به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، رئیس پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های جنوب کشور در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به تلاش برای مولدسازی ماهی سی باس در خوزستان، گفت: این گونه، وارداتی صرف است و در خصوص آن وابستگی زیادی به خارج از کشور داریم بنابراین حدود سه سال است که در پژوهشکده، پروژه مولدسازی ماهی سی باس را کلید زده‌ایم و امیدواریم سال آینده موفق به تکثیر این ماهی شویم.
دکتر حسین هوشمند در مراسم روز مزرعه، طرح ترویجی ایجاد مزرعه الگویی پرورش ماهی سی باس دریایی آسیایی که امروز یکشنبه در مزارع پرورش میگو منطقه چوِئبده آبادان برگزار شد، اظهار کرد: پژوهشکده آبزی‌پروری به عنوان یک مرکز پژوهشی و تحقیقاتی در خوزستان در راستای منویات مقام معظم رهبری در خصوص سال جهش تولید، از ابتدای سال برنامه‌ریزی ویژه‌ای در خصوص اجرای پروژه‌های پژوهشی به منظور افزایش تولید انجام داده است.
وی افزود: امسال با حمایت‌های انجام‌شده طرح‌هایی در زمینه بازسازی آبزیان انجام شده است و طرح پرورش ماهیان گرمابی را در دست اجرا داریم. این پژوهکشده با ۱۳ محقق، دانسته‌های علمی خود را در قالب طرح‌هایی اجرا می‌کنند که یکی از طرح‌هایی که به صورت جدی پیگیری می‌شود طرح پرورش ماهی سی باس در مزارع چوئبده بوده است.
هوشمند در خصوص آموزش‌های ارائه‌شده از سوی این پژوهشکده بیان کرد: در شش ماهه امسال ۲۴۴ نفرساعت آموزش بهره‌بردار، ۵۶ نفر روز آموزش مزرعه، ۵۰۰ نفرساعت کارگاه آموزشی ترویجی و ۳۶ نفر روز آموزش کارشناسان فنی انجام شده است.
وی گفت: مجتمع پرورش میگوی چوئبده نخستین مجتمع بزرگ پرورش میگو در کشور است اما به دلیل بروز بیماری لکه سفید چند سالی با رکود مواجه شد و اخیرا ۱۵ درصد این مزارع فعال بوده‌اند. چند سالی می‌شود که پرورش‌دهندگان به ماهی جدید سی باس روی آورده‌اند؛ این ماهی یکی از گونه‌هایی است که برای پرورش از پتانسیل خوبی برخوردار است و شوری‌های مختلف را تحمل می‌کند و قابلیت سازگاری با آب و هوای ایران و سواحل جنوب را دارد.
هوشمند افزود: در خوزستان می‌توان این ماهی را در استخرهای خاکی پرورش داد. در سواحل جنوب تنها جایی که بحث پرورش ماهی به صورت عمده در استخر خاکی وجود دارد، در خوزستان و چوئبده است.
رئیس پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های جنوب کشور گفت: زیرساخت‌های لازم مانند استخر و آب در خوزستان وجود دارد و به همین دلیل با همکاری بخش خصوصی چند پروژه از جمله تراکم و جیره غذایی مناسب اجرا شده است.
هوشمند عنوان کرد: همچنین در زمینه بهداشت بیماری‌های این ماهی هم کار شده و اخیرا در حال تولید واکسنی هستیم که اگر به مرحله تولید برسد می‌توانیم با کمک آن، در مرحله مولدسازی از تلفات جلوگیری کنیم و این نوید را می‌دهیم در پایان سال از این دستاورد رونمایی کنیم.
وی با اشاره به انجام مولدسازی این گونه در این پژوهشکده، بیان کرد: این گونه، وارداتی صرف است و در خصوص آن وابستگی زیادی به خارج از کشور داریم بنابراین حدود سه سال است که در پژوهشکده، پروژه مولدسازی ماهی سی باس را کلید زده‌ایم و امیدواریم سال آینده موفق به تکثیر این ماهی شویم. اگر این کار انجام شود، مولدین شناسنامه‌داری که تولید می‌شوند در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد تا مشکل وابستگی به خارج را حل کنیم.
رئیس پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های جنوب کشور با اشاره به مزیت‌های ماهی سی باس، گفت: در بازه زمانی شش ماهه وزن این ماهی از ۵۰ گرم به ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم می‌رسد و قابلیت عرضه به بازار را دارد.
وی بیان کرد: این ماهی جدیدا وارد بازار ایران شده و در بازار داخلی مردم رغبت زیادی به خرید ندارند در حالی که ماهی بسیار خوب و باکیفیتی است بنابراین باید فروشگاه‌های بزرگ و اداراتی که امکان دارند، از این ماهی استفاده کنند تا تبلیغ شود.
هوشمند با اشاره به ارزیابی زیست محیطی ماهی سی باس، افزود: اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان، ماهی سی باس را ماهی غیربومی می‌شناسد در صورتی که این ماهی در خلیج فارس، اقیانوس هند، آسیای جنوب شرقی و استرالیای شمالی پرورش می‌شود.
رئیس پژوهشکده‌ آبزی‌پروری آب‌های جنوب کشور گفت: این پژوهشکده آمادگی دارد مطالعات ارزیابی زیست محیطی این ماهی را انجام دهد تا اداره‌کل حفاظت محیط زیست قانع شود.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code