پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی- انزلی
در ابتدا دکتر حافظیه، معاون پژوهش و فناوری با تاکید بر اینکه باید به سمتی برویم که هر محقق حداقل مجری یک  پروژه  در سال باشد. موسسه باید به سمت پروژه هایی برود که برونداد تجاری، فناوری و ترویجی دارند. توقع از پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی اینست که بیشترین تمرکز روی فعالیت های آبزی پروری باشد.
دکتر حسین زاده، معاون ترویج و انتقال یافته های تحقیقاتی اظهار داشت خوشبختانه پژوهشکده نسبت به سال های قبل اقدامات خوبی انجام داده ولی دو موردی که توسط این پژوهشکده  تعهد داده شده نیز باید عملیاتی گردد که شامل کیت تشخیص قزل الای رنگین کمان و ماده زیست پالایی در استخرهای ماهیان گرمابی است، همچنین انجام پروژه های تحقیقی- ترویجی نیز در اولویت قرار بگیرد.
دکتر قائدنیا، معاون برنامه ریزی و پشتیبانی به لزوم صرفه جویی و برنامه ریزی و مدیریت نیروی انسانی در پژوهشکده اشاره داشت. دکتر شریف روحانی و دکتر تقوی نیز به ضعف ارتباطی شدید پژوهشکده با استان ها و توجه جدی و ویژه به بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر در پژوهشکده اشاره کردند.
دکتر صیاد بورانی، رئیس پژوهشکده ضمن تشکر از نظرات ارائه شده نسبت به اولویت هایی که برای پژوهشکده در نظر گرفته شده است خواستار تعریف این اولویت ها به صورت طرح و پروژه شدند تا مشکل تخصیص پروژه برای همه محققان مرکز تا حد زیادی برطرف شود.
در پایان دکتر بهمنی، رئیس موسسه با تاکید بر اینکه ما مجری سیاست ها و برنامه های سازمان در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور هستیم و پژوهشکده نیز از این امر مستثنی نیست، افزود: برونداد پروژه ها در این پژوهشکده از بنیادی به سمت ترویجی و تجاری  افزایش یابد ، همچنین موضوعات بیولوژی و ارزیابی ذخایر و صید و صیادی در پژوهشکده  بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
پژوهشکده اکولوژی دریای خزر- ساری
در ابتدا معاون پژوهش و فناوری موسسه، تعداد قابل توجه پروژه های معوقه در بخش های زیست فناوری و اکولوژی را در پژوهشکده متذکر شد و با بیان اینکه این پژوهشکده نیز باید از تعداد بروندادهای بنیادی بکاهد، افزود: دو دستاورد بیوسیلاژ و واکسن نیز هنوز به نتیجه نرسیده است و باید در سال 1400 تعیین تکلیف گردد.
دکتر حسین زاده، در ادامه به لزوم تجاری سازی دستاوردها اشاره کرد و دکتر شریف روحانی با اشاره به شکل گیری تعداد زیاد پژوهشکده ها در حوضه دریای خزر اشاره داشت که باید پژوهشکده در حوضه دریای خزر به عنوان پیشکسوت عمل کند و بسیار فعال تر باشد.
دکتر نصرالله زاده، رییس پژوهشکده در ادامه علاوه بر موارد مطرح شده به نتیجه رسیدن دو دستاورد واکسن و بیوسیلاژ در سال جاری را متذکر شد و عنوان کرد: پرورش ماهی در قفس هم از موضوعات مهمی است که پژوهشکده باید دنبال کند.
دکتر بهمنی، در پایان با اشاره به اینکه ارتباط با دانشگاه ها و پژوهشکده های حوضه دریای خزر باید برقرار گردد، عنوان کرد: اگر امروز نتوانستیم جایگاه اکولوژی را در شیلات جا بینداریم بدون شک این مشکل به محققین مجموعه برمی گردد.
وی همچنین در پایان به لزوم برقراری ارتباط با کاوشگر کاسپین و برنامه ریزی برای فعالیت های زیر 10 متر نیز اشاره کرد و از اقدامات دکتر نصرالله زاده و مهندس لالویی تشکر نمود.
پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان-بندرعباس
دکتر حافظیه، گزارشی در ارتباط با پروژه های انجام شده آن پژوهشکده، اعم از خاص، مستقل، مشترک و در حال اجرا ارائه داد. انتقال دستاورد پرورش صدف خوراکی به بخش خصوصی، یکی از مواردی بود که دکتر حافظیه بر آن تاکید کرد.
در ادامه دکتر حسین زاده، با اشاره به عقد 4 قرارداد در ارتباط با میگوی SPF پیشنهاد داد که این پژوهشکده، انتقال دانش فنی در زمینه پرورش صدف خوراکی، دانش تولید مواد آرایشی بهداشتی از خیار دریایی، ساردین ماهیان و مواردی از این دست را مد نظر قرار دهد.
سپس دکتر مرتضوی، رئیس پژوهشکده با بیان اینکه آن مجموعه بر فعالیت های مشارکتی با بخش خصوصی، متمرکز شده است، گفت: با توجه به کمبود نیروی انسانی، سرانه اجرای پروژه ها به ازای هر محقق، 1/1 پروژه است.
وی افزود: در زمینه انتقال دانش مربوط به صدف خوراکی، با بخش خصوصی و تعاونی های مربوطه، مذاکراتی انجام شده که به زودی به نتیجه می رسد. همچنین برای مولدسازی ماهی سوکلا و پروبیوتیک نیز آینده خوبی تصور می شود.
وی، پیشنهاد داد اتاق فکری در تمام مراکز و پژوهشکده ها با حضور اعضای هیات علمی و غیرعلمی تشکیل شود و در آن به بررسی عملکردها پرداخته شود. این موضوع، ارزیابی فعالیت ها و اثربخشی آن را به همراه خواهد داشت.
دکتر بهمنی، تاکید کرد: موضوع سوکلا نه تنها موضوع تحقیقاتی، بلکه یک بحث ملی است که قرار است به قفس های دریایی برای پرورش معرفی شود.
تحلیل فنی از وضعیت ذخایر، ارائه الگو در ارتباط با آینده پژوهی در خصوص مسائلی مانند کشند و آلاینده ها، پژوهش ها در زمینه قفس، پرورش صدف خوراکی، تقویت ارتباط با کشورهای حوضه جنوبی خلیج فارس، نگارش مقالات بیشتر در ارتباط با خلیج فارس، همکاری نزدیک با مرکز یونیدو و ورود به بحث تغییر اقلیم، از مهمترین مواردی بود که دکتر بهمنی در حیطه کاری پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان به آنها تاکید کرد.
پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور-اهواز
در ابتدا دکتر حافظیه گزارشی از انواع پژوهش های آن پژوهشکده عنوان کرد و گفت: در حوزه آبزی پروری، رویکرد پژوهش های آن مجموعه به سمت ترویجی رفته است. یکی از مهمترین دستاوردهای پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور-اهواز نیز تولید بذر واکسن باکتریایی است که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.
در ادامه، دکتر حسین زاده، با اشاره به فعالیت های پیشین پژوهشکده در حوزه ترویج، بر لزوم توجه بیش از گذشته نسبت به این حیطه، تاکید کرد.
دکتر تقوی، با بیان اینکه حجم و تنوع گونه های منطقه اهواز بسیار زیاد است، گفت: در بخش ارزیابی، پژوهشکده اهواز با کمبود نیرو مواجه بوده و باید فکری اساسی برای حل این مشکل شود.
سپس دکتر هوشمند، رئیس پژوهشکده، در ارتباط با کارهای انجام شده در آن مجموعه توضیحاتی را ارائه داد که همکاری با شرکت نیکسا، طرح اصلاح نژاد 5 مولد بومی، مطالعه بر روی سد مارون، پژوهش درباره ماهی گطان و ماهی سی باس، از مهمترین آنها بود.
در ادامه، دکتر بهمنی، به اهمیت ایستگاه بندر امام اشاره کرد و گفت: این ایستگاه، یک سایت کلیدی برای تکثیر و پرورش است. بنابراین بهتر است فعالیت های آن را با مشارکت بخش خصوصی، جهت دار تر و بلندمدت تر تدوین کرد.
رسیدگی جدی به موضوع تیلاپیا در اهواز، همکاری بیشتر با مرکز چابهار و همکاری با دانشگاه ها از موارد مهم دیگری است که دکتر بهمنی به آنها اشاره کرد.
پژوهشکده میگوی کشور – بوشهر
دکتر حافظیه در ابتدا با اشاره به اینکه بخش آبزی پروری بالاترین میزان پروژه های خاص را در مرکز داشته از عملکرد بخش های بیماری ها و زیست فناوری در پژوهشکده اظهار رضایتمندی نمود و تاکید کرد که بروندادها به سمت ترویجی، تجاری و فناورانه سوق پیدا کند.
دکتر حسین زاده با تاکید بر دو موضوع تجاری سازی دستاوردها و افزایش پروژه های تحقیقی – ترویجی با اشاره به اینکه 4 قرارداد تجاری سازی در SPF میگو از کارهای ارزشمند پژوهشکده بوده است، گفت: این موارد باید استمرار یابد. همچنین تکثیر مولدین با سلامت بالا از فعالیت های ارزشمند مجموعه به شمار می رود.
دکتر دشتیان نسب، رئیس پژوهشکده میگوی بوشهر، توضیحاتی از فعالیت های انجام شده و اهداف پیش رو در جهت توسعه صنعت میگو، تمرکز بر روی کرم نرئیس، که در مولد سازی میگو و ماهی بسیار مهم است،  همکاری با سازمان استاندارد و.... که جزء دستاوردهای پژوهشکده خواهد بود، ارائه داد.
در پایان دکتر بهمنی، تاکید بر موضوع اصلاح نژاد میگو و اقدام در جهت انجام فاز دوم SPF میگو با موضوع اصلاح نژادی داشت.
وی همچنین تشکیل بانک ژن، برنامه ریزی مدون برای سال جاری، ورود به انجام پروژه های تحقیقاتی تولید کرم نرئیس، فعال سازی شناور پژوهش 1 و 2  با هماهنگی با دکتر تقوی، ورود به حوزه های تغییر اقلیم که اثرات مهمی بر فعالیت های شیلاتی و صید و صیادی دارد را متذکر شد.
مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور- چابهار
در ابتدا معاون پژوهش و فناوری موسسه از بروندادهای تجاری و ترویجی مرکز اظهار خرسندی نموده و متذکر شد تلاش مرکز برای محققینی که فاقد پروژه هستند و تعیین تکلیف پروژه های معوقه در دستور کار قرار بگیرد. مرکز برای سال 1400 حتما دستاورد فناورانه را مد نظر قرار دهد و عنوان را با هماهنگی با بخش مربوطه ارائه دهد.
دکتر حسین زاده با توضیح اینکه مرکز چابهار تنها مرکزی است که در آن به دنبال تغییر روش صید هستیم، افزود: خوشبختانه در منطقه پتانسیل بالاست و زمینه همکاری و مشارکت هم وجود دارد. تولید 2 بار درسال میگو از دستاوردهای ارزشمند مرکز است که باید تقویت شود. در حوزه کشت ریز جلبک ها هم به نتایج ارزشمندی دست یافتیم که باید تجاری سازی شود. در ادامه دکتر قائدنیا هم از فعالیت مرکز ابراز رضایت مندی نمود.
دکتر اژدری، رئیس مرکز تحقیقات چابهار هم به اقداماتی که در مرکز انجام شده اشاره داشت و اظهار کرد، خوشبختانه قرارداد با اتحادیه صیادی درخصوص آبزیان غیر ماکول (صدف حلزون ) منعقد شد.
وی در ادامه به اقدامات ارزشمندی که در حوزه پرورش میگو انجام شده، اشاره کرد. ایجاد شبکه مطالعات ذخایر و مدیریت صید با همکاری پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، انجام تفاهم نامه با دانشگاه ها از جمله دانشگاه گرگان و دانشگاه فردوسی مشهد، همکاری در شبکه آبزی پروری و... از اهم مواردی بود که وی به آن اشاره داشت.
دکتر بهمنی ضمن تشکر از اقدامات انجام شده دکتر اژدری طی یک سال گذشته بر موضوع مهم تون ماهیان اشاره داشت و اینکه موضوع در اسرع وقت با منطقه آزاد پیگیری گردد.
وی در ادامه از توجه به آبزیان غیرماکول توسط مرکز ابراز امیدواری کرد و افزود: آبزی پروری ساحلی و صید و صیادی از موضوعات مهم در این منطقه است که مرکز در این زمینه باید بسیار هوشمندانه نقش علمی خود را ایفا نماید؛ به طوری که در کنار مسائل علمی به رویکرد اشتغال زایی نیز توجه شود. در پایان، دکتر بهمنی همکاری ویژه با مرکز یونیدو از ابتدای شروع خط تولید را به طور جدی متذکر شد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code