چهارشنبه هجدهم شهریور 1394 

برگزاری جلسه سخنرانی علمی تحت عنوان اثرات ماهیگیری بر گونه های هدف ، گونه های غیر هدف و اکو سیستم

جلسه سخنرانی علمی جناب آقای دکتر فرهاد کیمرام ، روز دوشنبه 1394/6/9 ساعت 14 الی 15/30 در سالن کنفرانس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور برگزار گردید.
سخنرانی های علمی | بازدید: 2573 مرتبه | 0 نظر
ادوات صید و ماهیگیری ناخواسته هدفمند نبوده و تا اندازه ای غیر منتخب بسته به نوع آن انواع گونه های مختلف آبزی را از چرخه حیات خارج می نما یند.حال بسته به نوع و رفتار گونه مد نظر، آبزیان صدمات جبران نا پذیری را متحمل می شوند.در این بر رسی صدمات به تفکیک مورد بر رسی قرار گر فته است.
الف- گونه های هدف: پنج گروه آبزی زیر به علت نوع رفتار بیشتر در معرض خطر قرار دارند.
-- آبزیان طولانی عمر با رشد کند ، بلوغ دیر رس ، دارای چندین بار توان تخم ریزی استراتژی دارند ، گونه های ماهیان خاویاری و کوسه ماهیا ن از این دسته می باشند.
-- آبزیانی که به منظور تخم ریزی تشکیل گله داده و به صورت تجمعی در منطقه تخم ریزی حضور پیدا می کنند ، از قبیل ماهی هامورو..
--- گونه غیر هدف که همیشه صید ضمنی یک گونه تجا ری میباشد ، از قبیل میگو و ماهی حلوا سفید که شاهد صید اندازه های کوچک و غیر استاندارد ماهی حلوا سفید در صید میگو می باشیم.
-- ماهیانی که ارزش بالای اقتصادی دارند و همواره مورد پسند جامعه صیادی و بازار هستند از قبیل ماهیان خاویاری ، ماهی تون باله جنوبی و...
--- آبزیانی که با کاهش میزان ذخیره ، سرانه ریکرویتمنت آنها نیز کاهش پیدا میکند.
ب – گونه های غیر هدف: این قبیل آبزیان بسته به نوع یا تجاری و یا غیر تجاری هستند که همواره مورد تهدید قرار می گیرند . در مواردی از قبیل صید میگو نرخ صید هدف به غیر هدف بالغ بر یک به بیست می باشد.چنا نچه از ابزار کاهنده صید ضمنی استفاده شود ، این تهدید کم رنگ خواهد شد.از آبزیانی که به این شیوه آسیب می بینند میتوان لاکپشت ، دلفین و.. را نام برد.
ج- اکو سیستم: تمام ابزار و ادوات ماهیگیری بالنسبه به محیط زیست آسیب وارد می کنند ، می توان ترال کف ، دامهای گیل نت سرگردان و.. را نام برد.
روش ترال کف بهترین روش صید میگو می باشد ولی بر بستر دریا آسیب وارد می نماید.
از آسیبهای وارده می توان به تغییرات گونه ای در زنجیره غذایی اشاره کرد که باعث می شود گونه شکارچی یا گونه شکار کم شود ، که در دو حالت باعث بر هم خوردن این زنجیره می شود. از مثالهای بارز این مورد می توان حذف گونه آنچوی پرو در سالهای 72-1971 اشاره کرد که یک گونه دیگر جایگزین این گونه گردید.
آدرس پست الکترونیکی نویسنده: farhadkaymaram@gmail.com
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code