شنبه هشتم آبان 1395 

پیاده سازی مدیریت دانش

پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان همان طور که اشاره شد امروزه پیاده سازی مدیریت دانش بدون بهره گیری از فناوری اطلاعات امکان پذیر نمی باشد علاوه بر شناخت مبانی مدیریت دانش شناخت سازمانی که قرار است بستر این پیاده سازی قرار گیرد فرهنگ سازمانی زیرساختهای فناوری و و نیازها و خواسته های سازمان اهمیت دارد همچنین متخصصان دانش لازم است در طراحی و پیاده سازی سیستم های مدیریت دانش اهداف سازمانها از رویکرد به مدیریت دانش را به خوبی دریابند عمده ترین دلایل استفاده سازمانها از م
اطلاعیه ها | بازدید: 1809 مرتبه | 0 نظر
پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان
همان طور که اشاره شد، امروزه پیاده سازی مدیریت دانش بدون بهره گیری از فناوری اطلاعات امکان پذیر نمی­باشد. علاوه بر شناخت مبانی مدیریت دانش، شناخت سازمانی که قرار است بستر این پیاده سازی قرار گیرد (فرهنگ سازمانی، زیرساختهای فناوری و ...) و نیازها و خواسته های سازمان اهمیت دارد. همچنین متخصصان دانش لازم است در طراحی و پیاده سازی سیستم های مدیریت دانش اهداف سازمانها از رویکرد به مدیریت دانش را به خوبی دریابند. عمده ترین دلایل استفاده سازمانها از مدیریت دانش در زیر ارایه شده است:
  • تبدیل دانش کارکنان (سرمایه انسانی) به دارایی مشترک سازمانی (سرمایه فکری ساختاری)
  • افزایش روحیه همکاری و به اشتراک گذاشتن دانش بین افراد
  • بهبود بهره وری با توجه به استفاده بهینه از منابع سازمان
  • افزایش نوآوری، تشویق افراد خلاق در بروز تفکرات و ایده های نو
  • غلبه بر ازدیاد اطلاعات و تنها ذخیره موارد مورد نیاز
  • تسهیل جریان دانش مناسب از تامین کنندگان به دریافت کنندگان بدون محدودیت زمان و فضا
  • جلوگیری از انجام دوباره کاری ها و اتلاف زمان و سرمایه های مادی و فکری سازمان
  • ثبت دانش کارکنان قبل از ترک سازمان
  • افزایش آگاهی سازمان از خلاء های دانش سازمان (دانستن ندانسته ها)
  • بقای شرکت ها در عرصه بازارهای رقابتی به جهت افزایش آگاهی آنان از محصولات، استراتژی و کارکرد رقبایشان
  • بهبود خدمت رسانی به مشتریان و ارایه عملکردی مطابق با نیازهای تک تک ایشان
برای حرکت از شناخت خواسته ها و نیازها به سمت ایجاد یک سیستم مدیریت دانش معمولاً از تهیه نقشه های دانش استفاده می شود. هیچگونه استاندارد یا توافق عمومی در مورد چگونگی ایجاد یک نقشه دانش وجود
ندارد اما ترسیم نقشه های دانش معمولاً به چندین هدف انجام می شود:
  • ایده آفرینی و جهت دهی به ذهنیات
  • به اشتراک گذاری افکار
  • مستندسازی افکار و تصمیمات جهت طراحی ساختارها
  • ارزیابی ادارک یا عیب یابی درک نادرست
  • درک روابط و ارتباطات بین فرایندها یا عوامل تأثیرگذار بر جریان های دانش
  • بازنمون پذیر، عینی و قابل انتقال کردن مفاهیم دانشی برای دیگران با ایجاد ساختارهای شبکه ای نشان دهنده مفاهیم و روابط
  • شناسایی نواحی و حوزه های دانش موجود در یک سازمان
  • تعیین شکاف های دانش سازمان
همچنین در امر طراحی و پیاده سازی سیستم باید عوامل موفقیت ساز و موانع پیاده سازی مدیریت دانش مورد توجه قرار گیرد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code