به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر عبدالملکی و دکتر فضلی در پنجمین اجلاس کمیسیون حفاظت  و بهره برداری بهینه از منابع زنده آبی دریای خزر و مدیریت مشترک ذخایر آن به ارائه گزارش پرداختند. دکتر عبدالملکی ، عضو هیات علمی و رئیس بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر انستیتو بین المللی ماهیان خاویاری با اشاره به اینکه در طی سال 2020 به علت در حال تکمیل بودن شناور کاوشگر کاسپین برای انجام تحقیقات دریایی و عواملی مثل شیوع بیماری کووید 19 ، تحقیقات دریایی جهت تعیین وضعیت ذخایر ماهیان خاویاری انجام نگرفت ابراز امیدواری کرد تا پایان سال جاری حداقل یک گشت دریایی در اعماق زیر 10 متر و بالای 10 متر به انجام برسد. وی در ادامه افزود در سال 2020 ، بیشترین مقدار صید مربوط به گونه تاسماهی ایرانی با 72.9 درصد بوده و فیل ماهی با 16.5 درصد صید در رتبه دوم قرار دارد.  
دکتر فضلی، عضو هیات علمی و رییس بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر پژوهشکده اکولوژی دریای خزر – ساری، نیز  با اشاره به پروژه های پایشی ذخایر آبزی دریای خزر، گفت: بررسی برخی پارامترهای بیولوژیک و برآورد ذخایر کیلکا ماهیان، ارزیابی ذخایر و بررسی وضعیت برداشت از ذخایر ماهیان استخوانی و بررسی خصوصیات تولید مثل ماهیان سفید کپور، کلمه و کفال طلایی در سواحل ایرانی دریای خزر سه پروژه مهم در پایش ذخایر آبزی در دریای خزر به شمار می رود.
دکتر فضلی، افزود: تعیین ترکیب و فراوانی طولی، تعیین سن، عدم صید ماهیان نابالغ، محاسبه توده زنده و حداکثر محصول قابل برداشت، بررسی رسیدگی جنسی و اعلام زمان تخم ریزی، اعلام زمان و مکان صید، معرفی تور پره ساحلی  و... از مهمترین دستاوردهای برآورد ذخایر در دریای خزر است..
دکتر فضلی در پایان تاکید کرد: همکاری در زمینه فرآوری کیلکا ماهیان و تجارت محصول، همکاری در زمینه علمی تحقیقاتی، تبادل اطلاعات و انتقال تجربیات در زمینه بازسازی ذخایر آبزیان دریای خزر و همکاری در جمع آوری و تبادل آمار و اطلاعات، جهت حفظ منابع دریایی به کمیسیون منابع زنده دریای خزر پیشنهاد می شود.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code