دوشنبه بیست و دوم اردیبهشت  1399 

نشست مشترك سازمان شيلات ايران و موسسه تحقيقات علوم شيلاتي كشور

نشست مشترکی با حضور دكتر خون ميرزايي، دكتر بهمني، دكتر زند و معاونين و مديران كل هر دو سازمان در تاريخ 21 اردیبهشت 1399 در سازمان شيلات برگزار شد.
اخبار مهم سایت | بازدید: 1170 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومي موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، به نقل از سازمان شيلات ايران، از اهداف مهم اين جلسه بررسي مسائل اساسي و استراتژي مرتبط با پدافند غيرعامل و كالاهاي اساسي و بنيادين وزارتي بود كه ضمن تبادل نظر و انتقال تجارب و دانش هاي كسب شده ، به بررسي وضعيت موجود پرداخته شد.
دكتر خون ميرزايي معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران، با اشاره به اين كه جلسه مذکور براي اولين بار در حوزه شيلات تشكيل شده است در حوزه مسئوليت مستقيم دكتر زند بوده و مسئوليت وي اساساً بررسي و ارزيابي هسته هاي اوليه بذر در حوزه هاي فعاليت مختلف وزارتخانه است، اظهار داشت: در حوزه فعاليت هاي شيلاتي به ويژه آبزي پروري (تخم چشم زده، بچه ماهي و مجموعه مولد) و موضوعات مرتبط با آن، ما سعي داريم چشم اندازها و وضعيت خود از دارائي ها و برنامه هاي خود را در اين خصوص ارائه نماييم.
دكتر زند، مشاور وزير و مرجع ملي تنوع زيستي، پس از طرح حوزه هاي مختلف وزارتخانه در خصوص حيطه وظايف خويش، درخصوص بچه ماهي افزود:  يك سيستم بذر پيشرفته در گياهان زراعي وجود دارد كه تقريباً در زمره  بهترين و مدرن ترين سيستم هاي زراعت است كه در واقع، پس از طي 16 سال تجربه و دانش، به اين درجه رسيديم و همين اتفاق بايد در خصوص دام نيز بيافتد.
وي اظهارداشت: در بخش دام تقريباً ضعيف هستيم و عمدتاً واردكننده نژادهاي اصيل مي باشيم. در حوزه  شيلات، در گذشته و تا زماني كه ذخاير آبزيان رو به كاهش نگذاشته بود از آبهاي آزاد و دريا صيد مي كرديم، ولي امروز، بايد تكثير و رهاسازي گونه هاي مختلف براي حفظ ذخاير داشته باشيم. بنابراين نياز به توليد بچه ماهي سالم داريم.
دكتر زند، افزود: در برنامه هاي خود مي بايست دو مطلب را مدنظر قرار دهيم اول، تنوع ژنتيكي و دوم، بِه نژادي؛ بايد در توليد، صنعت خوبي داشته باشيم و هسته اوليه بذر (بچه ماهي) بايد عاري از بيماري باشد.
وي در ادامه تاكيد كرد: روند اين جايگاه بايد حفظ و براي توليد ذخاير پروژه هايي تعريف شود كه بخشي در موسسه تحقيقات و بخشي در سازمان شيلات پيگيري شود و يك نهاد نظارتي لازم است كه به احتمال زياد بر عهده سازمان شيلات خواهد بود؛ تا همان گونه كه در بخش قزل آلا به عنوان پايلوت شاهد موفقيت هاي چشمگيري بوديم در ساير بخش ها نيز باشيم و به اين طريق، در اين حوزه  اشتغال هاي بسياري ايجاد شده و تبديل به يك صنعت پويا شود.
همچنين دكتر بهمني، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، ضمن ارائه گزارش توانمندي هاي توليد پيش مولد، تخم چشم زده، لارو، بچه ماهي آبزيان اقتصادي در این موسسه افزود: كه ما امروز ارائه آنلاين در بخش هاي مختلف داريم.
وي افزود: امروز به طور كامل از نيازهاي داخلي در حوزه فعالبت خودمان آگاهيم و همچنين مي دانيم  نيازهاي اعتباري در هر بخش چقدر است و با توجه به قابليت هاي توليد، چه ميزان توليد و اعتبار نياز داريم تا بتوانيم به خودكفايي برسيم.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code