به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در تاریخ 22 اردیبهشت 1399 نشست مشترک بین مدیران موسسه و مسئولان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار گردید .
در این جلسه، دکتر بهمنی با تاکید بر همکاری های مشترک گفت: علیرغم اهمیت دریاها و آبزیان در صنایع مختلف کشور، کمتر از دامپروری، جنگلداری و غیره، به آن توجه شده است ، بنابراین ضروری است دست اندرکاران این حوزه برای معرفی بیشتر استفاده از منابع دریایی به جامعه و مسئولان، تلاش نمایند.
وی، افزود: موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، می توانند در قالب هایی چون برگزاری همایش ها، نشست های تخصصی ملی، منطقه ای و بین المللی هم در دریای خزر و هم آب های جنوب کشور، با یکدیگر همکاری های موثری داشته باشند.
یکپارچه سازی و هماهنگی در اطلاعات و خروجی های پژوهشی، مسیر همکاری دیگری است که در این راستا می توان از ظرفیت های دومجموعه بویژه کشتی گیلان در شمال، کشتی فردوس و کاوشگر خلیج فارس در جنوب کشوربه بهترین شکل مشترک بهره برد . لذا تقویت همکاری ها و هم افزایی می تواند در پاسخ به نیازهای ملی کمک نماید. 
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی نیز در ادامه با بیان اینکه قرار است هفته دوم شهریور امسال، همایش اقیانوس شناسی غرب آسیا برگزار شود، گفت: با توجه به اینکه برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، با برگزاری کنفرانس ها و همایش ها، سعی دارند نام خلیج فارس را خدشه دار کنند، لازم است با ارائه مقالات اختصاصی و با نام خلیج فارس ، ضریب نفوذ این گستره آبی را در عرصه بین الملل تقویت نماییم. 
دکتر شریف روحانی در ادامه این جلسه عنوان کرد: ارتباط منظم موسسه و پژوهشگاه می تواند محققان را در زمینه های مختلفی همچون پدیده کشند و سونامی و برنامه ریزی برای مکان یابی پرورش ماهی در قفس و نیز مناطق صیادی در مسیر درست هدایت کند.
وی افزود: البته در این راستا باید مرزبندی تحقیقات زیستی دو مجموعه مشخص باشد تا اتلاف منابع به کمترین حد ممکن رسیده و هم افزایی صورت گیرد.
به گفته دکتر شریف روحانی، موضوعاتی مانند توسعه مکران با توجه به اولویت آن برای حاکمیت، از درجه اهمیت بالایی برخوردار است که موسسه و پژوهشگاه می توانند به شکل کنسرسیومی در این فعالیت ها شرکت کنند. همچنین توسعه دریامحور، اصطلاحی است که مصوب نظام و به عنوان یکی از سیاست های اصلی کشور باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. 
در پایان، دکتر حافظیه، ضمن اشاره به گستردگی زمینه های همکاری بین دو مجموعه، عنوان کرد: شاید داده یا اطلاعات، به صورت خام، ارزش چندانی نداشته باشد، اما وقتی همین داده ها برای رسیدن به هدفی خاص، مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و بتوانند مشکلی را حل کنند، ارزشمند خواهند بود.
داده های جریانات آبی ، امواج دریایی و شدت آن می تواند محققان موسسه را در برنامه ریزی ، استقرار و پایش قفس های دریایی با اطمینان بیشتری کمک کند و خسارت های این صنعت را به حداقل برسانند.
در پایان، دکتر بهمنی و دکتر ابطحی، تفاهم نامه همکاری های مشترک را امضاء کردند. 
گفتنی است در این جلسه، دکتر قائدنیا و دکتر پورنگ از موسسه و دکتر علیزاده از پژوهشگاه حضور داشتند.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code