بسمه تعالی
آموزش مهارت افزایی کارشناسان مسئول پهنه های تولیدی جهاد کشاورزی استان هرمزگان با عنوان " ترویج تولید و مصرف ساردین ماهیان فرآوری شده" به مدت هشت ساعت در سه پنل مجزا در سالن همایش های جهاد کشاورزی استان هرمزگان در مورخ 5/10/97 با حضور آقای مهندس نظر نژاد( مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی)، آقای حجت الاسلام والمسلمین فخرائی( مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی)، آقای مهندس محسنی ( معاون مدیر کل دفتر آموزش کارکنان جهاد کشاورزی) و دکتر نظری (معاونت آموزش جهاد کشاورزی استان هرمزگان) و بیش از 60 نفر از کارشناسان پهنه استان و 22 نفر از دانش آموزان کاردانش در گرایش صید و صیادی به شرح زیر برگزار شد:
پنل 1- عنوان" جایگاه و اهمیت ذخایر ماهیان سطح زی ریز (ساردین و موتو ماهیان) در آب های هرمزگان" مدرس " دکتر علی سالارپوری" در این پنل آموزشی به؛ بیولوژی، رده بندی و اکولوژی ساردین ماهیان، اهمیت ساردین و موتو ماهیان در استان هرمزگان، وضعیت صید ماهیان سطح زی ریز در خلیج فارس و دریای عمان با تاکید بر صید بالغ بر 78 درصد در جزیره قشم، روش های صید با تاکید بر صید پرساین دوقایقی، برآورد میزان قابل برداشت از ذخایر ساردین و موتو ماهی در هرمزگان؛ که به میزان 90 هزار تن شامل 30 هزار تن ساردین ماهیان و 60 هزار تن موتوماهیان پرداخته شد.
پنل 2- عنوان "ارتقاء مصرف ساردین ماهیان از طریق تولید فرآورده های بازار پسند " مدرس "مهندس رامین کریم زاده" در این پنل آموزشی به؛ ارزش تغذیه ای ماهی ساردین؛ غنی از پروتئین و اسیدهای چرب غیراشباع ضامن سلامت قلب، اعصاب و رشد کودکان و نوجوانان، غنی از کلسیم و فسفر، ویتامین های محلول در چربی آن مانند A ، D، E و K، معرفی انواع محصولات فرآوری شده از ساردین ماهیان شامل، روغن، کنسرو، سس های ماهی؛ سوراغ و مهیاوه، معرفی روش صید پرساین به عنوان مناسب ترین روش صید جهت فرآوری ساردین ماهیان، روش های خشک و دودی کردن ساردین ماهیان پرداخته شد.
پنل 3- عنوان "کاربردهای متابولیت های ثانویه ساردین ماهیان" " مدرس "دکتر ملیکا ناظمی" در این پنل آموزشی به؛ تعریف ترکیبات طبیعی و متابلیت های ثانویه، کاربردهای دارویی، مکمل های غذایی و آرایشی بهداشتی ساردین ماهیان، ارزش افزوده و ارزش اقتصادی محصولات اورگانیک از ساردین ماهیان، ایجاد اشتغال و درآمدزایی بدون نفت از ساردین ماهیان، مروری بر محصولات معرفی شده به بازار جهانی با ارزش افزوده از ماهیان و ساردین ماهیان پرداخته شد.
در خاتمه پس از پخش محصول و ارائه فرم های نظر سنجی کارشناسان پهنه میزان بازار پسندی محصول بررسی شد.