سه شنبه بیست و هشتم اردیبهشت  1400 

برگزاری دومین روز شورای مدیران موسسه

دومین روز از شورای مدیران موسسه در حالی برگزار شد که عملکرد و اولویت های 6 مرکز مورد بررسی قرار گرفت.
اخبار مهم سایت | بازدید: 824 مرتبه | 0 نظر
مرکز ملی تحقیقات آبزیان آبهای شور-یزد
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در ابتدا دکتر حافظیه، معاون پژوهش و فناوری موسسه، گزارش عملکرد مرکز ملی تحقیقات آبزیان آبهای شور-یزد در سال 1399 را به طور کامل ارائه داد و گفت: بهتر است دستاوردهای معرفی شده در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد تا نتیجه کار تحقیقاتی در مزارع نمود واقعی پیدا کند.
دکتر حسین زاده، معاون ترویج و انتقال یافته های علمی موسسه، در این ارتباط، ضمن قدردانی از مرکز عنوان کرد: تاکنون 2 دانش فنی قابل توجه در مرکز ملی تحقیقات آبزیان آبهای شور-یزد معرفی شده که مرکز باید در راستای ثبت تحقیقی- ترویجی این فناوری ها بکوشد.
سپس دکتر قائدنیا، معاون برنامه ریزی و پشتیبانی موسسه، از تلاش های مدیران آن مرکز برای درآمدزایی، قدردانی کرد و گفت: گسترش پروژه بیوفلاک، یکی از مواردی است که اثربخشی فراوانی در صنعت آبزی پروری دارد.
دکتر شریف روحانی، قائم مقام موسسه، با بیان اینکه موضوع تیلاپیا، مقوله ای بحث برانگیز در کشور تلقی می شود، افزود: برای پیشتاز شدن آن مرکز در عرصه تحقیقات، می توان از ظرفیت دانشگاه ها کمک گرفت و توسعه پایدار تیلاپیا را مد نظر قرار داد.
وی پیشنهاد داد که مرکز یزد، با توجه به متولی بودن در بحث تیلاپیا، پروژه ای در زمینه توسعه نامتوازن این ماهی را در دستور کار قرار دهد.
در ادامه، دکتر بهمنی، رئیس موسسه، گفت: برای تیلاپیا باید پکیجی علمی از بعد تحقیقاتی تهیه شود و برونداد آن با تکیه بر توسعه پایدار و الزامات زیست محیطی به ویژه با نگاه به محیط های محصور و گلخانه ای که مد نظر تحقیقات است تدوین شود.
به جمع بندی رسیدن برای برخورداری از نگاه تحلیلی به چگونگی موضوع تیلاپیا در بحث آبزی پروری در کشور، ورود به مباحث قرنطینه ای برای مطالعات آبزیان، استفاده از پتانسیل شبکه آبزی پروری در اجرای ماموریت ها، ارائه پکیج عملیاتی و قابل توسعه برای کشور در زمینه بیوفلاک و تلاش بیشتر برای احیای شعار امسال مبنی بر مانع زدایی در امر تولید، مهمترین موارد اشاره شده توسط دکتر بهمنی برای تدوین ماموریت های مرکز یزد بود.
در پایان دکتر حافظیه تاکید کرد: حوزه آبزی پروری در آب های شور، برای آینده کشور بسیار ضروری است و مرکز یزد می تواند منشا این تغییرات در آینده باشد. همچنین پژوهش در زمینه بهداشت و بیماری های تیلاپیا نیز پیشنهاد می شود.
مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی- تنکابن
معاون پژوهش و فناوری موسسه در خصوص  پروژه های بخش زیست فناوری که برونداد بنیادی داشتند متذکر شد که این نوع بروندادها باید در آینده ای نزدیک اصلاح گردد و به دنبال مفاهیم ترویجی، تجاری و... باشیم.
دکتر حسین زاده صحافی در خصوص سه دانش فنی (دانش فنی تولید آویشیت در سال 1396، بهینه سازی تولید غذای ماهی آزاد دریای خزر در سال 1397 و دانش تولید مکمل عصاره پودر گیاه مرزنجوش در سال 1399) که برون سپاری شده خواستار استمرار، بازاریابی و بازار سازی آن شد.
وی افزود: در حوزه ترویج حتما به پروژه های تحقیقی – ترویجی توجه شود و حداقل یک قرارداد انتقال فناوری و مشارکت در تکمیل و توسعه فناوری را از مرکز در پایان سال 1400 شاهد باشیم.
دکتر شریف روحانی، با تاکید بر اینکه مرکز ملی سردآبی باید بسته مدیریتی وضعیت صنعت قزل آلای کشور را داشته باشد و آسیب شناسی کند، افزود: باید با همکاری پژوهشکده آبزی پروری انزلی تقسیم کاری در این زمینه صورت بگیرد.
در ادامه خانم دکتر سلطنت نجار لشگری، رییس مرکز، توضیحاتی در خصوص اولویت های سال 1400 ارائه و ادامه داد: برای پیشبرد طرح یاوران تولید و محققان معین تلاش های فراوانی از طرف همکارانم این مرکز صورت گرفته و ارتباط با مزارع غربی استان مازندران، ایجاد شده است.
در ادامه دکتر بهمنی، ضمن تشکر از فعالیت های صورت گرفته در آن مرکز، از آغاز فاز دوم طرح ملی کلان تولید مولدین قزل آلای رنگین کمان عاری از عوامل بیماری زای خاص، خبر داد و بر ضرورت حضور پررنگ بخش خصوصی در این طرح و نیز همکاری بیشتر با مرکز یاسوج، انستیتو تحقیقات ماهیان خاویاری و اتحادیه ماهیان سردآبی تاکید کرد.
برنامه ریزی برای جایگزینی نیروهای بازنشسته، تحلیل آسیب شناسی روند تولید قزل آلا در کشور، اجرایی شدن برنامه هوشمند سازی آبزیان در سال جاری و توجه بیشتر به پژوهش در ارتباط با قزل آلای خال قرمز و ماهی آزاد، از دیگر مواردی بود که دکتر بهمنی برای فعالیت های آتی آن مرکز پیشنهاد داد.
مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آبهای داخلی-گرگان
پس از ارائه گزارش دکتر حافظیه، درباره عملکرد مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آبهای داخلی-گرگان، دکتر حسین زاده، به ارائه نظرات خود در زمینه فعالیت های ترویجی آن مرکز پرداخت. وی گفت: بهتر است برای برنامه های ترویجی مرکز، برنامه ای مدون، تنظیم شود و بحث میگو در دستور کار قرار بگیرد.
به گفته دکتر حسین زاده، از آنجا که استان گلستان، در تامین آب های شیرین، محدودیت دارد لازم است پروژه های تحقیقاتی به سمت آب های کرانه ای سوق یابد.
دکتر بهمنی، در ادامه با تاکید بر اینکه مرکز مذکور باید با تدبیر ویژه عملیات اجرایی پروژه ها و وظایف محوله را پیش ببرد، گفت: ارائه دستاورد قابل استفاده برای بخش خصوصی و فعالیت در قالب شرح وظایف، برای مراکز و پژوهشکده ها اولویت دارد.
مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری-یاسوج
دکتر حافظیه، طبق روال هر مرکز، ابتدا توضیحاتی در ارتباط با عملکرد مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری-یاسوج، در سال گذشته ارائه و درباره تعداد محققان مرکز، بروندادهای تحقیقی و ترویجی انواع پروژه های بنیادی و خاص، توضیح داد.
دکتر حسین زاده، گفت: امسال مرکز یاسوج باید حداقل برای یک یا دو پروژه، برونداد تحقیقی ترویجی را به ثبت برساند. همچنین انتظار می رود قرارداد با بخش خصوصی، مورد توجه قرار بگیرد.
دکتر شریف روحانی، توجه به اصلاح نژاد قزل آلا را از مهمترین مسائل پیش رو دانست و عنوان کرد: تدوین برنامه اصلاح نژاد این ماهی، مهمترین کار انجام شده در این خصوص است.
دکتر صلاحی، رئیس مرکز، از انعقاد قرارداد همکاری با پژوهشکده انزلی، مشارکت در شبکه آبزی پروری، همکاری با شیلات استان فارس و همکاری قریب الوقوع با یکی از کارخانه های خوراک آبزیان، خبر داد.
دکتر بهمنی، در این باره گفت: ترسیم استراتژی خاص برای آن مرکز بسیار ضروری است که در این زمینه باید با اتحادیه ها و نمایندگان بخش خصوصی همکاری شود.
توجه به موضوع خوداتکایی در تولید تخم چشم زده قزل آلا با محوریت اصلاح نژاد، همکاری بیشتر با شبکه آبزی پروری، تعریف تحقیقات بیشتر در زمینه اصلاح نژاد و ارائه چارچوب عملیاتی در این خصوص، از مهمترین پیشنهادهای ارائه شده توسط دکتر بهمنی بود.
مرکز تحقیقات آرتمیا- ارومیه
معاون پژوهش و فناوری مرکز با اشاره به اینکه اکثریت پروژه های انجام شده در مرکز برونداد تجاری، ترویجی داشته است تشکر کرد و گفت: انتظار می رود برای سال 1400 دستاورد قابل قبولی از مرکز داشته باشیم.
معاون ترویج و انتقال یافته های تحقیقاتی با اشاره به مواردی از قبیل دانش فنی تولید ناپلی گارد و آرتمیا گارد بیان داشت انتظار می رود این فرآیندها تجاری شود. همچنین پرورش ماهی کپور در دریاچه پشت سد، افزایش رنگدانه های کاروتنوئیدی و... هم می توانند به پروژه های تحقیقی –ترویجی منتج شود. امید است در پایان سال 1400 شاهد قرارداد و پروژه های تحقیقی – ترویجی از مرکز باشیم.
دکتر نکویی فرد، رییس مرکز در خصوص اقدامات انجام شده افزود بسیاری از اقدامات، نیاز شیلات استان بوده است. دکتر بهمنی در پایان، با تاکید بر اینکه اولویت مرکز باید در حوزه دریاچه ارومیه و آرتمیا باشد، افزود: ضرورت فعال شدن مرکز در انتقال فناوری و موضوعات ترویجی و هم افزایی و همگرایی در جامعه علمی از رموز موفقیت شماست که باید ارتباط معناداری با پژوهشکده محیط زیست و تیم آن ها داشته باشید تا شاهد اثر بخشی در این حوزه باشیم. همکاری مداوم با شبکه آبزی پروری و تعریف طرح و پروژه هایی در خصوص تغییر اقلیم و اثرات آن بر دریاچه ارومیه نیز از مواردی بود که توسط رییس موسسه تاکید شد.
مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان-یونیدو
دکتر حافظیه از 6 عنوان اولویت دار در مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان پرده برداشت و پیشی بینی های آن مرکز را در تولید محصولات فناورانه شرح داد.
ایجاد مرکز رشد در مرکز، توجه به تولید دانش فنی سوسیس میگو، کنسرو فراسودمند ماهی تون، توجه بیشتر به ارتقای فرهنگ مصرف آبزیان، کار تحقیقاتی روی زائدات آبزیان و تعیین تکلیف پروژه اسنک ماهی از موارد مهمی بود که دکتر حسین زاده بر آنها تاکید کرد.
دکتر شریف روحانی، با اشاره به اینکه بحث جهش تولید آبزیان در دستور کار کلان کشور است، گفت: بنابراین از آن مرکز انتظار می رود در این مسیر گام بردارد و موسسه نیز حمایت های لازم را انجام خواهد داد.
دکتر جلیلی، رئیس مرکز، با اشاره به همکاری در 7 پروژه با مراکز و پژوهشکده های دیگر موسسه، عنوان کرد: مرکز رشد فرآوری آبزیان در دستور کار قرار دارد. ضمن اینکه تعاملات بیشتر با بخش خصوصی و مراکز علمی و دانشگاهی در اولولیت است.
دکتر بهمنی، با بیان اینکه انعقاد قرارداد با شرکت 21 بیضا می تواند فتح باب جدیدی برای توسعه مطالعات کاربردی و افزایش سرانه مصرف آبزیان باشد، گفت: ارسال گزارش های ماهانه به معاونت ها برای اخذ تصمیمات به موقع، بسیار ضروری است. همچنین توسعه همکاری ها با مراکز، پژوهشکده ها، دانشگاه ها و بخش خصوصی، از الزامات انکارناپذیر است.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code