یک شنبه بیست و یکم اردیبهشت  1399 

گزارش عملکرد سال گذشته موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با حضور مدیران سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

دکتر محمود بهمنی، عملکرد سال 1398 را در فضای اسکای روم، برای مدیران سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تشریح کرد
اخبار مهم سایت | بازدید: 1447 مرتبه | 0 نظر
به نقل از روابط عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سلسله جلسات ارائه گزارش عملکرد سالانه سال ۱۳۹۸، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور روز یکشنبه 21 اردیبهشت ماه سال جاری با حضور دکتر کامبیز بازرگان سرپرست سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، حجت الاسلام سعیدیان مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه،  دکتر رسول زارع قائم مقام ،معاونان و مدیران کل ستادی سازمان با  دکتر محمود بهمنی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی به صورت مجازی برگزار شد.
دکتر کامبیز بازرگان سرپرست سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در این جلسه با اشاره به فعالیت های ارزشمند همکاران موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و اهمیت آن برای رونق تولید بیان داشت : موسسه شیلات، موسسه ای اثرگذار محسوب می شود که با  همکاری قابل قبولی که تاکنون بین سازمان شیلات ایران داشته منشاء برکات خوبی  برای کشور بوده است. با توجه به برنامه ارائه شده دکتر خاوازی وزیر محترم جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی ایشان بر ظرفیت های دریایی کشور تاکید داشتند که این موضوع مسئولیت سازمان را در پرداختن به فعالیت های شیلات سنگین تر می نماید. وی افزود: یافته های پژوهشی این موسسه برای ذینفعان بخش آبزی پروری و بخش خصوصی قابل توجه  بوده است و این موفقیت برای سازمان  بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.
     دکتر بازرگان  موضوعاتی از جمله  بیماری زایی در آبزیانی چون ماهی و میگو  و رفع مشکلات  تولیدکنندگان این حوزه، استفاده از استخرهای پرورشی آبزیان در خارج از فصول ، تولید هسته های اولیه را به عنوان وظایف اصلی موسسه شیلات نیازمند توجه ویژه دانست. وی بر ضرورت ارائه برنامه اجرایی برای مشارکت با بخش خصوصی ، مشارکت موسسه در بخش ذخایر ژنتیکی ، مبحث فرآوری محصولات شیلاتی و تنوع بخشی برای جوامع  تاکید کرد. دکتر بازرگان ایجاد معاونت ترویج  را یکی از فعالیت های بسیار خوب و ارزشمند موسسه در سال گذشته نام برد که فضای خوبی برای نیروهای جوان ایجاد کرده و  آموزش مدیران آینده را تسهیل می نماید. وی عقد تفاهم نامه بین موسسه علوم شیلاتی با معاونت ترویج کشاورزی را برای پیشبرد امور حائز اهمیت دانست.  
    دکتر بهمنی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با ارائه گزارشی از فعالیت های علمی ارزشمند همکاران آن موسسه در سال گذشته سخنانی را در رابطه با طرحهای در دست اجرای موسسه بیان داشت. وی با  اشاره به عناوین 9 پروژه شاخص این موسسه ، از جمله "بیولوژی و ارزیابی ذخایر شیلاتی" ، "اکولوژی منابع آبی، "آبزی پروری"،  "زیست فناوری"، "بهداشت و بیماریها" و اثربخشی هریک از این پروژه ها بر احیای ذخائر ماهیان و ارائه راهکارهای مناسب بر صید و صیادی تاکید کرد. وی هم چنین با تشریح اهم دستاوردهای تحقیقاتی موسسه در دو سال اخیر، گزارشات تحلیلی تدوین شده توسط محققین آن موسسه را در حل مسائل و مشکلات بخش شیلاتی را ارائه داد.  
همچنین وی یکی از فعالیت های بین المللی ارزشمند موسسه علوم شیلاتی را در سال 98 اصلاح نژاد ماهی کپور معمولی در پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب و آبهای داخلی با همکاری موسسه   HAKIکشور  مجارستان برشمرد. . وی هم چنین به بازدید  دکتر ستاری معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری از مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی تنکابن  در سال گذشته اشاره کرد و رونمایی از "طرح دانش فنی تولید مولد قزل آلای عاری از بیماری" توسط ایشان را از افتخارات پژوهشی این موسسه در سال گذشته دانست.
دکتر بهمنی با اشاره به میزان درآمدزایی ناشی از دارایی های فکری یا نامشهود (قراردادهای انتقال دانش فنی، قراردادهای پژوهشی) و سایر منابع درآمدی سال 98 ، به مقایسه درآمد حاصل از دارایی های فکری و سایر درآمدها به تفکیک مراکز تحقیقاتی پراخت  و  34 درصد درآمد کل موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در سال گذشته را حاصل دارایی های فکری آن موسسه اعلام داشت.
    وی در بخش دیگر سخنان خود همکاری در اجرای برنامه های شیلاتی با موسسه آموزش و ترویج کشاورزی را شامل ارائه دستاوردهای اثربخش در عرصه های شیلاتی، ایجاد سایت های الگویی، برگزاری روز مزرعه برای بهره برداران، اجرای کارگاه آموزشی – ترویجی کارشناسان و بهره برداران ، فعالیت محققین معین شیلاتی، اطلاع رسانی جامع و اثربخش از دستاوردهای جدید موسسه به بهره برداران، سیاست گزاران و سایر جوامع مرتبط با هماهنگی سازمان، همکاری با ستاد یکپارچه سازی اطلاعات و هوشمند سازی کشاورزی در زمینه هوشمند سازی در حوزه شیلات برشمرد.
    دکتر بهمنی برگزاری روز مزرعه را برای بهره برداران شامل 170 نفر روز و با همکاری پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور، پژوهشکده اکولوژی دریای خزر ، پژوهشکده میگوی کشور، مرکز تحقیقات آرتمیای کشور نام برد و در ابن خصوص بیان داشت این موسسه با همکاری کارشناسان و بهره برداران 1583 نفر ساعت کارگاه آموزشی – ترویجی ارائه داده است.
    وی برنامه ریزی برای توانمند سازی و هدفمندی فعالیت های اعضای هیات علمی جدید را یکی دیگر از فعالیت های مهم موسسه تحقیقات علوم شیلاتی در سال گذشته برشمرد که با جدیت پیگیری شده است. ارائه راهکارهای اتخاذ شده جهت ارتقاء درآمد اختصاصی و صرفه جویی در هزینه های موسسه، ارائه آماری از تغییرات آمار کل کارکنان موسسه طی سال های گذشته و پیشنهاد برای جذب  اعضای هیات علمی و غیر هیات علمی تا سال 1404 از دیگر محورهای گزارش عملکرد این موسسه بود.
   دکتر بهمنی در ادامه به تشریح اقدامات صورت گرفته در تقویت زیرساخت های پژوهشی بطور مثال تعمیر و راه اندازی کشتی تحقیقاتی گیلان، هزینه کرد عمرانی سال 1398 و میزان پیشرفت طرحهای عمرانی مصوب پرداخت.  همچنین نحوه هزینه کرد اعتبارات موسسه تحقیقات علومی شیلاتی  اعم از توزیع اعتبار مصوب و عملکرد سال گذشته مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده های زیرمجموعه خود ، و جدول اعتبارات مصوب و پرداختی به ستاد و مراکز تابعه از موارد ارائه شده بود
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code