به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر مریم میربخش، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به تلاش محققان عرصه شیلات در زمینه های مختلف افزود: از سال ۱۳۷۳ تاکنون ۵۴ عنوان پژوهش تنها در حوزه ژنتیک مولکولی انجام گرفته که دستاوردهای قابل توجهی را به این صنعت ارائه داده است.
وی اظهارداشت: پژوهش های حوزه ژنتیک مولکولی، یکی از مهمترین بخش های تحقیقات جهت حفظ ذخایر و تنوع ژنتیکی گونه های مختلف موجودات به شمار می رود که این امر تنها منحصر به بخش شیلات نیست و عرصه های علوم دامی، باغبانی و زراعت نیز از این علم بهره می برند.
رییس بخش زیست فناوری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تصریح کرد: ارزیابی و ارزشیابی تنوع ژنتیکی ماهی قزل آلای رنگین کمان در ایران، ایجاد بانک اطلاعات ژنتیکی میگوی پرورشی و پاتوژن های بومی آن در کشور و ایجاد بانک ژن سیست و آرتمیا در شمال غرب کشور، نمونه ای از دستاوردهای پژوهش در حوزه ژنتیک مولکولی بخش شیلاتی است.
وی در ارتباط با آینده پژوهی تحقیقات این حوزه در دریای خزر، گفت: ایجاد بانک های ژن ماهیان دریای خزر مانند کپور، سس ماهی، ماش ماهی، کلمه، سوف و ماهی آزاد بسیار ضروری است که محققان علوم شیلاتی در پژوهش های آتی خود به آنها خواهند پرداخت.
میربخش ادامه داد: در حوزه آبزیان خلیج فارس و دریای عمان، ترجیح بر ایجاد بانک ژن خیار دریایی، لابستر، انواع جلبک های دریایی، صدف، سوکلا و انواع میگو است.
وی افزود: ایجاد و تکمیل بانک ژن آرتمیا، ماهی آزاد، ماهی قزل آلا، میگو، ماهی صبیتی، گطان، بنی، گونه های ریزجلبک ها و میکروارگانیسم های دریایی از مهمترین اولویت های بانک های ژن کشور است.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code
پرسش
موافقم 0
مخالفم 0
فاطمه محسنی زاده   (یک شنبه 19 بهمن 1399)
درود خانم دکتر میربخش گرامی خدا قوت و آرزوی موفقیت روزافزون برای شما و همکارن