عوامل موفقیت و عدم موفقیت استقرار مدیریت دانش در سازمان
عمدهعواملیکهدرموفقیتپیادهسازیمدیریتدانشتأثیرگذارندعبارتند از:
- تکنولوژی
- فرایندهای موجود سازمانی (سرمایه های فرایندی سازمان)
- افراد
- تعهد استراتژیکی مدیران به مدیریت دانش
- فرهنگ سازمانی که نوآوری و یادگیری و سهیم سازی دانش را تبلیغ نماید.
عمدهموانعپیادهسازیسیستمعبارتنداز:
- فرهنگ نامناسب سازمانی (بزرگترین چالش تغییر فرهنگ از “دانش قدرت است “به"دانش قدرت نیست بلکه سهیم سازی دانش قدرت است" می باشد.)
- ابهام در سیستم های انگیزشی به منظور کاربرد و تسهیم دانش و نیاز به بازشناسی سیستم های پاداش که اغلب براساس اندازه گیری مالی سنتی است.
- درون گرایی فزاینده سازمانها که توأم با ترس یاد گیری از غریبه ها (محیط های بیرون از سازمان) است.
- تمرکز روی فرایندهای جزیی به جای تصویر بزرگ (اجرای موفقیت آمیز مدیریت دانش مستلزم نگاه کل گرایانه است.)
- جنگ قلمروها: مدیریت دانش ماورای رشته های مجزاست، همه رشته ها باید همکاری کنند و در درون سازمان نیز باید مرزهای بین واحدهای مختلف سازمانی برداشته شود تا مدیریت دانش به یک تعهد بلند مدت و گنجینه آینده سازمان تبدیل شود.