دوشنبه سوم آبان 1400 

حضور دکتر بهمنی در پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان و بازدید از شرکت های دانش بنیان شیلاتی

دکتر بهمنی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، به منظور بررسی وضعیت فعالیت های پژوهشی در پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان حضور یافت و در ادامه از چند شرکت دانش بنیان فعال در زمینه شیلات، بازدید کرد.
اخبار مهم سایت | بازدید: 1159 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، دکتر بهمنی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در روز شنبه مورخ اول آبان 1400 به منظور بررسی وضعیت فعالیت های پژوهشی در پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان حضور یافت. در ابتدای حضور ایشان، جلسه عمومی با حضور محققین هیات علمی و غیر هیات علمی، کارشناسان و کادر اداری مالی، و پشتبانی پژوهشکده برگزار گردید. در ابتدای جلسه، دکتر مرتضوی ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) و خوشامدگویی به دکتر بهمنی، مرور کوتاهی بر شاخص ترین فعالیت های پژوهشکده داشت.
در ادامه خانم دکتر محبی معاون پژوهشی پژوهشکده، گزارش مفصلی از محورهای فعالیت این معاونت شامل فعالیت های پژوهشی و فناوری، ترویج و انتقال یافته های علمی و ارتباطات بین الملل ارائه نمود. ایشان مطرح نمود که در حال حاضر تعداد 28 طرح و پروژه تحقیقاتی در پژوهشکده جاری می باشد که در برگیرنده اولویت های پژوهشی موسسه در استان هرمزگان و همچنین فعالیت های تحقیقاتی سفارش محور از سوی سازمان های اجرایی، بخش خصوصی و مشترک با دانشگاه های شیراز و شهید بهشتی می باشد. در ادامه، ایشان دستاوردهای مهم پژوهشکده در سال جاری شامل جمع آوری، اهلی و مولد سازی ماهی سوکلا در شرایط اسارت و همچنین تولید پروبیوتیک میگوی پرورشی حاوی سویه های بومی استرپتومایسس با قابلیت بازدارندگی در مقابل بیماری های میکروبی را تشریح کرد.
دکتر محبی، برگزاری برنامه انتقال یافته های علمی، کارگاه های آموزشی و اجرای سایت و مزارع الگویی را از مهمترین فعالیت های ترویجی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان در نیمه دوم سال 1400 دانست و در انتها مشکلات موجود و پیشنهادات در خصوص بهبود فرآیند اجرای فعالیت های پژوهشی/ترویجی و دستیابی حداکثری به اهداف و اولویت های تحقیقاتی را مطرح و اشاره کرد که پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان از سال 1396 تا 1399 به صورت پیاپی موفق به کسب رتبه های برتر در ارزیابی عملکرد پژوهشکده ها و مراکز وابسته به موسسه گردیده است.
در ادامه ی جلسه، دکتر بهزادی معاون اداری، مالی و پشتبانی پژوهشکده نیز با ارائه سخنرانی به تشریح وضعیت اعتبارات طرح و پروژه های جاری و موافقت نامه های استانی پرداخت. سپس دکتر بهمنی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، طی سخنان مفصلی به تشریح سیاست ها و برنامه های کلان و آخرین وضعیت فعالیت های پژوهشی و پشتیبانی موسسه پرداخت و ضمن تشکر از همکاران، پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان را از توانمندترین پژوهشکده ها و مراکز وابسته به موسسه نام برد و بر توسعه ارتباطات بین الملل و افزایش فعالیت های درآمدزایی تاکید نمود. دکتر بهمنی ضرورت دستیابی به دستاوردهایی که بتواند مشکلی را از بخش شیلات کشور حل کند مورد تاکید قرارداده و از محققین خواستند با ارایه ایده های جدید به بهره برداری پایدار و بهینه از منابع آبزی کمک کنند. در پایان دکتر بهمنی به سوالات همکاران در زمینه های مختلف پاسخ داد.
برگزاری نشست مشترک  با پارک زیست فناوری خلیج فارس در جزیره قشم
در ادامه، با حضور دکتر بهمنی، جلسه مشترکی با دکتر رنجبر رئیس پارک زیست فناوری خلیج فارس در جزیره قشم برگزار گردید. در این جلسه، دکتر مرتضوی رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، دکتر محبی معاون پژوهشی و دکتر سالارپوری رئیس بخش ارزیابی ذخایر پژوهشکده حضور داشتند. در ابتدای جلسه، دکتر رنجبر اعلام نمود که اغلب فعالیت های شرکت های وابسته به پارک، شیلاتی بوده و به تشریح اهداف و دامنه کاری مهم ترین شرکت های دانش بنیان وابسته به پارک زیست فناوری خلیج فارس در زمینه فرآوری ماهیان با ارزش اقتصادی کم، تکثیر و پرورش ماهیان تزئینی و جلبک های دریایی پرداخت. در ادامه دکتر بهمنی بر امکان همکاری های مشترک موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان با شرکت های فناور وابسته به پارک زیست فناوری خلیج فارس در خصوص ترویج دستاوردهای فناورانه تاکید نمود.
بازدید از فضای کارگاهی شرکت دانش بنیان فرآوری محصولات از ماکروجلبک در  پارک زیست فناوری خلیج فارس در جزیره قشم
فضای کارگاهی شرکت دانش بنیان زیست دریاپروران آناهیتا، نیز در فهرست بازدیدهای دکتر بهمنی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و  دکتر مرتضوی رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان قرار گرفت. در این بازدید، دکتر سهرابی پور توضیحات مفصلی از کشت جلبک دریایی گراسیلاریوپسیز (Gracilariopsis persica) و محصولات فرآوری شده از آن در شرکت مانند آگار، آلژینات و کاراژینان، آگارز، دو نمونه کود مایع و کود جامد جلبکی ارائه نمود. در این بازدید، دکتر بهمنی، امکان همکاری مشترک در خصوص ترویج کشت جلبک های دریایی را مورد تاکید قرار داد.
نشست مشترک با شرکت تعاونی تکثیر  لارو میگوی سندرف جاسک در راستای تکثیر و پرورش ماهیان دریایی
دکتر بهمنی، به منظور بررسی امکان توسعه فعالیت های پژوهشی مشترک با بخش خصوصی، در جلسه مشترک با دکتر گرگیج مدیرعامل شرکت تعاونی تکثیر لارو میگوی سندرف جاسک شرکت نمود. در این جلسه رئیس و معاونین پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان و همچنین رئیس بخش آبزی پروری و مجری پروژی تحقیقاتی اهلی سازی و مولدسازی ماهی سوکلا حضور داشتند. در ابتدا دکتر بهمنی به تشریح اهمیت فعالیت های مشترک با بخش خصوصی و بهره برداران شیلاتی پرداخت و به طور ویژه چگونگی و امکان همکاری با بهره برداران و شرکت های خصوصی در زمینه تکثیر ماهیان دریایی، مورد تاکید قرار گرفت. در ادامه، با استقبال شرکت تعاونی تکثیر لارو میگوی سندرف جاسک از به اشتراک گذاری امکانات موجود خود، مقرر گردید طی جلسه وبیناری مشترک، جزئیات و نیازمندی های فنی همکاری مورد بررسی دقیق تر قرار گیرد.
بازدید از سایت شرکت دانش بنیان تکثیر و پرورش ماهیان زینتی آب شور دریایی
شرکت تبسم ساحل قشم از شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان زینتی آب شور دریایی می باشد که در محل پارک زیست فناوری خلیج فارس در جزیره قشم مستقر است. سایت فعالیت این شرکت در تکثیر و پرورش دلقک ماهی، مورد بازدید رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و تیم همراه قرار گرفت. در این بازدید، دکتر نیرومند توضیحات مفصلی در خصوص دانش فنی تکثیر و پرورش این گونه ماهی زینتی و همچنین مشکلات موجود در بازاریابی آن ارائه نمود.
بازدید از سایت شرکت عمل آوری شهاب نقره ای قشم در پارک زیست فناوری خلیج فارس
در ادامه حضور دکتر بهمنی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و تیم همراه در پارک زیست فناوری خلیج فارس در جزیره قشم، بازدید از سایت شرکت عمل آوری شهاب نقره ای قشم صورت پذیرفت. در این بازدید، نماینده شرکت توضیحات کاملی از فرآیند عملیات پس از تحویل صید شامل تخلیه در مخازن 150 کیلویی، پخت و آفتاب دهی و نهایتا ذخیره در انبار را ارائه نمود.
قابل ذکر است موتو و ساردین ماهیان از ذخایر آبزیان بسیار باارزش در استان هرمزگان می باشد که به سبب مصرف با استخوان، دارای ارزش غذایی بالا و درصد پروتئین و کلسیم بسیار قابل توجهی است؛ اگرچه هنوز جایگاه مصرف این ماهیان بازار مصرف خوراکی تجاری خود را در بازار داخلی کشور پیدا نکرده است. دراین بازدید دکتر بهمنی آمادگی موسسه در زمینه همکاری مشترک با شرکت را در زمینه تنوع بخشی به محصولات را اعلام داشت.  
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code