یک شنبه یازدهم آبان 1393 

صدف های مروارید ساز خلیج فارس

جلسه سخنرانی آقای دکتر عباس متین فر عضو هیات علمی و رییس بخش آبزی پروری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، روز دوشنبه مورخ 24/6/93 ساعت 14الی 30/15 در سالن کنفرانس موسسه با حضور محققین و کارشناسان برگزار شد. خلاصه ای از این سخنرانی به شرح ذیل می باشد:
سخنرانی های علمی | بازدید: 2483 مرتبه | 0 نظر

شاخه نرم تنان گروه بزرگی از بی مهرگان را شامل می شود، که از نظر تنوع و تعدد گونه ای دومین مرتبه را در این گروه به خود اختصاص داده است. نرم تنان پراکنش گسترده ای در مناطق سرد، گرم، حاره ای و قطبی داشته ودر آبهای شور، شرین و حتی خشکی یافت می شود.

دو کفه ایها در بین نرم تنان جایگاه ویژه ای دارند، که در پاره ای منابع علمی بنامهای تبر پایان یا بی سران نیز نامیده می شوند. دو کفه ایها از نظر شیلاتی و زیست محیطی ارزش اقتصادی و اکولوژیک قابل توجهی دارند، که سهم آنها در بهبود کیفیت منابع آبی با قدرت فیلتراسیون زیاد، و سازگاری در شرایط ناهنجار محیطی تا ارزش غذایی برای انسان و سایر جانوران و زینت افزای آثار هنری بی بدیل می باشد.

مروارید تنها سنگ جواهری است که از موجود زنده بدست می آید، و تا قبل از اکتشاف و بهره برداری از ذخایر نفت در خلیج فارس، تجارت مروارید و فرآورده های جانبی آن محور اقتصاد منطقه بوده است. گر چه همه نرم تنان از طریق ترشح نقیر قادر به تولید مروارید هستند، اما هر نقیری مروارید با ارزش اقتصادی محسوب نمی گردد. مروارید حاصل سالها رنج و تلاش صدف مروارید ساز جهت ایجاد لایه ها و پوشش در اطراف جسم خارجی وارد شده در لای دو کفه صدف می باشد.

درخلیج فارس سه نوع صدف مروارید ساز از سایر انواع ارزش اقتصادی بیشتری دارند، که از این میان میتوان به صدفهای لب سیاه Pinctada margaritifera ، صدف محار Pinctada riadiata و صدف ژنی Pteria penguien اشاره نمود. از این بین صدف لب سیاه که گونه خاص خلیج فارس است بدلیل توانایی در تولید مروارید مرغوب و درشت می تواند جایگاه ویژه ای در اقتصاد تولید مروارید پرورشی داشته باشد.

انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code