سه شنبه نوزدهم اسفند 1399 

راهکارهای ارتقاء زنجیره تولید تون ماهیان

نشست مشترک موسسه با عضو هیات مدیره منطقه آزاد چابهار در خصوص راهکارهای ارتقاء زنجیره تولید تون ماهیان برگزار شد.
اخبار مهم سایت | بازدید: 786 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، نشست مشترک رییس، معاونین، مشاور و کارشناسان بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با مهندس گلشنی، عضو هیات مدیره منطقه آزاد چابهار و مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری توسعه تجاری و صید صنعتی چابهار، مورخ 18 اسفند1399 برگزار شد.
در ابتدا دکتر بهمنی با اشاره به اهمیت صنعت صید تون ماهیان در ایجاد اشتغال، درآمد و فعالیت های اقتصادی در منطقه چابهار و کشور، پایین بودن ارزش افزوده در زنجیره تولید تون ماهیان را از مسایل و مشکلات این صنعت مهم برشمرد و ضرورت همکاری همه سازمان ها و نهادهای ذیربط، از جمله سازمان شیلات ایران، منطقه آزاد چابهار و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور را برای حل این موضوع یادآور شد.
سپس مهندس گلشنی، با تاکید بر اهمیت موضوع و اقداماتی که طی سال های گذشته و طی دوره ای که به عنوان عضو هیات مدیره منطقه آزاد منسوب شد، اعلام آمادگی خود را برای  هر گونه همکاری در جهت ارتقاء زنجیره تولید تون ماهیان با توجه به اهمیت آن از طرف منطقه آزاد چابهار اعلام کرد.
آموزش، ترویج، تصویب و انجام پروژه های تحقیقاتی از قبیل تولید لیپاز و ژلاتین از ضایعات تون ماهیان در مرکز یونیدو به عنوان مدل فناوری و تبدیل به ارزش افزوده از موارد دیگری بود که در جلسه مطرح شد.  
بعد از بحث های مقدماتی و تبادل نقطه نظرات، موارد زیر مورد توافق دوطرف قرار گرفت:
-مقرر شد موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، بسته تحقیقاتی عملیاتی ارتقاء زنجیره تون ماهیان از زمان قبل از صید (شامل آموزش) تا مرحله بازار رسانی (ایجاد شرایط لازم برای دسترسی به بازارهای هدف) را تهیه و به مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری توسعه تجاری و صید صنعتی چابهار ارائه دهد.
-با توجه به اینکه اولین قدم در توسعه و ارتقاء زنجیره تولید تون ماهیان، آموزش روش صید و هندلینگ بعد از صید است مقرر شد که موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، شناور تحقیقاتی خود با نام شناور کاوش را که در حال حاضر در پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب خوزستان مستقر است و شرایط اولیه بکارگیری برای اجرای آموزش های صیادی و هندلینگ صید را دارد به این کار اختصاص دهد.
-با توجه به ظرفیت های تحقیقاتی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و همچنین ظرفیت های عملیاتی منطقه آزاد چابهار در راستای ابعاد اقتصادی –اجتماعی توسعه صید و آبزی پروری، مقرر شد در اولین فرصت، زمینه امضای یک یادداشت تفاهم نامه بین این دو نهاد فراهم شود.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code