به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، یکی از اکوسیستم های طبیعی که تغییرات اقلیمی بر آن اثر مخرب گذاشته است، اکوسیستم آبی است و بنا بر گفته رییس پژوهشکده میگوی کشور ارائه راه حل های منطقی برای جلوگیری از کاهش ذخایر آبی کشور ضروری است و اگر فکری به حال آن نشود تبعات بسیاری در پی خواهد داشت.
عقیل دشتیان نسب در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه میزان تولیدات اولیه دریاها و اقیانوس ها به طور کامل تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار دارد، اظهار کرد: به همین دلیل تعریف پروژه هایی که بتوانند میزان و نحوه تاثیرگذاری تغییرات اقلیمی را بررسی کرده و راه حلی منطقی برای جلوگیری از کاهش ذخایر ارائه دهند، به شدت ضروری است.
وی ادامه داد: پدیده تغییر اقلیم اثرات متعددی بر اکوسیستم آبی و زنجیره های غذایی وابسته داشته است؛ این پدیده بر گونه های مختلف ماهیان تاثیرات متفاوتی دارد. از جمله این تغییرات، می توان تاثیر بر چرخه زندگی، پراکنش گونه، ساختار جامعه، میزان تولید، ارتباط با سایر گونه ها، پویایی جمعیت، شیوع گونه مهاجم و دسترسی انسان به منابع دریایی به وسیله صید و صیادی را نام برد.
رئیس پژوهشکده میگوی کشور  با بیان اینکه نتایج تحقیقات حاکی از تاثیر مخرب تغییرات اقلیمی بر برخی از گونه های آبزیان است، عنوان کرد: بر این اساس، اگر چاره ای برای این منظور اتخاذ نشود، جامعه صیادی که بخش مهمی از مردم مناطق ساحلی را تشکیل می دهند، در سال های آینده با مشکلات اقتصادی جدی مواجه خواهند شد.
به گفته وی، مدیریت بر آبزیان تنها به ادوات صیادی و شناورها محدود نمی شود و باید موضوع جدیدی به نام تغییرات اقلیمی به عنوان یکی از مهمترین رخدادها به شمار رود. این مبحث نیاز به تعاریف جدید و تغییرات در مدیریت ذخایر و بهره برداری و همچنین اولویت های بازسازی ذخایر آبزیان دارد. بر همین اساس، ایجاد مشاغل جدید و نیز شکل های نوین بهره برداری از دریا از هم اکنون باید پیش بینی و برای آنها برنامه ریزی شود.
دشتیان نسب اضافه کرد: بر اساس نتایج تحقیق، کاهش هر تن از ماهیان مورد بررسی در پروژه بررسی اثرات تغییر اقلیم بر زی توده و ترکیب صید ماهیان دریایی خلیج فارس در هر سال چنانچه قیمت ها ثابت فرض شود، بیش از ۳۰ میلیارد تومان از گردش مالی آن می کاهد. با توجه به روند نزولی کاهش ذخایر مورد بررسی در سال های مختلف، در تحقیق حاضر، زیان حاصل از تغییرات اقلیمی ۳۰ میلیارد تومان را می توان به عنوان حداقل میزان محاسبه قرار داد و بر این اساس، کاهش ذخایر و اثرات آن بر اقتصاد جامعه صیادی را تا حدود زیادی پیش بینی کرد.
وی تاثیر عوامل تغییر اقلیم تشریح کرد و گفت: میزان تبخیر در دو حوضه بوشهر و خوزستان بر خانواده سرخو ماهیان تاثیرگذار بوده ولی در آب های استان بوشهر عوامل دیگری مانند سرعت باد، درجه حرارت و کلروفیل نیز بر فراوانی این ماهیان موثر بوده اند.
رئیس پژوهشکده میگوی کشور اضافه کرد: درجه حرارت هوا و دریا در آب های خوزستان و بوشهر بر هامور ماهیان اثرات معنی داری داشته اند. همچنین میزان کلروفیل و تبخیر در آب های خوزستان و بوشهر بر ماهی حسون اثرات بیشتری دارند. ضمن اینکه وضعیت صید و ذخیره ماهی حلوا سفید نشان می دهد که این گونه نسبت به درجه حرارت محیط رابطه معنی دار داشته و در آب های خوزستان و بوشهر، ذخایر ماهی حلوا سیاه با سرعت باد و میزان کلروفیل مرتبط است.
وی به کارگیری اطلاعات محیطی و اکولوژیک در مدیریت بهینه صید آبزیان دریایی را مهمترین دستاورد  پروژه بررسی اثرات تغییر اقلیم بر زی توده و ترکیب صید ماهیان دریایی خلیج فارس در پژوهشکده میگوی کشور دانست و گفت: البته پروژه مذکور هنوز به پایان نرسیده اما پس از اتمام آن، اطلاعات لازم در اختیار سازمان شیلات ایران قرار خواهد گرفت تا از آن در مدیریت ذخایر آبزیان بهره برداری شود.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code