"پژوهش که سرچشمه تولید است در کشور به طور جدی در سالی که گذشت انجام گرفت که ما نمونه‌هایش را دیدیم." این جمله در واقع، فرمایش مقام معظم رهبری، دقایقی بعد از تحویل سال ۱۳۹۹ بود. ایشان به درستی ریشه و منشاء تولید را در تحقیقاتی می‌دانند که ثمره و میوه آن در امر مهمی به نام تولید نمایان می‌شود. به همین جهت، سال جاری را سال جهش تولید نامگذاری کردند تا نیروهای فکری و یدی، بیش از پیش نگاه به داخل و منابع موجود در کشور داشته باشند. این امر، مسئولیت مجموعه‌های تحقیقاتی را سنگین‌تر و مأموریت آنها را خطیر تر از گذشته جلوه‌گر می‌کند؛ زیرا اگر قرار باشد تولید کشور به صورت جهشی، رونق بگیرد قبل از آن و در مراحل بالادستی، پروژه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی نیاز است که مواد و روش‌های لازم برای صعود در این عرصه را فراهم کنند. از طرفی لازم است شیوه موضوع‌یابی و طرح نویسی، جهت انجام پژوهش‌های تحقیقاتی در راستایی بازنگری شود که ماحصل آن در خدمت تولید باشد.
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، به نقل از ایلنا، محمود بهمنی، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با بیان اینکه کالبد شکافی بیانات مقام معظم نکات قابل توجه بدست می‌دهد، اظهار کرد: اگر به صورت تخصصی مبحث فوق الذکر را کالبد شکافی کنیم، باید بگوییم که موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با ۱۱ پژوهشکده و مرکز در استان‌های مختلف از آن دسته موسساتی است که در عرصه پژوهش، پرچمدار و پیشرو محسوب می‌شود؛ به ویژه سابقه  بیش از 100سال این موسسه و نیز برخورداری از معاونت ترویج و انتقال یافته های علمی، گواهی محکم بر این ادعاست.
وی ادامه داد: یکی از مسائل مهمی که اتفاقا مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید کرده‌اند، موضوع پرورش ماهی در قفس است. توسعه این صنعت می‌تواند علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب شیرین، جهش قابل توجهی در تولید آبزیان خوراکی ایجاد کند. تلاش محققان موسسه در مکان‌یابی برای احداث قفس ها، پژوهش در حوزه اثرات زیست محیطی این صنعت، کوشش جهت سازگاری ماهیان بومی برای پرورش در قفس های دریایی و نیز تحقیقاتی که در حوزه تامین تجهیزات لازم در این صنعت انجام می‌شود، همگی با هدف افزایش تولید صورت می‌گیرد.
بهمنی با تاکید بر اینکه از موانع بسیار خطرناک تولید که می تواند یک شبه تمام دارایی‌های سرمایه گذاران را نابود کند، معضلی به نام بیماری‌ها است، افزود: اگرچه نمی‌توان این مشکل را در مزارع پرورشی به صفر رساند، اما می‌شود تمهیداتی اندیشید تا این معضل در سیر صعودی تولید خللی وارد نکند. اجرای طرح کلان ملی تولید مولدین سالم و عاری از بیماری قزل آلای رنگین کمان و میگوی وانامی، دو طرح قابل توجه است که با همکاری بخش خصوصی می‌تواند جهشی چشمگیر در تولید ایجاد کند و نرخ بیماری‌ها را به حداقل ممکن کاهش دهد. مسلماً اگر مزرعه ها درگیر بیماری نباشند و مسائل مدیریتی و پرورشی به درستی رعایت شود، نتیجه‌ای جز افزایش بهره وری در تولید به همراه نخواهد داشت.
وی اضافه کرد: اتفاقا آموزش نکات مهم در پرورش و مدیریت مزارع تولیدی از میگو گرفته تا جلبک و گیاهان آبزی، یکی از ماموریت‌های مهم موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به شمار می‌رود که همکاران ترویجی با همین هدف، توانستند عارضه سر قرمزی میگو را کنترل و بهره برداران را از بار سنگین خسارت‌ها نجات دهند. اینکه محققان علوم شیلاتی به دنبال راهکاری جهت کشت متراکم تیلاپیا و پرورش این ماهی در محیط گلخانه‌ای هستند، یا توسعه تولید آرتمیا که به عنوان غذای زنده آبزیان محسوب می‌شود در دستور کارشان قرار گرفته، یا اصلاح نژاد ماهی قزل‌آلا، کپور و میگو را به طور جدی پیگیری می‌کنند و صدها پروژه تحقیقاتی که مجال مطرح کردن تمام آنها در این سطور نیست، همگی نشان از مهر تایید بر شعار امسال، یعنی جهش تولید دارد.
بهمنی با یادآوری اینکه هدف‌گذاری برای سال 1399 انجام گرفته و ماموریت‌ها و وظایف کاملا مشخص و شفاف به نظر می‌رسد، گفت: موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور نیز برای سال جدید، پروژه‌ها و طرح‌های جدیدی را علاوه بر موارد ذکر شده قبلی دنبال خواهد کرد. یکی از ایده‌های جدید که امسال توسط این موسسه عملی می‌شود، رویداد هکتون در حوزه شیلات و آبزیان خواهد بود.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور معتقد است؛ بدون شک جمع شدن ایده پردازان، کارشناسان و بهره برداران صنعت شیلات در کنار هم و تلاش ماراتنی آنها در کشف راه حل‌های تاکتیکی برای رفع موانع و مشکلات موجود، از گام های جدید محققان علوم شیلاتی در راستای کمک به صنعت شیلات به شمار می‌رود.
بهمنی تصریح کرد: به همین منظور موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با استفاده از تمامی ظرفیت‌های سخت افزاری و نرم افزری داخل کشور و با همت دانشمندان، محققان و نیروهای کارآمد و توانمند در پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی تابعه، تلاش خواهد نمود تا جهشی که مد نظر مقام معظم رهبری است در حوزه شیلات و آبزیان به واقعیت تبدیل شود.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code