سه شنبه بیست و دوم مهر 1399 

سخنرانی علمی با عنوان "لزوم تکثیر مصنوعی ماهیان در معرض خطر دریای خزر" در پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور-بندرانزلی

سخنرانی علمی با عنوان "لزوم تکثیر مصنوعی ماهیان در معرض خطر دریای خزر" توسط دکتر کیوان عباسی در پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور برگزار گردید.
اخبار مهم سایت | بازدید: 910 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی، سخنرانی علمی تحت عنوان "لزوم تکثیر مصنوعی ماهیان در معرض خطر دریای خزر(سس ماهی، ماش ماهی،كپور، كلمه، اسبله، ماهی آزاد و سوف)" مورخ 20 مهر 1399 در سالن همایش های پژوهشکده آبزی پروری توسط دکتر کیوان عباسی ارائه گردید. در ابتدا سخنران به تنوع ماهیان دریای خزر، سپس گونه های اقتصادی و متعاقب آن گونه های مهاجر و نیمه مهاجر دریای خزر پرداخت و اشاره نمود که به دلیل مشکلات زیست محیطی، صید بی رویه، اندازه نسبتا بزرگ بدن و نیز نیمه مهاجر بودن گونه های سس ماهی سرگنده، ماش ماهی، کپور حشی فرم دریایی،کولمه، ماهی آزاد و غیره و نیاز به رودخانه ها و تالاب ها برای تخمریزی این گونه ها، جمعیت این گونه ها در دو دهه اخیر به شدت کاهش یافته است. این در حالی است که متاسفانه هیچکدام از این گونه ها در مراکز بازسازی ذخایر شیلات استان گیلان مورد تکثیر قرار نمی گیرند تا نسل آنها ترمیم یابد. در نتیجه برای حفظ تنوع زیستی این ماهیان و نیز استمرار و افزایش میزان صید آنها توسط صیادان گیلان، پیشنهاد شد تا در اولویت اول گونه های با بیوتکنیک تکثیر نیمه طبیعی و مصنوعی راحت مانند کپور معمولی فرم دریایی و کلمه هرساله انجام و چندصدهزار تا دومیلیون عدد بچه ماهیان در حد گرم آنها در تالاب انزلی نزدیک دریا رهاسازی گردند و همزمان اقدامات شایسته ای مبنی بر جمع آوری مولدین و پیش مولدین ماش ماهی، سس ماهی سرگنده و اسبله شود و این ماهیان به مراکز اجرایی (کارگاه ها) منقل و تلاش گردد تا تکثیر آنها در حد امکان انجام گیرد. پژوهشکده آبزی پروری نیز هرگونه مساعدت های علمی را در زمینه تکثیر این ماهیان می تواند بعمل آورد. همچنین تکثیر مصنوعی مولدین ماهی آزاد در دستور کار شیلات در کوتاه مدت قرار گیرد. در نهایت پیشنهاد شد تا جلسات هم اندیشی بین مدیران و کارشناسان شیلات گیلان و پژوهشکده آبزی پروری در زمینه بازسازی ذخایر گونه های ماهیان در حال انقراض دریای خزر هر ماهه برگزار گردد تا نتیجه همفکری های علمی و اجرایی منجر به اقدامات عملیاتی بهتر در زمینه تکثیر طبیعی، نیمه طبیعی و مصنوعی این ماهیان بسیار ارزشمند و در حال انقراض گردد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code