چهارشنبه بیست و یکم اسفند 1398 

آمادگی برای همکاری با وزارت بهداشت جهت مقابله با بیماری کرونا

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، گفت: با تمام قدرت و شدت برای مقابله با شیوع ویروس كرونا، به مثابه بازویی قوی و كارآمد در كنار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی خواهیم بود.
| بازدید: 1282 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به نقل از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، در جلسه همفکری و  هم افزایی بمنظور بسیج امکانات و توانمندی های سازمان ،  برای مقابله با بیماری کووید - 19 ناشی از  ویروس کرونا ، با حضور دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان  ، دکتر رسول زارع ، قائم مقام سازمان ، معاون آموزش و ترویج سازمان  ، روسای موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ، پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ، موسسه تحقیقات علوم دامی کشور ، رئیس اتحادیه انجمن های علوم گیاه پزشکی ایران و تنی چند از مسئولان و متخصصان ذیربط از حوزه ستاد و برخی  واحدهای تابعه سازمان ،  در محل سالن اندیشه  سازمان تحقیقات ،آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد. 
دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی طی سخنانی  با اشاره به شکل گیری فصل مشترک جدید از همکاری های دوجانبه بین این  سازمان و وزارت بهداشت  برای مقابله با  ویروس کرونا در کشور ، از آن به عنوان  یک مسئولیت اجتماعی خیلی سنگین برای  سازمان یاد  نمود که بر دوش همه محققان و  اقشار تحصیلکرده کشور قرار دارد . ایشان ازپژوهشگاه ، پژوهشکده ها و موسسه های تحقیقاتی مرتبط  به خصوص موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی خواست تا نسبت به بررسی و اعلام زمینه های همکاری مشترک بین سازمان و وزارت بهداشت  اقدام نمایند.
وی خاطر نشان کرد که سازمان در زمینه کمک به تشخیص و ساخت واکسن کرونا با تمام قدرت و شدت به عنوان یک بازوی قوی و کارامد در کنار وزارت بهداشت برای مبازره با ویروس کرونا خواهد بود .
دکتر خاوازی هم چنین در این جلسه ، نحوه تعامل موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی  با وزارت بهداشت را مورد توجه خاص قرار داد و از رئیس موسسه رازی  خواست تا در  ارسال مکاتبات مربوط به وزارتخانه های ذیربط اعلام امادگی و تعجیل نماید . وی در موضوع همکاری با وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که  با توجه به وجود آزمایشگاه های مجهز  و متخصصان عالم و  با تجربه ویروس شناس در موسسه رازی  ، امکان انجام تحقیقات در مورد ویروس کرونادرحوزه تولید کیت های تشخیصی و انجام مطالعات پاتو بیولوژی ویروس و امکان سنجی تولید واکسن ومطالعات امکان سنجی استفاده از سرم های افراد بهبود یافته برای مبتلایانی که حال وضعیت وخیم دارند ،  وجود دارد .
رییس سازمان همچنین اعلام کرد توانمندی تولید کیت های تشخیصی در پژوهشگاه بیو تکنولوزی کشاورزی با همکاری موسسه رازی وجود دارد . وی تعجیل در این امر مهم   با مدیریت موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی را  از برنامه های مهم سازمان ،  با توجه به توانمندی های موجود در  این حوزه اعلام داشت و از رئیسان  پژوهشگاه و موسسه های  مرتبط خواست تا  در  راستای تدوین دستورالعملی در این زمینه  با  هماهنگی حوزه های موثر در وزارت بهداشت همکاری لازم و مقتضی را داشته باشند. 
دکتر خاوازی  با اشاره به امادگی سازمان به صورت کتبی به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، تاکید نمود که  در صورت موافقت این وزارتخانه ، موسسه رازی و پژوهشگاه های مرتبط به صورت کامل آماده ارائه توانمندی و امکانات خود در خصوص این ویروس تنفسی هستند. 
دکتر رسول زارع ، قائم مقام سازمان  در خصوص استفاده ار پیشنهادهای متخصصین زیر بخش های سازمان بیان داشت:  پیشنهادهای متخصصین در پژوهشگاه ،  پژوهشکده ها  و موسسه ها  در زمینه  روش های پیشگیری و درمان و  یا در صورت  امکان تولید  واکسن کرونا ارائه شود ، یا  با استفاده از اطلاعات صورت گرفته در جهان تلاش کنیم تا زودتر با  هماهنگی یکدیگر و پیشرفت های جهان در این زمینه ،  به نتایج قابل قبول دست یابیم . ایشان اعلام نمودند که  موسسه های  مختلف که در این جلسه  حضور دارند و  از حوزه های مختلف برای ساخت کیت برای تشخیص بیماری  اعلام امادگی نموده اند. وی افزود : مدیریت این مهم  با وزارت بهداشت است ولی می توان یک تیم علمی با توجه به پتانسیل های موجود در موسسه رازی  تشکیل داد و متخصصین سایر موسسه ها و پژوهشگاه  به لحاظ علمی کاتالیزور کار باشند .
قائم مقام سازمان همچنین در این جلسه درارتباط با اعتبار مورد نیاز یاد اور شد  که دکتر اسحاقی رئیس موسسه رازی مشخص نمایند  که با چه اعتباری و در چه فاصله زمانی می توانند واکسن را بسازندکه دراین خصوص توسط رئیس سازمان با رئیس  هسته  اجرایی وزارت بهداشت هماهنگی لازم برای تامین اعتیار صورت پذیرد .
دکتر سید جلیل ذریه زهرا ،عضو شبکه  بیماری های ویروسی کشور در وزارت بهداشت در باره آزمایشگاه مرجع تایید ویروس عنوان نمود که آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی ایران  و انستیتو پاستور ایران ، بعنوان  آزمایشگاه مرجع برای تشخیص و تائید ویروس کرونا درنظر گرفته  شده است . وی  یاد اور شد که موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی  رازی توانمندی های بسیار زیادی دارد و بزرگترین واکسن ساز خاورمیانه  با دارا بودن نیروهای توانمند با  توان تخصصی بسیاربالادر زمینه ویروس شناسی  است ،  تشخیص عمده ی کرونا به صورت مولکولی و با روش PCR real-time است که بیش از 20دستگاه  مجهز real-time  در زیر بخش های سازمان موجود می باشد که این یک پتانسیل بسیاری خوبی برای کشور می باشد . ایشان بیان داشت به سرعت با هیات سه نفره از وزارت بهداشت  برای تایید آزمایشگاه های سازمان هماهنگی لازم بعمل خواهد آمد . دکتر ذریه زهرا  به نقل از جلسه شبکه بیماری های ویروسی کشور در وزارت بهداشت اظهار داشت که وزارت بهداشت از پروپوزال های تدوین شده در این زمینه  حمایت مالی می کند.
دکتر رضا پناه رئیس  اتحادیه انجمن های علوم گیاهپزشکی ایران  در خصوص ظرفیت های زیربخش های سازمان بیان داشت ، اگر بحران کرونا ادامه پیدا کند از ظرفیت های موسسه رازی و سایر موسسات هم باید استفاده  شود  و آنالیز ریسک رادر هر زمینه باید  انجام دهیم. ایشان برتشکیل  جلسات علمی برای تبادل اندیشه علمی و تخصصی  تاکید داشت .
دکتر خوش خلق سیما رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران خاطر نشان نمود که پژوهشگاه بیو تکنولوژی آمادگی  خود را برای استفاده از دستگاه PCR real-time جهت  تولید کیت تشخیص به رهبری اقای دکتر قریاضی ، با عکس ریه و با دقت 100% تشخیص اعلام میکند. وی  همچنین پیشنهاد داد تا برای تولید کیت تشخیص کرونا تیم های مختلف به رهبری تیم علمی موسسه رازی به دلیل پتانسیل تخصصی موجود در آن  موسسه  تشکیل شود .
دکتر اسحاقی رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در خصوص توانمندی های ان موسسه گفت : فعالیت هایی که توسط این موسسه می تواند سریع به سرانجام برسد سرم درمانی یعنی پلاسمای بیماران کرونایی بهبود یافته را بگیریم و خالص کنیم و برای درمان مبتلایان استفاده کنیم و تشخیص نمونه ی آماده شده  بوسیله دستگاه  PCR real-timeو کمک برای تحقیقات روی دام و طیورو همچنین کمک به ساخت واکسن  با خرید آنتی ژن آن  از خارج از کشور می باشد . ایشان یاد اور شد که  از روز های اول انتشار ویروس  کرونا ،  نامه ای به وزارت بهداشت نوشته شده  و  موسسه رازی اعلام آمادگی  نموده تا  هر طور که  وزارت بهداشت بخواهد  ، همکاری های لازم و موثر را با آنه داشته باشیم. 
در پایان دکتر حبیب‌اله پایکاری ـ معاون پژوهشی و آموزشی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی ، دکتر فلاح مهر آبادی  ، معاونت  تحقیقات و فناوری موسسه رازی، دکتر تقی زاده متخصص ویروس شناس موسسه رازی و دکتر صفر زاده از موسسه گیاهپزشکی کشورهر کدام به بیان اطلاعات فنی ،  فعالیت های انجام گرفته و نقطه نظرات خود در رابطه با مقابله با شیوع ویروس کرونا پرداختند. 

انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code