دوشنبه چهارم اسفند 1399 

گزارش عملکرد 2 پژوهشکده شمالی تابعه موسسه در سال 1399

طبق روال سال های گذشته، مراکز و پژوهشکده ها در پایان هر سال، گزارشی از عملکرد و فعالیت های خود را ارائه می دهند که دو پژوهشکده آبزی پروری آب های داخلی-انزلی و اکولوژی دریای خزر – ساری از نخستین پژوهشکده هایی بودند که به ارائه گزارش پرداختند.
اخبار مهم سایت | بازدید: 895 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در جلسه ای که با عنوان گزارش عملکرد به صورت وبیناری برگزار شد، دکتر بهمنی ضمن تقدیر از تلاش و کوشش همکاران تحقیقاتی، تدوین اولویت های اجرایی برای سال 1400 را یکی از مهمترین اهداف برگزاری این جلسه دانست و برای محققان عرصه شیلات آرزوی موفقیت و کامیابی نمود.
پژوهشکده آبزی پروری آب های داخلی – انزلی
دکتر صیاد بورانی، در این جلسه که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به اولویت های پژوهشی پژوهشکده آبزی پروری آب های داخلی- انزلی، در سال 1399، عنوان کرد: در سال جاری 22 پروژه بنیادی به مرحله اجرا رسیده که 7 مورد آنها از نوع کاربردی توسعه ای قابل ترویج بوده و 2 مورد نیز یافته های قابل ترویج هستند.
رئیس پژوهشکده آبزی پروری آب های داخلی – انزلی، افزود: در سال جاری 3 مورد تفاهمنامه و 5 فقره قرارداد با دیگر بخش های مرتبط خصوصی و دولتی از طرف پژوهشکده منعقد شده است.
13 مورد گزارش نهایی دارای فروست، 31 مورد مقالات علمی و پژوهشی معتبر داخلی، چاپ 2 مورد کتاب، چاپ 10 مقاله علمی ترویجی و شرکت در 7 کارگاه آموزشی بین المللی خارجی از دیگر فعالیت هایی بود که دکتر صیاد بورانی به آنها اشاره کرد.
وی در مورد فعالیت های ترویجی پژوهشکده متبوع، گفت: 11 نفر محقق معین در طرح یاوران تولید در سال جاری با بهره برداران در جهت رفع مشکلات شان همکاری داشتند. همچنین 1692 نفر ساعت کارگاه های آموزشی ترویج برگزار شد. ضمن اینکه 9 دستاورد قابل تجاری سازی از طرف محققان پژوهشکده معرفی گردید.
وی در پایان 30 مورد اولویت پژوهشکده در سال 1400 را معرفی کرد.
در ادامه دکتر بهمنی، عنوان کرد: اولویت های هر پژوهشکده یا مرکز باید متناسب با سند بالادستی، شبکه آبزی پروری تشکیل شده، نیازهای موجود و افزایش ضریب نفوذ دانش در مزارع بخش خصوصی باشد. بنابراین در سال آینده، پژوهشکده باید بتواند ارتباطات قوی تری با دیگر مراکزو پژوهشکده ها برگزار کرده و تشکیل بانک های ژن، بیش از پیش با جدیت هرچه تمام تر دنبال شود.
 
 
 
پژوهشکده اکولوژی دریای خزر-ساری
دکتر نصرالله زاده، در گزارش خود ضمن اشاره به انجام 11 پروژه بنیادی توسط پژوهشکده اکولوژی دریای خزر – ساری، گفت: از این تعداد 4 پروژه، کاربردی توسعه ای و قابل ترویجی شدن است. همچنین یک یافته قابل ترویج نیز در سال جاری به عرصه تحقیقات شیلات کشور عرضه شده است.
رئیس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر-ساری، افزود: در سال جاری 2 فقره قرارداد انتقال دانش فنی و فناوری با بخش خصوصی منعقد شده است.
8 گزارش نهایی فروست دار، چاپ 20 مقاله علمی پژوهشی خارجی، چاپ 29 مقاله علمی پژوهشی معتبر داخلی، چاپ 5 مقاله علمی ترویجی و چاپ یک کتاب معتبر، از مهمترین دستاوردهای انتشاراتی این پژوهشکده بود که دکتر نصرالله زاده به آنها اشاره کرد.
رئیس اکولوژی دریای خزر-ساری، با بیان اینکه در سال جاری، همکاران این پژوهشکده در 39 کنفرانس معتبر بین المللی حضور داشته اند، عنوان کرد: حضور در 3 دوره کارگاه آموزشی بین المللی خارجی و 12 کارگاه آموزشی بین المللی داخلی، از دیگر موارد فعالیت های پژوهشکده در سال 1399 محسوب می شود.
وی پس از ذکر سیاست های تحقیقاتی و ترویجی پژوهشکده، گفت: ساختار زیستی، ارزیابی و مدیریت ذخایر ماهیان استخوانی و کیلکا ماهیان دریای خزر، بررسی پراکنش و زی توده کیلکا ماهیان، پایش پارامترهای زیستی و غیرزیستی جهت برآورد تاثیرات اقلیمی بر آبزیان دریای خزر، پایش کیفیت محصولات آبزیان، معرفی و بررسی پرورش متراکم گونه های مستعد ماهیان گرمابی و تولید محصولات فراسودمند از ضایعات آبزیان و استفاده بهینه از آنها در صنایع مختلف، از مهمترین پیشنهادات اولویت دار پژوهشکده برای سال آینده است.
دکتر نصرالله زاده، ادامه داد: در سال جاری 400 نفر ساعت کارگاه آموزشی ترویجی با عنوان حفاظت از تکثیر طبیعی ماهیان دریایی حاشیه رودخانه سردآبرود با جلب مشارکت های مردمی، برگزار شده و سه طرح تحقیقی ترویجی نیز در سامانه سمپات به ثبت رسیده است.
در ادامه دکتر بهمنی، ضمن تاکید بر لزوم مستندسازی پروژه های انجام شده توسط مراکز و پژوهشکده ها با همکاری روابط عمومی ستاد، گفت: توجه ویژه به بحث تغییر اقلیم، پس روی دریای خزر و تاثیر آن بر مناطق خاص مانند خلیج گرگان، ارائه گزارش های تحلیلی فصلی در مورد دریای خزر، احیای مطالعات دریای خزر با توجه به راه اندازی کشتی گیلان، توجه به پرورش ماهی در قفس و اثرات اکولوژیک آن در دریای خزر، ضرورت لینک شدن با مرکز یونیدو برای پیشبرد اهداف تولید متنوع فرآورده های شیلاتی و تلاش برای نهایی شدن آزمایشات واکسن دی والان، از مواردی است که پژوهشکده اکولوژی دریای خزر می تواند آنها را پیگیری کند.
وی در پایان افزود: سعی بر این است در صورت تامین اعتبارات لازم، تمامی کمبودها در زمینه دستگاه ها و تجهیزات اساسی و مورد نیاز آزمایشگاه های مراکز و پژوهشکده های تابعه موسسه قبل از سال 1400 جبران شود.
 
 
 
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code