با افزایش جمعیت و پراکندگی آن در سطح کره خاکی، نیاز به اطلاعات و تبادل آن بیشتر شد و انسان که برای ارسال پیام‌های خود زمانی از دوندگان مقاوم، اسب های تندرو و کبوتران نامه بر استفاده می کرد، پس از اختراع دستگاه چاپ توسط گوتنبرگ، با وجود مطبوعات و روزنامه ها نتوانست نیاز اصلی اش را که تبادل سریع اطلاعات بود برطرف سازد. اختراع برق و سپس پیدایش تلگراف در سال ۱۸۳۲ توسط ساموئل مورس موجب شد انسان بتواند اطلاعات را با سرعت بیشتری انتقال دهد، اما اختراع تلفن در سال ۱۸۷۶ توسط الکساندر گراهام بل و توماس واتسون تحول بزرگی بود؛ زیرا علاوه بر غلبه بر زمان و مکان، صدای انسان دیگری که کیلومترها از آن فاصله داشت، شنیده می شد. اما به دلیل استفاده از سیم، محدودیت در ارتباط همچنان وجود داشت.
با اختراع رادیو و دستگاه ارتباط بی‌سیم توسط مارکونی در سال ۱۸۹۵ اخبار و اطلاعات با سرعت شگفت‌آوری تا نقاط دوردست منتشر شدند. ظهور تلویزیون بعد از سینما موجب گردید که رویدادها آنچنان که اتفاق افتادند به جهان نشان داده شوند و رسانه همگانی شکل واقعی تری به خود گرفت که می‌توانست پیام مشابهی را برای میلیون ها نفر به طور همزمان پخش کند و دنیای جدیدی از ارتباطات را شکل دهد. سپس در اختیار گرفتن کامپیوتر و شبکه های شگفت انگیز اینترنت، فاصله ها را به طور کلی از میان برداشت و جهان ارتباطی به قول مارشال مک لوهان، به صورت یک دهکده کوچک درآمد.
حال روابط عمومی ها در این عرصه وسیع از فناوری و تکنولوژی و ابزارهای قدرتمندی که در اختیار دارند، می توانند بیش از پیش در تنویر افکار عمومی، هوشمندانه تر عمل کرده و اخبار درونی سازمان ها و موسسات تابعه را با درایت بیشتری منتشر کنند. اما در عین حال، فعالیت این بخش، مشکل تر شده و یک روابط عمومی موفق، باید رسانه شناس قوی نیز باشد؛ و این رسالت روابط عمومی را سنگین تر می کند. به هر ترتیب، سازمان بدون روابط عمومی، سازمانی بی صداست که فعالیت هایش در خاطره ها رسوب نکرده و اثرگذاری آن هرچقدر هم که قوی باشد شناخته نخواهد شد.
روز ارتباطات و روابط عمومی، بر تلاشگران این عرصه که مسئولیت آگاهی بخشی در رسانه ها را به دوش می کشند، مبارک.
دکتر مسطوره دوستدار
رئیس روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code