به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور،  وبینار تخصصی با موضوع بررسی وضعیت بهره برداری از ذخایر آبزیان تجاری استان هرمزگان با حضور 8 سخنران از دانشگاه هرمزگان و پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان روز دوشنبه 13 بهمن ماه 1399 از ساعت 9 الی 12 برگزار شد.
در این وبینار که با مشارکت پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان،  دانشگاه هرمزگان، اداره کل شیلات هرمزگان و کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار آبزیان انجام شد 8 سخنران از دانشگاه و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی و پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان به ایراد سخنرانی پرداختند. این وبینار با مدیریت دکتر فرهاد کی مرام در پنل اول و دکتر سید امین الله تقوی در پنل دوم برگزار شد.
 
در پنل اول:
دکتر احسان کامرانی، عضو هیات علمی و رییس دانشگاه هرمزگان، در خصوص ملزومات مدیریت اکوسیستم محور با تاکید بر خلیج فارس و دریای عمان، لزوم در نظر گرفتن نیاز مردم توسط صنعت صید و صیادی، استفاده از ابزار صید مناسب، لزوم توجه به شبکه غذایی در دریا و توجه به مناطق حفاظت شده را متذکر شد.
دکتر سید امین الله تقوی، میزان برداشت بهینه از ذخایر منابع ماهیگیری در آبهای استان هرمزگان را تشریح نمود و اشاره داشت که در بسیاری از موارد شاهد هستیم که روند صید با میزان فراوانی ها همخوانی نداشته که به لزوم توجه به آمار و افزایش تلاش صیادی برمی گردد. تغییرات در صید تون ماهیان بسیار مهم بوده و باید به طور جدی در آب های دور مورد توجه قرار بگیرد. در پایان اشاره شد که طبق نتایج به دست آمده، شاخص های بیولوژیکی و محیطی، درجه موفقیت احیاء و بازسازی و حضور نسل جدید برای برداشت از ذخایر ماهیان مهاجر را تحت تاثیر جدی قرار می دهد.
دکتر مرتضوی، رییس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، در خصوص بررسی وضعیت آلاینده های زیست محیطی در زیستگاه های آبزیان استان هرمزگان، نگرانی هایی از توسعه آب شیرین کن ها در استان و انتقال آب دریا به استان های مجاور را مطرح و اظهار کرد: بارگزاری هرگونه فعالیت در نوار ساحلی متناسب با ظرفیت بوم سازگان باید باشد چرا که در غیر این صورت عواقب جبران ناپذیری در پی خواهد داشت. ارتقا سیستم های تصفیه فاضلاب واحدهای مستقر در نوار ساحلی مطابق با استانداردها  از موارد دیگری بود که به آن اشاره شد.
دکتر مسلم دلیری، عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان، در خصوص تحلیل عوامل ریشه ای بروز صید غیر مجاز در استان هرمزگان و ارائه راهکارهای مدیریتی برای کاهش آن، مهمترین فاکتور صید غیر مجاز را وضعیت اقتصادی و بیکاری را به عنوان زیر معیار آن عنوان کرد.
در پنل دوم:
دکتر رضا دهقانی، محقق بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، روند تغییرات تنوع و CPUA ماهیان کفزی در استان هرمزگان و نتایج به دست آمده در سه سال آخر (از سال 1396 تا 1398) را تشریح کرد و بیان داشت: ترکیب و تنوع گونه ای ماهیان کفزی در سال 1398 در مقایسه با 7 سال قبل تفاوت آشکاری را نشان می دهد ولی در مقایسه با سال های1396 و 1397 ، تفاوت چندانی ندارد.
دکتر علی سالارپوری، عضو هیات علمی و رییس بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، الزامات ماهیگیری مسئولانه ذخایر ساردین و موتو ماهیان در استان هرمزگان را توضیح داد که از 47 گونه این ماهیان در خلیج فارس و دریای عمان، تنها 8 گونه وضعیت بهره برداری تجاری دارند. ساردین سند و موتو معمولی ترکیب اصلی صید را تشکیل می دهند و بهره برداران اصلی این ماهیان، کشورهای ایران و عمان هستند.
وی با اشاره به اینکه افزایش صید دوقایقی پرساین در منطقه به عنوان یک هشدار است، راهکارهایی از قبیل تعیین فصل صید برای سطحزیان ریز از اول مهرماه تا 15 فروردین ماه، تعیین فصل ممنوعیت صید به ویژه در فصل تخمریزی ساردین از 15 فروردین تا پایان اردیبهشت، به کارگیری ادوات استاندارد صید ماهیان سطحزی ریز را ارائه و پیشنهاد نمود.
دکتر سیامک بهزادی، عضو هیات علمی و محقق بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر ماهیان پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، معیارهای برآورد اجتماعات ماهیان صخره ای و زینتی در خلیج فارس را  تشریح نمود و به مواردی از قبیل روش های مطالعه ماهیان صخره ای و زینتی و ارائه بهترین روش، عدم قطعیت ها و روش های کاهش خطا، لزوم توجه به ارزیابی ذخایر ماهیان صخره ای و زینتی، محافظت، بازسازی و زیست بوم های مرجانی در خلیج فارس اشاره داشت.
دکتر محمد مومنی، دیگر محقق و عضو هیات علمی بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، به نقش مدیریت صید و بازسازی و بهره برداری پایدار از ذخایر تجاری میگو در استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: میگوی موزی و سرتیز، 85 درصد صید استان را تشکیل می دهند و با  مدیریت صید بهینه میگو دو اصل صید پایدار و ذخیره حفظ خواهد شد. ایشان در خاتمه افزود: فعالیت های قایق های غیر مجاز پس از خاتمه فصل صید باعث کاهش تخمریزی میگو ها و کاهش ذخیره سال بعد خواهد شد که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.
در پایان دکتر تقوی، از ارایه و مشارکت محققین و کارشناسان تقدیر و تشکر نموده و متذکر شد که فعالیت های اقتصادی، اجتماعی برای صید و صیادی و توجه به ارزش افزوده باید به عنوان یک اصل و توسعه برنامه زیست سنجی و اخذ اعتبار جهت فعالیت های صید و صیادی در برنامه های سازمان شیلات ایران قرار بگیرد.
دکتر مرتضوی هم ضمن تشکر از مشارکت فعال محققین و جامعه صیادی و بهره برداران و مدیران افزود: مدیریت بهره برداران از طریق مشارکت امکان پذیر است و ضروری است انجام پروژه های تحلیلی بیشتر در دستورکار قرار بگیرد.
گفتنی است در وبینار تخصصی فوق بیش از 120 شرکت کننده از موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و مراکز تابعه در شمال و جنوب، مدیران سازمان شیلات ایران، محققین و اعضای هیات علمی  و دانشجویان دانشگاه هرمزگان، اداره کل شیلات و محیط زیست استان، سازمان جهاد کشاورزی استان و جوامع صیادی حضور داشتند.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code
پرسش
موافقم 0
مخالفم 0
رضا دهقانی   (چهارشنبه 15 بهمن 1399)
سلام متاسفانه در متن خبر دکتر کامرانی رییس دانشگاه هرمزگان معرفی شده اند که اشتباه است. ایشان در حال حاضر رییس دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس و عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان هستند.