های مختلف استفاده کند. لازم است در این مسیر از نتایج مطالعات و تحقیقاتی که تاکنون توسط÷محققان علوم شیلاتی انجام شده برای پیشبرد کارهای خود استفاده کنیم تا کارها را مطالعه شده انجام دهیم.
دکتر راعی، با اشاره به امکان استفاده از دلفین در ماموریت های نظامی، عنوان کرد: اگر پژوهشی در زمینه تربیت، رفتارشناسی و پرورش دلفین توسط محققان علوم شیلاتی انجام گرفته باشد، سازمان اتکا از ان بهره برداری خواهد کرد.
مهندس معلم، از هلدینگ مزارع نوین ایرانیان، با ذکر این نکته که ارتباط خوبی بین دو مجموعه برقرار شده، در مورد تولید بچه ماهی در مناطق مختلف مانند سد کارون توضیحاتی را ارائه داد. وی همچنین از تکلیف تولید سالانه 1500 تن محصول شیلاتی برای سبد یگان های نیروهای مسلح خبر داد و گفت: . برای اجرای این تعهد لازم است فعالیت هایی را آغاز کنیم. می خواهیم زنجیره ای در حوزه قزل آلا داشته باشیم تا در تمام فصول، این محصول را بر اساس تکلیف، تامین کنیم. در این راستا سازمان اتکا باید به سمت بهره برداری از دریا و استفاده از ظرفیت های آن حرکت کند که در این بستر، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، به عنوان بازوی تحقیقاتی، نقش بسیار موثری می تواند داشته باشد.
سپس دکتر صلاحی، رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی یاسوج که به صورت مجازی در جلسه حضور داشت، گفت: در خصوص امکان سنجی پرورش قزل آلا در درود امید می رود که به زودی به نتایج مورد نظر دست یابیم.
وی پس از معرفی مختصری از مرکز متبوع خود، افزود: بحث اصلاح نژاد بحثی کلان، زمان بر و هزینه بر است. در حالی که سالانه مقدار زیادی تخم چشم زده وارد و ارز از کشور خارج می شود، این موضوع، اهمیت بیشتری پیدا می کند. اما اعتبارات بخش دولتی جوابگوی تامین هزینه های مورد نیاز برای اصلاح نژاد نیست و باید از بخش های دیگر مانند بخش خصوصی کمک گرفت.
سپس دکتر حسین زاده معاون ترویج و انتقال یافته های علمی و دکتر قائدنیا معاون برنامه ریزی و پشتیبانی موسسه، نظرات خود را در مورد همکاری های مختلف شیلاتی مطرح کردند.
دکتر بهمنی در پایان با اشاره به شعار سال از طرف مقام معظم رهبری، گفت: با توجه به جلسه 5 ساعته روسای سازمان با وزیر جهاد کشاورزی، رویکرد وزارتخانه ایجاد امنیت غذایی برای کشور است و رویکرد سازمان تحقیقات این است که بتوانیم محققان خود را به عنوان مامور به مجموعه های خصوصی یا سازمان هایی مثل اتکا بفرستیم تا بتوانیم  اثربخشی داشته باشیم. ظرفیت های بالقوه زیادی در شیلات کشور وجود دارد و موسسه نیز می تواند به عنوان بازوی تحقیقاتی در بهره برداری از این پتانسیل ها اثربخش باشد.
مهندس شامخی در پایان گفت: موضوع امنیت غذایی و اقتصاد مقاومتی، ملاحظاتی است که حتما باید در همکاری های دوجانبه دیده شود و با شناختی که از وزارت دفاع دارم، به دلیل فرماندهی واحد، می تواند به سرعت، آرایش نظامی یا اقتصادی بگیرد. اگر این مجموعه با وزارت جهاد کشاورزی، همکاری کند، قطعا خودکفایی در تولید محصولات مختلف، شدنی است.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code