سه شنبه ششم آبان 1393 

علامت گذاری اتولیت ماهی کپور carpio Cyprinus با اکسی تتراسایکلین

علامت یا تگ زدن ماهیان از روشهای مناسبی است که به زیست شناسان اجازه می دهد تا اطلاعات وسیع و درک بهتری از جابجایی و الگوهای رفتاری و مهاجرتی آنها کسب کنند. از روش های مختلفی برای علامت گذاری ماهیان استفاده می شود که یکی از آنها استفاده از مواد شیمیایی است.
مقالات علمی | بازدید: 4000 مرتبه | 0 نظر

متداول ترین ماده ای که در این روش بکار می رود، ترکیبات متنوعی از اکسی تتراسایکلین (OTC) است که برای علامت گذاری ساختمان های سخت بدن بخصوص اتولیت ها استفاده می شود. علامت گذاری آبزیان جنبه کاربردی فراوانی دارد که ارزیابی صحت و دقت تعیین سن از جمله آنها است. معمولا" برای هر یک از گونه ها، روش تعیین سن با شمارش حلقه های سالانه باید تایید شود. در مطالعات مربوط به رشد نیز می توان از تکنیک های علامت گذاری استفاده کرد.

مطالعه حاضر طی سالهای 1388 تا 1392 در مرکز تحقیقات ذخایر آبهای داخلی گرگان (در ایستگاه تحقیقاتی قره سو) صورت گرفته است. در این بررسی 250 بچه ماهی کپور (Cyprinus carpio) انگشت قد (2-4 گرم، 10-12 میلی متر طول چنگالی) در سه مرحله با اکسی تتراسایکلین هیپوکلراید (حمام دادن) علامت گذاری شدند. بررسی های بعدی اتولیت ها نشان داد که حلقه های مربوط به (OTC) بصورت باندهای کاملا" مشخصی تشکیل شده است ( شکل 1 و 2). همچنین برای محاسبات مربوط به زمان شکل گیری حلقه ها، اندازه فواصل هر یک از باندها از مرکز اندازه گیری شده است (شکل 3). تجربه فوق اولین مطالعه مربوط به علامت گذاری اتولیت ها با ترکیبات شیمیایی در کشور است و گزارش نهایی آن بزودی منتشر می شود. امید است در آینده مطالعات تکمیلی آن برای سایر گونه ها بصورت کاربردی صورت گیرد.

انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code