چهارشنبه بیستم اسفند 1399 

ذخایر ماهیان استخوانی، ارزیابی می شود

رئیس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آبهای داخلی-گرگان، از تعریف پروژه ارزیابی ذخایر و بررسی وضعیت برداشت ماهیان استخوانی در سواحل دریای خزر از سال 1397 خبر داد.
اخبار مهم سایت | بازدید: 792 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، رئیس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آبهای داخلی-گرگان، در گفت و گو با خبرنگار ایانا، با بیان اینکه شاخص تنوع زیستی ماهیان استخوانی صید شده در پره های صیادی، روند خطی کاهشی داشته است، گفت: مطالعات مربوط به ارزیابی ذخایر این ماهیان، می تواند علاوه بر کمک به حفاظت از ذخایر آنها که از اهمیت اکولوژیکی خاصی در دریای خزر برخوردارند، حفظ فرصت های شغلی موجود، تداوم تولید پروتئین دریایی و تعیین حداکثر توان برداشت از ذخایر مهم و اقتصادی دریای خزر را به همراه داشته باشد.
عباسعلی آقایی مقدم، افزود: با مطالعه و تعیین عوامل اصلی کاهش صید در برخی از تعاونی های صیادی پره می توان اقدامات لازم برای احیای این مناطق را در پیش گرفت و راهکارهای مناسب را برای جلوگیری از ضرردهی این قبیل شرکت ها به بخش اجرا پیشنهاد داد. همچنین با بررسی عوامل محیطی و زیستی موثر در پراکنش و مقدار ذخایر ماهیان استخوانی می توان الگوی پراکنش و نوسانات مقدار صید در سواحل ایرانی دریای خزر را تفسیر و راهکارهای مناسب و عملی در ماهیگیری مسئولانه را ارائه کرد.
به گفته وی، از 126 گونه از انواع ماهیان که در دریای خزر زیست می کنند حدود 16 گونه از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار هستند. در این میان تنها دو ماهی سفید و کفال طلایی، 80 تا 90 درصد صید ماهیان استخوانی ایران را در شمال تشکیل می دهند. آمارها نشان می دهند میزان ذخایر ماهی کفال طلایی از حدود 12 هزار و 500 تن در سال بهره برداری 72-1371 به 6 هزار و 800 تن در سال بهره برداری 99-1398 رسیده است.
رئیس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آبهای داخلی-گرگان، ادامه داد: میزان ذخایر ماهی سفید نیز از حدود 43 هزار تن در سال بهره برداری 72-1371 به حدود 24 هزار تن در سال بهره برداری 99-1398 کاهش داشته است.
آقایی مقدم، صید غیرمجاز و بی رویه، برداشت از ذخایر مولدین و گله های جوان، تخریب محل های تخمریزی و آلودگی های زیست محیطی ذخایر ماهیان دریای خزر را از مهمترین چالش های موجود در این بخش معرفی و بیان کرد: بیش از 10 هزار نفر صیاد در ارتباط مستقیم با صید و صیادی در این منطقه هستند. علاوه بر آن اشتغال گروه دیگری که در تولید و فروش ادوات صیادی و تجارت ماهیان فعالیت دارند، به طور غیرمستقیم به صید ماهیان استخوانی وابسته است. بنابراین لزوم چنشن پژوهشی به شدت احساس می شد که محققان علوم شیلاتی از سال 1397 آن را اجرا کردند.
وی در پایان، تعیین روند تغییرات صید، محاسبه پارامترهای رشد، مرگ و میر و ضریب بهره برداری، برآورد مقدار زی توده گونه های مهم اقتصادی و تعیین مقدار مجاز برداشت سالانه از گونه های مهم اقتصادی در آب های ایرانی دریای خزر را از مهمترین اهداف پروژه ارزیابی ذخایر و بررسی وضعیت برداشت ماهیان استخوانی این دریا معرفی کرد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code