به گزارش موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور بعد از ظهر پنجشنبه، به خبرنگار مهر، گفت: یکی از وظایف قانونی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ارزیابی ذخایر و برآورد میزان ذخایر قابل بهره برداری دریاهای جنوب و شمال کشور است.
دکتر محمود بهمنی افزود: کشتی گیلان یک کشتی اقیانوس پیمای ۱۱۰۰ تنی و تنها کشتی تحقیقاتی حوزه جنوبی خزر است که پس از ۱۱ سال مراحل بازسازی و باز فعالیت خود را به دست آورد و اولین گشت آزمایشی تحقیقاتی را در دریای خزر انجام داد.
وی ادامه داد: در این گشت آزمایشی مطالعات هیدرولوژی و هیدرو بیولوژی صورت پذیرفت و با استفاده از تورهای قیفی در اعماق مختلف در خصوص گونه ماهی کیلکا به عنوان یکی از ارزشمندترین ذخایر ماهی خزر مطالعات مختلف انجام شد.
دکتر بهمنی با اشاره به اینکه در کلیه مراحل بازسازی و باز فعالیت این کشتی از توان و تخصص نیروهای بومی استفاده شد، اضافه کرد: میزان اعتبار هزینه شده برای این پروژه ۳۰ میلیارد ریال بود که از محل اعتبارات استانی و اعتبارات سازمان برنامه و بودجه کشور و همچنین تملک و دریایی مؤسسه علوم تحقیقات شیلات تأمین شد.
وی کیلکا ماهیان را یکی از ذخایر ارزشمند حوضه جنوبی دریای خزر عنوان و تصریح کرد: ماهی کیلکا نقش مهمی در فعالیت های شیلاتی و صید و صیادی دارد لذا در این سفر دریایی با استفاده از تورهای قیفی در اعماق مختلف مطالعاتی در رابطه با ذخایر کیلکا ماهیان انجام شد و متخصصان ذیربط نتیجه مطالعات خود را ارائه خواهند کرد.
دکتر بهمنی اضافه کرد: راه اندازی نرم افزاری و سخت افزاری این کشتی با تکیه بر دانش و توان نیروهای موسسه تحقیقات شیلات به انجام رسید و دستگاه اکوساندر این کشتی که در حال حاضر 8 میلیارد تومان قیمت دارد تعمیر و بازسازی شد.
در ادامه
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات شیلات کشور نیز که در این سفر دریایی، کشتی گیلان را همراهی می کرد، به ایرنا، اظهار داشت: مطالعات در سه محور اصول ناوبری، تجهیزات و تحقیقات انجام شد و کشتی گیلان پس از یک دهه بی استفاده ماندن دوباره مورد استفاده قرار گرفت.
حسن فضلی، با بیان اینکه این سفر آزمایشی برای هماهنگی تیم تحقیقات و ناوبری انجام شد، افزود: این نمونه برداری آزمایشی که از انزلی آغاز شد، دستگاه اکوساندر در عمق ۲۰ متر تا ۶۳۰ متر آزمایش و اکوگرام هایی تهیه کرد که با اکوگرام های ۲۵ سال پیش که با کمک محققان روسی به انجام رسیده بود، مورد مقایسه قرار گرفت.
وی تصریح کرد: به نظر می رسد لطماتی که برگونه های کیلکا آنچووی و چشم درشت در دریای خزر رخ داده هنوز اصلاحی در ذخایر انجام نشده و افزایشی در این گونه ها و یا ذخایر جدیدی مشاهده نشده است.
وی تاکید کرد: این مطالعات باید ادامه داشته باشد و در چهار فصل طی یکسال مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. ممکن است به علت مهاجرت فصلی ماهیان گله هایی در سواحل گیلان شکل گرفته باشد که با یک مطالعه جامع یک ساله می توان در مورد آن قضاوت کرد.
وی خاطر نشان کرد: همچنین تجهیزاتی که در این کشتی وجود داشت مانند نمونه برداری اکولوژیک و پارامترهای زیستی و غیر زیستی فیزیک و شیمیایی به صورت تمرینی و آزمایشی نمونه برداری و صید با نور زیر آبی تا عمق ۱۴۵ متر نیز با موفقیت انجام شد.
رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور نیز با تاکید بر اثرگذار بودن کشتی گیلان در پایش تحقیقاتی آب های ایرانی دریای خزر گفت: در این مسیر می توانیم پروژه های مشترکی با کشورهای حاشیه دریای خزر بر روی ردیابی گله های ماهیان همچون گله های کیلکا، کفال ماهیان، ماهیان خاویاری و سایر ماهیان دریای خزر به انجام برسانیم.
محمد صیاد بورانی، ابراز امیدواری کرد: این کشتی بتواند به شناسایی ماهیان دریای خزر برای مدیریت ذخایر شیلاتی دریای خزر کمک کند.
وی تاکید کرد: به جهت اهمیت صنعت صید کیلکا ماهیان و تعدد شناورهایی که از این طریق امرار معاش می کنند وظیفه داریم در سواحل و آب های عمیق تر، گله های کیلکا را مورد ردیابی و شناسایی قرار دهیم و مکان های مستعدی را که این گله ها در آنجا وجود دارند به سازمان شیلات معرفی کنیم تا بتوانند برنامه ریزی لازم را روی آنها انجام دهند.
صیاد بورانی در خصوص شناسایی و ردیابی گونه مهاجم شانه دار با استفاده از این کشتی گفت: سال ها از ورود این گونه مهاجم به دریای خزر می گذرد؛ این گونه تاثیرات منفی و نامطلوبی بر روی ذخایر آبزیان و کیلکا داشته است که با راه اندازی مجدد کشتی گیلان قادر خواهیم بود این گونه مهاجم را شناسایی و ردیابی کنیم تا تراکم آن را در اعماق مختلف مورد بررسی قرار دهیم.