دوشنبه بیستم بهمن 1399 

یادداشت علمی دکتر مهرداد محمدی دوست

یادداشت علمی دکتر مهرداد محمدی دوست با عنوان نرسری میگو راهکاری جهت ارتقاء ایمنی زیستی
اخبار مهم سایت | بازدید: 1922 مرتبه | 0 نظر
با به کار گیری استراتژی نرسری پست لاروهای ذخیره سازی شده میگو در مزارع پرورشی می توان سطح ایمنی زیستی را افزایش داده و ریسک بروز بیماریها به خصوص بیماری ویروسی لکه سفید را کاهش داد .
نرسری یا نوزادگاهی به مرحله نگهداری پست لارو بعد از تکثیر تا شروع دوره پرورشی اطلاق می شود. با توجه به اینکه میگو همانند دیگر سخت پوستان سیستم ایمنی ضعیفی داشته و توان مقابله با اغلب بيماری ها به خصوص بيماری های ويروسی را ندارد و همچنین استفاده از آنتي بيوتيك ها و ساير مواد شيميائی، در كنترل و پيشگيری از بيماری های مختلف در آبزیان، به دلیل بقا اين مواد در بدن موجود و تاثير در كيفيت آب استخرهای پرورشی محدود است، و در كنترل وپيشگيري از بيماری های ويروسی بالاخص بيماری لكه سفيد ویروس میگو تاثير چنداني ندارند، ناچارا برای پیشگیری ازاین بیماری ها  استفاده از روش های افزایش سطح مراقبت وایمنی زیستی معمول تر است. ایمنی زیستی به مفهوم دستکاری محیط به منظور کاهش ورود عوامل پاتوژن به محیط پرورشی بوده که بر سه اصل زیر استوار است:
آماده سازی کف استخر و مدیریت آب قبل از ذخیره سازی
انتخاب لارو وذخیره سازی
مدیریت بعد از ذخیره سازی تا زمان برداشت
با توجه به شیوع چند باره  بیماری لکه سفید ویروسی در برخی مناطق کشور بایستی اصول ایمنی زیستی را سخت گیرانه تر و با دامنه بیشتری اعمال نمود تا از خسارت بیماری های ویروسی به خصوص لکه سفید کاست.  نرسری می تواند باعث ارتقاء سیستم ایمنی زیستی در صنعت میگوی کشور شود . نرسری درون استخر و خارج از استخر انجام می گیرد. نرسری به صورت یک مرحله ای و یا دو مرحله ای در برخی کشورهای تولید کننده میگو رایج است و مدت زمان آن، 15 روز الی یک ماه می باشد.
مزایای نرسری :
افزایش سن میگو و مقاوم تر شدن در مقابل بیماری ها
کوتاه شدن طول دوره پرورش در استخر
امکان پرورش 2 یا سه دوره پرورش میگو
افزایش بازماندگی میگو در استخر
انتخاب بهترین زمان پرورش به خصوص در مناطقی که نوسانات دمایی آب ( مانند استان خوزستان) باعث شیوع بیماری لکه سفید می شود
تولید میگوی پیش از فصل و نهایتا احتمال فروش با قیمت بیشتر
فعال شدن رشد جبرانی، افزایش رشد  پس از ذخیره سازی در استخ رو نهایتا افزایش تولید  .
ضدعفونی آب ورودی در کل دوره پرورشی در مناطقی که سابقه بیماری وجود دارد ضروریست. ولی از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست. نرسری در مخازن بتونی یا فایبر گلاس امکان ضدعفونی آب را براحتی فراهم  و مقرون به صرفه می نماید. همچنین با کاهش طول دوره پرورش در استخر های خاکی احتمال بروز بیماری را بشدت کاهش می دهد.
در زمان نرسری، مصرف مواد ضد عفونی آب ورودی بسیار کاهش یافته و هزینه مصرف مکمل ها و پروبیوتیک کاهش چشمگیر و  اثر بیشتری بر میگو ها دارد.
درزمان نرسری حفظ کیفیت و دمای آب و پارامتر های محیطی بسیار مهم بوده، به خصوص در مناطقی که بدلیل شرایط اقلیمی مجبور به استفاده از پوشش گلخانه بوده و محدودیت گرم نگه داشتن آب را دارند. دفع مواد زائد در این سیستم بسیار حائز اهمیت است. تغذیه در این دوره بسیار مهم می باشد. همانند دوران لاروی، تغذیه در 8 الی 10 مرحله با غذای با کیفیت  صورت می گیرد. در نتیجه باعث رشد یکنواخت لاروها، جلوگیری از اختلاف سایز و مشکلات بعدی در استخر می شود. بنابراین نرسری می تواند به عنوان یک راهبرد در ارتقاء ایمنی زیستی در مزارع میگو در کشور مطرح شود.که بسته به شرایط هر منطقه میزان لزوم آن متفاوت می باشد. البته سیستم نرسری در شرایط متفاوت اقلیمی کشور، کیفیت و طراحی متفاوتی می تواند داشته باشد. امید است، که با افزایش سطح ایمنی زیستی در کشور شاهد توسعه پایدار این صنعت در همه مجتمع های میگوی کشور باشیم.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code