به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در راستای توانمندسازی نیروی انسانی در زمینه چالش ها و نیازهای فناورانه بازار و تجارت آبزیان و پتانسیل های کارآفرینی در این حوزه کارگاه آموزشی با عنوان "چالش ها و راهکارهای توسعه بازار آبزیان" در محل سالن جلسات به صورت وبیناری برگزار شد. در ابتدای جلسه دکتر حسین زاده بر اهمیت بازار آبزیان در مباحث بازارگردانی، بازار سازی، مشتری مداری، بازار رسانی، کیفیت کالا و خدمات پس از فروش به عنوان عناصر تشکیل دهنده نظام بازار و همچنین مولفه های تنظیم گری در بازار اشاره داشته و با توجه به میزان تولید آبزیان در کشور و نیز سهم ایران از تجارت جهانی آبزیان بر ضرورت استمرار اینگونه در این زمینه تاکید کردند. ایشان به فرصت ها و پتانسیل های کارآفرینی در تجارت آبزیان نیز اشاره ای داشتند. در ادامه دکتر خدایی، دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران درخصوص "چالش ها و راهکارهای توسعه بازار آبزیان با تاکید بر زنجیره تامین و همکاری رقابتی در بازارهای بین المللی هدف" بیاناتی داشتند وی با بیان اینکه مهمترین چالش توسعه بازار و تجارت آبزیان در ایران عدم شکل گیری ارتباطات زنجیره صنعت شیلات است و بر اهمیت زنجیره سازی به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه بازار آبزیان تاکید داشتند. ایشان اظهار داشتند که اکنون آبزیان و فرآورده های به 53 کشور صادر می گردد و بیش از 500 میلیون دلار در سال 1399 صادرات آبزیان ارزآوری داشته و بیش از 72 درصد از میزان صادرات آبزیان به جنوب شرقی آسیا و کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس بوده است. وی به چند نمونه موفق تجربیات جهانی در زمینه توسعه بازار و تجارت آبزیان اشاره داشتند. دکتر گلشاهی، مدیر کل سابق دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران نگاهی به کسب و کارهای نوین در بخش شیلات_ عرضه آنلاین داشتند همچنین در خصوص نیازها و ضرورت ها، وضعیت فروش آنلاین در جهان، وضعیت فروش کالا به صورت آنلاین، اهمیت تجاری فروش های اینترنتی کالا، مزایا و معایب فروش الکترونیک و لزوم توسعه تجارت الکترونیک در ایران در حوزه فروش آنلاین آبزیان و فرآورده های آن و الزامات آن توضیحاتی ارائه دادند.