چهارشنبه شانزدهم تیر 1400 

تدوین پیش نویس برنامه پایلوت تکثیر و پرورش ماهی آزاد دریای خزر با مشارکت بخش خصوصی و دولتی

در هفتمین جلسه کارگروه پرورش ماهی در قفس مؤسسه، برنامه پایلوت پرورش ماهی آزاد دریای خزر در قفس های پرورشی با حضور نمایندگان بخش خصوصی مورد بررسی قرار گرفت.
اخبار مهم سایت | بازدید: 789 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، مهندس ایزدی، معاون طرح ملی پرورش ماهی در قفس پس از ارائه مقدمات و آمار مربوط به تولیدات ماهی در قفس در سال های گذشته، در مورد سیاست های سازمان شیلات ایران، توضیحات مختصری را بیان کرد.
وی در مورد الزامات توسعه آبزی پروری دریایی، گفت: توسعه مراکز تکثیر ماهیان دریایی و گونه های اقتصادی بومی دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، اصلاح نژاد گونه های بومی، مشارکت با بخش خصوصی، توانمندسازی جوامع محلی و بومی سازی فناوری تکثیر و پرورش گونه های دریایی به ویژه ماهی آزاد، از مهمترین الزامات توسعه آبزی پروری در کشور به شمار می رود.
مهندس ایزدی، پس از بیان چالش های صنعت، در ارتباط با ظرفیت های آبزی پروری دریایی کشور، توضیحات مبسوطی را ارائه داد. وی در پایان، طرح های پیشنهادی یکساله و دو ساله خود را در قالب برنامه تکثیر و تولید ماهی آزاد تا مرحله پرورش در قفس، برای حضار در میان گذاشت. طرح اولیه این برنامه در جلسه قبلی کارگروه ارائه شده بود و در این جلسه برنامه تکمیل شده با هماهنگی مرکز تحقیقات ماهیان سردابی تنکابن ارائه گردید.
در ادامه، دکتر نجارلشگری، رئیس مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی کشور و مهندس آژیر، محقق آن مرکز، به امکانات و تجهیزات حال حاضر و مورد نیاز برای پیشبرد پژوهش های مربوط به پرورش ماهی آزاد در قفس، اشاره کردند.
دکتر صیاد بورانی، رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی-انزلی نیز نقش تحقیقات را در تمام مراحل مهم و ضروری دانست و خواستار حضور محققان در بحث های مختلفی مانند سنجش فاکتورهای زیستی و غیرزیستی، مدیریت و کنترل بیماری ها، واکسیناسیون و غیره شد تا بتوان پکیج قابل قبولی را برای بخش خصوصی تدارک دید.
در ادامه سایر اعضای کارگروه در خصوص برنامه ارائه شده، بحث و تبادل نظر کرده و الزامات مورد نیاز برای اجرای این برنامه را بیان نمودند.
دکتر بهمنی، رئیس موسسه، گفت: باید با ایجاد پایلوتی که بتوان آن را در مقیاس های وسیع نیز با موفقیت پیاده کرد، پکیج اقتصادی قابل قبولی برای بخش خصوصی فراهم کنیم. بنابراین از کارشناسان و علاقه مندان صنعت پرورش ماهی در قفس در سه استان شمالی دعوت می شود تا در این مسیر، نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنند. ایشان، ابراز امیدواری کرد که بتوان از حمایت های مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای این برنامه، جهت استفاده بخش خصوصی، بهره برد.
در پایان، دکتر بهمنی، اظهار کرد: همکاری بخش تحقیقات و اجرا در کنار بخش خصوصی، می تواند در حل مشکلات پیش روی پرورش ماهی در قفس بسیار مفید و موثر باشد. بنابر این مقرر گردید برنامه ارائه شده، بر اساس نقطه نظرات مطرح شده در جلسه تکمیل و جلسه آینده در محل سایت پرورشی برگزار شود و با هماهنگی و حضور تکثیر کنندگان، پرورش دهندگان و قفس داران همکار این برنامه، مورد تایید نهایی قرار گیرد.
لازم به ذکر است در این نشست، دکتر حسین زاده معاون ترویج و انتقال یافته های علمی موسسه، دکتر حافظیه معاون پژوهش و فناوری موسسه، دکتر قائدنیا معاون برنامه ریزی و پشتیبانی موسسه، دکتر شریف روحانی مشاور رئیس موسسه، دکتر سپهداری رئیس بخش بهداشت و بیماریها، دکتر شریفیان رئیس بخش آبزی پروری، دکتر ضرغام دبیر کارگروه، دکتر فارابی و همچنین مهندس سرشار از بخش خصوصی، نقطه نظرات خود را در خصوص این برنامه بیان کردند.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code